שליחת כתבה






    אייקון המקום שלי לשנות
    המקום שלי לשנות

    התארגנות מחודשת של עובדי רשת בית הקפה "קופי בין"

    משבר "פרי גליל"

    לקראת חג הפורים!

    25 בפברואר 2009

    חלק מכם וודאי זוכרים את האירועים שהתרחשו ברשת "קופי בין" לפני שנה בדיוק... הרשת, שהייתה תחת ניהול חברה בשם "אקסלנט קופי" לקחה לעובדים את הטיפים, לא שילמה דמי הבראה, ימי חופשה ופיצויי פיטורין.

    חלק מכם וודאי זוכרים את האירועים שהתרחשו ברשת "קופי בין" לפני שנה בדיוק…

    הרשת, שהייתה תחת ניהול חברה בשם "אקסלנט קופי" לקחה לעובדים את הטיפים, לא שילמה דמי הבראה, ימי חופשה ופיצויי פיטורין. כשהחלו ניסיונות ההתאגדות ברשת פוטר אלון- לי גרין, מי שהוביל את המהלך. בעקבות החלטת בית המשפט הוא הוחזר לעבודה ולאחר מכן הכריזו העובדים (בגיבוי של ההסתדרות הכללית) על סכסוך עבודה עם הרשת במסגרתו הם השביתו (באופן חוקי) את סניף אבן גבירול. מאות חברי התנועה השתתפו בפעילויות מחאה רבות מול סניפי הרשת. אחרי שלושה וחצי שבועות מפרכים של מאבק הושג הסדר עבודה קיבוצי ראשון מסוגו בכל הקשור לבתי קפה.

    חשבתם שכל הסיפור הזה מאחורינו?

    ובכן- לא ממש. בנובמבר 2008 נקנתה הרשת, שהייתה במצב כספי מורכב על ידי חברה אחרת בשם "סיטי פוד". מהלך המכירה והקנייה נעשה מבלי לשתף את העובדים, אלה האחרונים החלו להבין את משמעות המכירה רק בתלוש השכר של חודש דצמבר: לכל העובדים שהועסקו פחות משנה נאמר שהם מפוטרים (למעשה באופן הזה כאילו "נמחק" להם הוותק). לעומת זאת- כל העובדים שעובדים למעלה משנה- לא פוטרו והמשיכו לעבוד כביכול תחת החברה הקודמת "אקסלנט קופי", חברה שלכאורה כבר נסגרה. נראה היה ש"סיטי פוד" עושה כל שביכולתה כדי להמנע מלפטר את העובדים ולשלם להם פיצויי פיטורין, הבראה וחופשה- למעשה את כל התנאים הסוציאליים המגיעים להם לפי חוק, ניתן לומר כי התנהלות מעין זו לוקה במה שמכונה "חוסר תום לב".

    התנהלות זו הניעה ודחפה את התארגנות עובדי הרשת בפעם השניה. בשונה מהפעם הראשונה כעת מדובר על התאגדות של כלל עובדי הרשת מכמעט כל הסניפים (למעשה כרגע יש עובדים מאורגנים בכל שמונת הסניפים שאינם עובדים תחת זכיינות). את ההתאגדות יזמו אנשי האיגוד המקצועי לנוער וצעירים מהסתדרות הנוער העובד והלומד.

    התחלנו לאגד את כל העובדים וגילינו תוך כדי המהלך דברים מעניינים: העובדים (גברים מעל גיל 21 ונשים מעל גיל 20) לא מקבלים פנסיה, בחלק מהסניפים לא משלמים שעות נוספות, בחלק לא משלמים שעות שבת כמו שהחוק מחייב, בחלק לא מקבלים החזרי נסיעות. תוקפו של ההסדר הקיבוצי (שהושג לפני שנה) עומד להסתיים בסוף החודש הנוכחי.

    החלו להתרוצץ שמועות (שעדיין קיימות) כי הבעלים מ"סיטי פוד" מנסים למכור את הסניפים לידי זכיינים. אם זה מה שיתרחש קיים חשש שההתאגדות שלנו תתפרק, לפחות ברמה החוקית (כי כל הסניפים יהיו תחת בעלים שונים).

    אז מה קורה עכשיו?

    • במרבית סניפי הרשת אנחנו עומדים כעת על קרוב ל- 100% מאוגדים.
    • התקיימו כבר שתי ישיבות של נציגי הסניפים (ועד העובדים) בהן הוצבו מטרות למאבק הנוכחי- ההחלטה היא שניסיונות המכירה לזכיינים לא יפרקו את מה שנוצר. העובדים רואים את עצמם כאחראים על כלל העובדים ברשת, תתקיים סולידריות בין הסניפים השונים, העובדים לא יתנו להפקיר כל סניף להתמודדות לבד עם המצב שנוצר.
    • הוחלט גם שלהתאגדות יהיה תוקף לא רק בזמן משבר: גם אחרי שיהיו הישגים עדיין יהיו עובדים בכל סניף שיראו עצמם אחראים לתת תוקף לעניין ההתאגדות באופן יום-יומי ולוודא שהזכויות אכן נשמרות.
    • עו"ד שי תקן, העומד בראש הלשכה המשפטית של האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות הוציא מכתב נחרץ להנהלת הרשת, במכתב הוא דרש להפסיק לפעול באופן חד צדדי ולהיפגש מיד עם נציגות העובדים המוסכמת.
    • פגישה זו התקיימה ביום א' האחרון, ה- 22.2.2009 וההתרשמות היא שהמנכ"ל מוכן לדיאלוג ולחלק מהדרישות שביקשנו, פרט לדרישה להכיר בכך שברשת מתקיימים יחסי עבודה קיבוציים.
    •  עד יום חמישי (מחר) אמור לחזור אלינו מנכ"ל הרשת עם תשובות נחרצות ביחס לדרישות שהצבנו ואנו נגיב בהתאם. בהנחה והוא לא יכיר ביחסי העבודה המאורגנים (כמו שהיה בשנה האחרונה) נאלץ, ככל הנראה להכריז שוב על סכסוך עבודה.

    פרטים נוספים אפשר לקרוא בבלוג המיוחד שהוקם

    כתבה: הילה עמיאל

    שליחת כתבה
    השארו מעודכנים!