שליחת כתבה






    אייקון המקום שלי לשנות
    המקום שלי לשנות

    הסיפור שלא סופר

    מחזירים את הדמוקרטיה לכיכר

    ביער לופוחובה התחלתי להבין את המימדים של השואה

    28 באוקטובר 2016 / מאת טוני נאסר

    טוני נאסר, רכז הקנים הערביים, השתתף החודש בערב מספרי סיפורים של הנוער העובד והלומד. להלן 2 סיפורים שממחישים את הסיפור שלא סופר, סיפור הצטרפות הנוער הערבי בנוער העובד והלומד.

     

    סיפורו של הנוער הערבי בתנועת הנוער העובד והלומד הוא גם סיפורה של התנועה בפרט אבל גם של החברה הישראלית בכלל. נוער המקבל חינוך לערכים של סובלנות, קיום משותף ובעיקר של שוויון ערך האדם, הוא סיפור הצלחה גם למדינת ישראל .

    תנועת הנוער העובד והלומד, תנועת נוער יהודית, ציונית ודמוקרטית הייתה הראשונה ו%d7%a6%d7%95%d7%95%d7%aa-%d7%9e%d7%93%d7%a8%d7%99%d7%9b%d7%99%d7%9d-%d7%91%d7%a8%d7%94%d7%98נשארה היחידה הפותחת דלת לכל נער ונערה, ובכללם הנוער הערבי, ומזמינה אותם להצטרף לשורותיה בשוויון ובשותפות מלאה.

    הפעילות בקרב הנוער הערבי המקיפה היום 35 יישובים כולל יישובי הבדווים בדרום ובצפון מבוססת על שלושה עקרונות בסיסיים:

    • אנחנו תנועת נוער משותפת יהודית-ערבית המקיימת עשרות מפגשים ותוכניות משותפות.
    • אנחנו תנועת נוער מעורבת של בנים ובנות כשאחוז הבנות המשתתפות בפעילות, גם מחוץ לבית מגיע לכ-40% במפעלים הקיץ השנה .
    • אנחנו תנועת נוער מגשימה המפעילה מסלול התנדבות לשרות הלאומי/אזרחי בקרב בוגרי התנועה ובימים אלה אנחנו מציינים עשור למסלול בו עברו 1120 מתנדבים.

    למשך תקופה של עשרות שנות פעילות מלאה בסיפורים, בחרתי שנים המתחברים לחודש זה, חודש אוקטובר .

    חיפה, אוקטובר 1973. הנוער הערבי בעיר מוזמן להצטרף לתנועת הנוער העובד והלומד ונפתח הקן הראשון בארץ לנוער ערבי בשד' הציונות 4 בחיפה. כבוגר ביה"ס המשותף הראשון שהוקם בארץ, עירוני א', ביוזמתו של ראש העיר אבא חושי זכרונו לברכה, נבחרתי לרכז את הפעילות בחדר השייך למחלקה הערבית של ההסתדרות. כמה חודשים ומלחמת יום כיפור/אוקטובר פורצת ומציבה סימני שאלה רבים ודאגה להמשך הפעילות.

    מנהיגות נבחנת בשעת משבר. המלחמה מסתיימת ובהפתעה שאי אפשר לשכוח מופיע ישר מהבסיס במדי חיל הים, רכז המחוז, יהודה בן נון ז"ל, לשאול לשלום הילדים שהשאיר מאחור עוד לפני שראה את ילדיו. התשובה שלו לחניכים, שכה התרגשו לראוות, הייתה תוספת חדרי פעילות לקן.

    ההחלטה שלו הייתה פורצת דרך לתחילתה של פעילות משותפת בעיר, מחנה שלום שהתקיים שנה אח"כ, והעברת דגם הפעילות בינואר 1983 ל-14 יישובים נוספים בארץ.

    סכנין, אוקטובר 2000. מחסומים, סגירת צירי תנועה, מתח והרוגים מקרב האוכלוסייה הערבית וסימני שאלה רבים לגבי התמודדות הרכזים והמדריכים עם המצב שנוצר. פסח האוספטר, יו"ר הנוער העובד והלומד (בשנת 2000 המזכ"ל) מתעקש להגיע למפגש עם כולם. ואיפה? לא אחר מאשר בסכנין. מה עושים כשהכניסות לסכנין חסומות, שוטרים ובדיקות בכל מקום ופסח מתעקש לקיים את המפגש.

    מחליפים נהג, פסח עובר למושב האחורי, אלסלאם עליקום לחיילים במחסום ואנחנו בתוך סחנין למפגש המשמעותי ביותר שאפשר לנו להמשיך ולהתמודד עם המורכבות החברתית והפוליטית שבה מצויה תנועת הנוער העובד והלומד בהחלטתה לצרף את הנוער הערבי אליה.

    סמל תנועה בשפות שונות

    שליחת כתבה
    השארו מעודכנים!