שליחת כתבה






    אייקון המקום שלי לשנות
    המקום שלי לשנות

    "חולצה כחולה והיא עולה"

    10 עובדות שלא ידעתם על חולצת התנועה

    הוסמכנו לשנה נוספת!

    6 בינואר 2016

    למה כחול? למה אדום? איך, מתי ולמה אימצה תנועתנו את הצבעים שמלווים אותה למעלה מ90 שנה.

     

    החולצה הכחולה, היא פריט אופנתי מהנפוצים והוותיקים ביותר בישראל. רבים האנשים שרואים אותה הרחוב ומתמלאים געגויע, נוסטלגיה וגאווה, משום שהחולצה הזו מסמלת עבורם ערכים, חוויות וזכרונות.
    אבל לא כולנו יודעים באמת מה עומד מאחורי הצבעים כחול ואדום,
    ובכלל מה התגלגלות האירועים שעומדת מאחורי ה"חולצה כחולה והיא עולה"

     

    "הצווארון הכחול"
    נהוג לומר שהחולצה הכחולה מסמלת את" מעמד הפועלים". אבל מה זה אומר בעצם?
    מה הקשר בין כחול, לפועלים, ומה בין תנועת הנוער העובד והלומד לכל זה?
    "הצווארון הכחול" הוא כינוי שנולד במאה ה19 לאנשים המשתייכים למעמד הפועלים, ועבדו בעבודות כפיים סיזיפיות במעפלים ובתעשייה. אותם עובדים נהגו ללבוש סרבלים כחולים אשר היו עמידים בפני לכלוך בשל צבעם הכהה, להבדיל מאותם עובדי "הצווארון הלבן" שלבשו חולצות לבנות, במשרות הניהול ועבודה המשרדית.
    עם הקמת התנועה בשנת 1924 הוחלט לאמץ את החולצה הכחולה כמדים הרשמיים של תנועת הנוער העובד בשל היותה תנועת הנוער המיועדת לבני הנוער העובדים בארץ ישראל, השייכים ל"מעמד הפועלים" העובד בארץ.

    בשנת 1925 כאשר הוקמה תנועת השומר הצעיר הארצישראלית אימצה גם היא את הצבע הכחול למדיה הרשמיים גם של וכך גם תנועת נוער נוספות בישראל כגון: המחנות העולים, בית"ר ובני עקיבא.

    שרוך אדום
    ומאיפה הגיע השרוך האדום? – כמעט כל חניך בתנועה יודע לדקלם: "השרוך האדום מסמל את דם הפועלים", אבל מה זה אומר? על איזה דם מדובר?
    האחד במאי 1886 נקבע על ידי ארגוני העובדים בארצות הברית כאולטימטום לדרישה להגביל את יום העבודה ל8 שעות. לאחר שדרישתם לא נענתה, פתחו ארגוני העובדים בשביתה כללית. בעיר שיקגו, בתוך ההפגנות שהתדרדרו למהומות ההפגנות, נהרגו כ-60 פועלים מפגינים ו7 שוטרים. בשל האירועים, הפכה התנועה הסוציאליסטית את דגלה לאדום לזכר "דם מעמד הפועלים שנשפך". תנועת הנוער העובד בחרה בשרוך האדום, על מנת להדגיש את העמדות הסוציאליסטיות שלה.

    "חולצה כחולה והיא עולה"
    השיר "חולצה כחולה והיא עולה" נכתב בשנת 1929, כחלק ממופע "החולצה הכחולה" שנערך בקיבוץ אפיקים של השומר הצעיר, לכבוד חניכת חדר האוכל החדש. המופע הורכב מכמה חלקים, כאשר כל חלק הוקדש לאחד ממוסדות ההסתדרות שזה עתה נוסדה (המשביר, בנק הפועלים, קופת חולים וכו'…)
    את השיר כתבו חברי הקיבוץ דודיק ורטמן ומרדכי זעירא.
    בתחילה נכתבו לשיר המילים:

    "חולצה כחולה במפעלה
    תמשוך לבם של כל הפועלים.
    חולצה כחולה והיא עולה
    בלי שום ספק על כל העיתונים."

    ומאוחר יותר שונו מילות השיר:

    "חולצה כחולה והיא עולה
    והיא עולה על כל העדיים
    חולצה כחולה והיא עולה
    בלי שום ספק על כל העדיים"
     

    #יפהלךכחול

    יש לכם הזדמנות לזכות בחולצות תנועה נדירות ומדהימות עם סמל תנועה רקום וצבעוני בגב החולצה. כל מה שצריך לעשות זה להשתתף במבצע דרך עמוד האינסטגרם התנועתי

     

    שליחת כתבה
    השארו מעודכנים!