שליחת כתבה






    אייקון המקום שלי לשנות
    המקום שלי לשנות

    ה-9 במאי – יום הנצחון על גרמניה הנאצית

    יותר מודעים, עדיין מנוצלים

    דברים לזכרם ביום הזיכרון - ובקשה מאיתנו

    8 במאי 2014

    נקמה – פירושה פרעון באותו מטבע, שיחה באותה לשון, אך לנו אין שפה משותפת של פאשיסטים... אנו רוצים ברבגוניות בחיים, בייחוד הלאומים והאנשים. יש מקום תחת השמש לכל יצור.

    לציון ה – 9 במאי יום הניצחון על הנאצים
    מפגש מרכז הנוער העובד והלומד


    גרמניה נכנעה סופית בתאריך 7 למאי 1945 . אולם ההכרזה הרשמית של בעלות הבית התרחשה ב – 9 במאי .
    מלחמת העולם השנייה הוכרעה בשתי גזרות מרכזיות: הראשונה והמרכזית פחות היא צפון אפריקה והמרכזית היא ברית המועצות. ברית המועצות שילמה מחיר כבד בחיי אדם במלחמת העולם השנייה. על פי הערכות כ- 25 מיליון בני אדם נפלו במלחמה מתוכם לפחות כמחצית אזרחים. בצבא האדום לחמו כחצי מיליון יהודים, למעלה ממאתיים אלף מתוכם נפלו במהלך המלחמה. כניעת גרמניה צוינה בארץ ישראל. הועד הפועל של ההסתדרות הכריז על יום שביתה וחגיגות וכינוסים התקיימו בכל הערים המרכזיות. תאריך זה לא תפס את מיקומו בלוח השנה הישראלי עד גלי העליות מברית המועצות שהביאו איתם מורשת זו, של ציון המועד בדרך של תהלוכות ונשפים. כיום מדינת ישראל מכירה בתאריך ה – 9 במאי ומציינת אותו בכנסת ובטקסים ברשויות המקומיות, אולם מעבר לכך היחידים שמתייחסים אל היום הם ארגוני הווטרנים ותנועת הנוער העובד והלומד.


    על הצבא האדום

    "מלחמה זו אינה דומה למלחמות בעבר. בפעם הראשונה נתגלו לעינינו לא בני-אדם, אלא יצורים רשעים ומתועבים, פראי-אדם, מצוידים בכל הישגי הטכניקה, מפלצות, הפועלים לפי החוק ומסתמכים על המדע, ההופכים השמדת-עוללים ויונקים למלה האחרונה של חכמה מדינית. לא בקלות עלתה לנו השנאה. שילמנו בעדה בערים ומחוזות שלמים, במאות אלפי קרבנות. אך עתה הוברר לנו, כי אין אנו יכולים לחיות יחד עם הפאשיסטים בכפיפה אחת עלי אדמות… מובן, מצויים בין הגרמנים אנשים טובים ורעים, אך לא תכונותיו של היטלראי זה או אחר קובעות… רוצחים הם מפני שהם מאמינים, כי בעולם זכאים לחיות רק בני-אדם, שדם גרמני זורם בעורקיהם… שנאתנו להיטלראים מוכתבת על ידי אהבתנו למולדת, לאדם, לאנושות. בכך מקור שנאתנו ובכך הצדקתה. בהיתקלנו בגרמנים, אנו רואים, כיצד הרשעות העיוורת רוקנה את נפשה של גרמניה. לזרא לנו רשעות כזו. לא חינכנו את צעירנו, שישפילו את עצמם לדרגת היטלריסטים. לעולם לא ירצחו חיילי הצבא האדום ילדים גרמנים, לא ישרפו את ביתו של גתה בוויימאר או את ספרית מארבורג. נקמה – פירושה פרעון באותו מטבע, שיחה באותה לשון, אך לנו אין שפה משותפת של פאשיסטים… אנו רוצים ברבגוניות בחיים, בייחוד הלאומים והאנשים. יש מקום תחת השמש לכל יצור.
    מתוך "צידוק השנאה", איליה ארנבורג (סופר רוסי)

    משמעות הניצחון על הנאצים

    "ביום זה יום הניצחון על הנאציזם – אנחנו מצדיעים למי ששחררו את העולם מן הסיוט שבו הוא חי במשך שש שנים ארוכות, מיליוני החיילים מצבאות בעלות הברית שניצחו במערכה הגורלית לעתידה של האנושות, המערכה הכבדה רבת הקורבנות על כבודו של האדם וחירותו.
    לצד הכוחות שנלחמו בחירוף נפש נגד חיית האדם הנאצית היו גם כמיליון וחצי מן הגיבורים האלה – בני העם היהודי – חיילים בצבאות בעלות הברית, לוחמים ביחידות הפרטיזנים בארצות מזרח אירופה ובשורות המחתרות האנטי-פשיסטיות במערב אירופה ובצפון אפריקה.
    בכל מלחמה – נלחמים על החיים ועל המוות. במלחמה נגד הנאציזם, נלחם הלוחם היהודי לא רק על חייו שלו אלא על חיי העם היהודי כולו."

    אהוד אולמרט, 9 במאי 2007 נאום במליאת הכנסת, לציון 62 שנים לניצחון על גרמניה הנאצית.


    פעילות התנועה

    מזה שמונה שנים הנוער העובד והלומד מציין את יום הניצחון על הנאצים בהובלת חניכים דוברי רוסית בתנועה. החניכים ומדריכיהם קשרו קשר אמיץ עם הווטרנים במגוון פעולות וביניהם: מפגש לשמיעת עדויות, הפקת תערוכה בנושא, עריכת חוברת סיפורי גבורה מהמלחמה ועוד. לפני כשנה התכנס קונגרס נוער דובר רוסית בו התקבלו ההחלטות הבאות.

    החלטות קונגרס נוער דובר רוסית :

    1. קריאה לכל החניכים בשכבה הבוגרת, גם אלו שאינם דוברי רוסית, להשתתף בצעדות הווטרנים המתקיימות בערים השונות ברחבי הארץ.
    2. בכל שנה יתקיים אירוע מחוזי לשכבה הבוגרת בצורת נשף. הנשף יתקיים בסגנון שנות הארבעים, כולל תחפושות. הנשף יעסוק בתוכן שקשור ליום הניצחון.
    3. קיום אירוע ברמת העיר, בסגנון טקס וצעדה, המיועד לחניכי השכבה הצעירה והמתבגרת, כיתות ד'-ח'. לפני קיום האירוע יתקיימו שיעורי חברה בבתיה"ס היסודיים בעיר. במידה וקיום האירוע לא יצליח ברמה העירונית, יש לקיימו ברמה הבית ספרית.

    במועצה החינוכית שהתקיימה בדצמבר החליטו החניכים על השתתפות בצעדות. השנה השתתפו החניכים בטקס הממלכתי בירושלים שהתקיים ב – 8.5 ובצעדות וטקסים שונים ברחבי הארץ. הועברו שיעורי חברה בנושא במוקדים רבים. כמו כן השנה לראשונה בתאריך 15.5 יקיימו החניכים נשף לציון יום הניצחון על הנאצים. בנשף ישתתפו חניכים דוברי רוסית ושאינם דוברי רוסית.

    שליחת כתבה
    השארו מעודכנים!