שליחת כתבה






    אייקון המקום שלי לשנות
    המקום שלי לשנות

    במחוזות התנועה משנים את המציאות ומשפרים את זכויות העובדים

    לקראת חג הפורים!

    היום לפני 79 שנים

    21 בפברואר 2009

    באיגוד המקצועי לנוער וצעירים חושבים (כמעט) כל הזמן לאחרונה איך אפשר לנסות לשנות (ולו במעט) את המציאות הקשה והעגומה של ציבור העובדים במדינת ישראל. מי שרוצה להביא לשינוי במצבם של העובדים צריך להתחיל בביתו שלו, הבשורה מגיעה מהמחוזות: רוצים להיות ספקים של תנועת הנוער העובד והלומד? תוכיחו שאתם לא מנצלים עובדים.

    למרות שלפעמים גם אצלנו יש פדיחות אפשר לומר שאנחנו תנועה מאוד רצינית. תנועה עם היסטוריה מפוארת, תנועה גדולה, תנועה חשובה, תנועה מגוונת וגם תנועה שבכל מיני תחומים מתנהגת ברצינות יתרה.

    באיגוד המקצועי לנוער וצעירים חושבים (כמעט) כל הזמן לאחרונה איך אפשר לנסות לשנות (ולו במעט) את המציאות הקשה והעגומה של ציבור העובדים במדינת ישראל.  הבשורה שאנחנו מבקשים לספר עליה מגיעה מכיוון המחוזות השונים של התנועה.

    הרעיון המרכזי הוא שמי שרוצה להביא לשינוי במצבם של העובדים צריך להתחיל בביתו שלו, או במילים אחרות אצלנו "בחצר האחורית". הרעיון היה להתחיל בבדיקה רצינית ומעמיקה של מצב העובדים של הספקים שלנו- אותם עובדים ועובדות של ספקי השירותים השונים והרבים שהתנועה עובדת איתם.

    לתנועה, על שלל חניכיה, חבריה, מגזריה, קיניה השונים- במושבים, בקיבוצים, בערים, בכפרים וכמעט בכל מקום- יש ספקים, אותן חברות קטנות וגדולות המעניקות שירותים שונים ומגוונים לכולנו, הספקים האלה מעסיקים מאות ואלפי עובדים.

    כשאנחנו מתכוונים להתחיל לעבוד עם ספק חדש אנחנו בודקים אותו כמעט מכל כיוון אפשרי:
    האם הסחורה או השירות שהוא מספק הוא מוצלח? האם יש לו המלצות? האם הוא עומד בהתחייבויות שלו? האם המחיר שלו משתלם? למשל כשמדובר בחברת אבטחה אנחנו מבררים האם לחברה יש רישיון? האם המאבטח עבר לאחרונה מטווח?

    ממש עובדים בזה.

    הרעיון היה להוסיף קריטריון חדש, קריטריון נוסף לבחירת הספק- האם הוא שומר על זכויות העובדים שלו?

    במהלך השבועות האחרונים החלו במחוזות ובחלקים השונים של התנועה לבקש מכל ספק שרוצה לעבוד איתנו לשלוח אלינו אישור. איזה אישור אתם שואלים? אישור שהוא לא ניצל או מנצל עובדים…

    מי אמור לספק אישור שכזה? מאוד פשוט- משרד התעשיה המסחר והתעסוקה.

    איך זה בדיוק עובד? מייד ננסה להסביר.

    קחו למשל את חברת ההסעות "ורדים טורס", מדובר על ספק לא חדש שלנו, חברת אוטובוסים הקשורה למחוזות חיפה וצפון. "ורדים טורס" עובדת איתנו ומספקת לנו (כתנועת נוער המקיימת עשרות אלפי ימי נסיעות מידי שנה) שירותי הסעה, בעיקר לטיולים, סמינרים וכו'.

    לאחרונה חידשנו איתם החוזה ואחד האישורים ש"ורדים טורס" היו צריכים להעביר אלינו היה אישור שבמהלך שלוש השנים האחרונות לא הוטלו קנסות, לא הוגשו כתבי אישום, לא נשלחו התראות ולא התקיימו חקירות כלפי חברת ורדים טורס.

    חברת "ורדים טורס" פנתה לענת בן עזרא דוקן שהיא הממונה על אכיפת חוקי העבודה במחוז חיפה צפון של משרד התמ"ת וביקשה מהם לשלוח אישור כתוב שהחברה אכן לא ניצלה עובדים.

    ענת בן עזרא דוקן ממשרד התמ"ת בדקה במחשבים וגילתה (במקרה הספיצפי הזה) כי חברת "ורדים טורס" לא קיבלה קנסות ולא התראות. לא הוגשו נגדה כתבי אישום ואפילו לא מתקיימות נגדה חקירות בגין הפרת זכויות עובדים. במילים אחרות, חברת "ורדים טורס", לפי המידע שנמצא במשרד התמ"ת היא בסדר ואיננה מנצלת עובדים.

    מה הרעיון?

    הרעיון הוא להפוך את נושא זכויות העובדים ל-קריטריון. אתם ספקים? אתם רוצים לעבוד עם עם הסתדרות הנוער העובד והלומד? מעכשיו תצטרכו ותדרשו להוכיח שאתם (בין היתר) גם מקפידים  על זכויות העובדים שלכם. לא הצלחתם להוכיח זאת? אולי לא נעבוד אתכם…

    כמובן שמדובר בהתנסות חדשה שעוד תיקח זמן. חלק מן הספקים כלל לא מבינים מה אנחנו רוצים. חלק מן הספקים דווקא מבינים אבל לא שמחים לשתף איתנו פעולה.    אבל המהלך יצא לדרך: כל ספק חדש נדרש להציג אישור שהוא לא ניצל עובדים. כל הספקים הקיימים נדרשים להשיג את האישור ולהעביר אותו אלינו.

    אנחנו הגוף הראשון (שאיננו הממשלה) המציב את הדרישה הזו בפני הספקים. אנחנו מקווים שאחרינו יצטרפו תנועות נוער נוספות, אחרי תנועות הנוער יצטרפו גם מתנ"סים וגופים ציבוריים אחרים. הרעיון הוא ליצור מצב שזכויות עובדים יהפכו להיות קריטריון משמעותי בבחירת ספק.

    אנחנו בהתחלה של המהלך. זה יקח זמן, זה אפילו קשה, אבל כך בצורה יצירתית מצליחים במחוזות השונים של תנועת הנוער העובד והלומד לשנות את המציאות.


    שליחת כתבה
    השארו מעודכנים!