שליחת כתבה






    אייקון המקום שלי לשנות
    המקום שלי לשנות

    המון גוונים לשוויון

    המועצה המחוזית של מחוז ירושלים

    בחן את משפחתך: עד כמה המשפחה שלכם תנועתית?

    25 בפברואר 2019 / מאת עמית יזרעאלי

    מעלים הילוך בהשתלבות והכלה של חניכים עם מוגבלות בתנועה, כביטוי עמוק להגשמת שוויון ערך האדם ולמימוש של החלטות הועידה העשירית של התנועה.

    יש הרבה צבעים וגוונים לשוויון, הרבה רבדים שדרכם בוחנים את המציאות ומנסים להפוך אותה לשוויונית יותר. בין גברים לנשים, בין מרכז לפריפרייה, בין עשירים לעניים, בין צברים לעולים, בין דתות, בין אנשים ברמות תפקוד שונות ועוד.

    הדאגה להשתלבות והכלה של ילדים ונוער עם מוגבלות בקני וסניפי התנועה היא רובד נוסף להגשים דרכו את אחד הערכים המרכזיים בתנועה, שוויון ערך האדם.

    ההשתלבות וההכלה של ילדים ונוער עם מוגבלות היו תמיד חלק מהאופי, מהפעילות ומהאווירה בקן ובסניף התנועתי. זה היה "טבעי" ונבחר, כתוצאה מהבחירה הערכית המקדמית לשים את האדם במרכז, להאמין בשוויון אמיתי וחברתי, ומתוך אלה להדריך ולבחור בכל אחד ואחת מהחניכים –  לממש הלכה למעשה את סיסמת התנועה "ביתנו פתוח לכל נערה ונער".

    בתנועה התחנכו ומתחנכים היום מאות ואלפי חניכים עם מוגבלות – בפעילות הקבוצתית בקן ובסניף, ביציאה להגשמה בסוף י"ב, ביציאה לשירות משמעותי בצה"ל ולחיים בוגרים משמעותיים לאחר סיום תקופת החניכות בנוער העובד והלומד.

    בשנים האחרונות "עלינו שלב" בתחום ההשתלבות וההכלה של ילדים ונוער עם מוגבלות בפעילות, בחרנו להעמיק בשדה, להכיל ולהזמין יותר חניכים עם מוגבלות לתנועה. למהלך זו דחפו שני כוחות מרכזיים:

    • בחמש השנים האחרונות מובילה מועצת תנועות הנוער (ואנחנו בתוכה) תהליך משמעותי בכל שדרת ההדרכה של תנועות הנוער בישראל להגברת ההשתלבות וההכלה של ילדים ונוער בפעילות התנועתית.
    • בקיץ 2015 החליטו 1,500 הצירים של ועידת התנועה העשירית על חיזוק הפעולה החינוכית של הדרכת ההשתלבות וההכלה של נוער עם מוגבלות בקני וסניפי התנועה. הועידה קראה למרכז התנועה לחזק תחום זה, ולקנים – להכיל ולהדריך יותר קבוצות עם ילדים ונוער עם מוגבלות.

    מתוך דחיפה זו התחלנו לשנות את המציאות התנועתית הלכה למעשה עבור המדריכים והחניכים:

    1. הוקמה מחלקת הדרכה להשתלבות והכלה לילדים ונוער עם מוגבלות, וחיבורה למחלקת ההדרכה הכללית.
    2. התחלנו לפתח כלים ממוקדים ואיכותיים יותר על מנת שכל חניך שרוצה להיות בתנועה יוכל להשתתף בפעילות מותאמת.
    3. הוכשרו רכזי הנגשה תנועתיים.
    4. פותחו תכני למידה להגברת המודעות לתחום ועל מנת לראות ולשבור את הקירות השקופים החוסמים לעיתים ילדים ונוער עם מוגבלות בהשתלבותם עם בני גילם בקהילתם ובפעילות.
    5. נפתח מחדש סמינר הכשרה למדריכי השתלבות והכלה בקיץ במסגרת סמינרי ההכשרה להדרכה.

    סרטון זה נעשה בשיתוף תכנית השתלבות במועצת תנועות הנוער, שלקחה פרויקט זה כפרויקט לאומי בחברה הישראלית לשינוי עמדות ממשי בקרב בני הנוער בישראל.

    מתוך החלטות הועידה העשירית, קיץ 2015:

    "התנועה תפעל להגדלה ניכרת של שילוב חניכים בעלי צרכים מיוחדים בפעילותהּ באמצעות הרחבת תכנית שמ"ש (שוויון מתוך שונות) להקמת קבוצות חניכים בעלי צרכים מיוחדים בקנים ובסניפים, הכשרה למדריכי התנועה העוסקים בהדרכה ובשילוב של חניכים בעלי צרכים מיוחדים והנגשת מבני התנועה היכן שניתן."

    תודה גדולה לשותפים לתכנית ולארגונים שתמכו, למועצת תנועות הנוער בישראל, משרד החינוך, ג'וינט ישראל אשלים, קרן שלם, איגוד מנהלי מחלקות החינוך, המוסד לביטוח לאומי – הקרן לפיתוח שירותים לנכים, משרד הרווחה והשירותים החברתיים, ומשרד החינוך – מנהל חברה ונוער. נמשיך להוביל יחד את התהליך החברתי החשוב של השתלבות והכלה בישראל.

    'עלה והגשם' לחניכי ומדריכי התנועה – מגשימי הרעיון הלכה למעשה

    כותב הכתבה הינו רכז ההדרכה להשתלבות והכלה של ילדים ונוער עם מוגבלות בנוער העובד והלומד
    לפרטים נוספים ולקידום ההשתלבות וההכלה של ילדים ונוער עם מוגבלות בקן או הסניף שלכם, מוזמנים ליצור קשר עם עמית יזרעאלי, נייד: 054-6735034, דוא"ל: amit-yiz@noal.org.il

    שליחת כתבה
    השארו מעודכנים!