שליחת כתבה






    אייקון המקום שלי לשנות
    המקום שלי לשנות

    אברמק- הנער מגטו לודז'

    הפנינג לילדי עובדי "עוף העמק"

    טקס לציון י"א באדר - העלייה לתל חי

    12 במרץ 2009

    סיפורו של אברמק (אברהם קופולוביץ) מתחיל עם הולדתו ב-1930 בעיר לודז'.

    ב-1939 כונסו כל יהודי לודז' בגטו שהיה השני בגודלו. בתוך מציאות החיים הקשה בגטו מצא אברמק זמן וכוחות ליצור, בכוחות אלו הוא כותב במחברת "משל עצמי", 8 שירים ו2 מחזות.

    ב-1944 עם חיסולו של הגטו נשלחים אברמק והוריו עם שאר תושבי לודז' לאושוויץ. אמו נשלחה מיד עם הגיעם לתאי הגזים, אברמק ואביו נשלחו לעבודות כפייה במחנה.

    באחד הימים רצה אביו של אברמק לחסוך ממנו את העבודה הקשה והשאיר אותו בצריף, כשחזר בערב מצא את מיטתו ריקה… הגרמנים אספו את כל אלו שלא עבדו ולקחו אותם לתאי הגזים.

    בסוף המלחמה חזר אביו של אברמק לביתם בלודז' ומצא את המחברת, אך לא סיפר עליה לאיש. הוא התחתן בשנית ועלה עם אשתו ובנו אליעזר לארץ. לאחר מותם של הוריו, גילה אליעזר (לולק) את מחברת השירים של אחיו החורג אברמק והוציאה לאור.

    לפני מספר שנים לפני יציאת מסע הנוער העובד והלומד לפולין מצא אורי מייזלמן, המתופף לשעבר של להקת "קרח תשע" את הספר בחנות ספרים ישנים בתל אביב: "הגעתי אל השירים הללו בדרך המקרה. שירים שכאלה אסור להשאיר יתומים בספרי ההיסטוריה" אומר אורי "קשה להאמין שילד כה צעיר כתב יצירות כאלה, אלה שירים שחייבים להגיע לאוזניים וללב של בני נוער צעירים".

    ברגישות שאינה אופיינית לנער צעיר כתב אברמק שירים המתארים חלומות וחזיונות תוך שימוש בעולם דימויים עשיר המשולב בראייה מפוכחת ולעיתים צינית של מציאות חיים טראגית.

    אורי, העוסק בהדרכת בני נוער לפולין במסגרת "הנוער העובד והלומד" מחליט כי השירים חייבים להגיע לאוזניהם של רבים ופונה לחבריו אוהד קוסקי ורועי הדס מלהקת "קרח תשע". יחד הם יצאו למסע מיוחד: הלחנת והקלטת שיריו של הנער אברמק קופלוביץ בן ה- 14 .
    תנועת הנוער העובד והלומד וחברת ההדרכה "המעורר" סייעו במימון ההפקה.
    כל הרווחים יועברו לקרן מלגות שתממן יציאת בני נוער מעוטי יכולת למסעות לפולין.

     

    האזינו וצפו בקליפ של השיר "חלום" שנכתב על-ידי אברמק, מתוך דיסק שהופק ויצא לאור בהוצאת הנוער העובד והלומד

     

    שליחת כתבה
    השארו מעודכנים!