שליחת כתבה






    אייקון המקום שלי לשנות
    המקום שלי לשנות

    מועצת החניכים לקראת יום הזכרון ליהודי אתיופיה

    הזמן שלי לשנות?

    כיתה = קבוצה

    22 במאי 2014

    "זה עלינו, בתור חניכים בתנועה להיות ממשיכי הדרך. אם לא אנחנו, אז כנראה שאף אחד. "

    בכ"ח באייר נציין את יום הזיכרון ליהודי אתיופיה שנספו בדרכם לישראל על אדמות סודן.
    בין השנים 1977 ל- 1985 החלה קהילת היהודים לצאת מאתיופיה. כ – 20 אלף איש ואשה מקרב
    הקהילה עזבו את בתיהם בחופזה ובסודיות ונעו במסלול קשה וטראומטי לעבר גבולות המדינה,
    בעיקר לעבר סודאן. הם חצו ברגל אזורים לא מוכרים להם ונעו באינספור מסלולים בתוואי
    קרקע קשים. הם חצו שרשראות הרים, צעדו במדבריות, התמודדו עם נהרות גועשים ויערות
    סבוכים, הותקפו על ידי שודדי דרכים וסבלו מרעב, צמא, מחלות ומוות.

    השנה זו השנה השלישית שהוחלט לציין את יום הזיכרון בתנועה.
    לקראת יום הזיכרון, הוקמה מועצת חניכים ארצית של חניכים וחניכות בני ובנות הקהילה האתיופית. את המועצה הדריכו שתי קומונריות משכבת החוות – מזל מוגס (גרעין מסע) ומלי פלקה (גרעין גוון).
    מכל מוקד פעילות של התנועה בו חברים גם חניכים בני הקהילה האתיופית הגיעו נציגים –
    באר שבע, אשדוד, בית שמש, רמלה, ראשון לציון, בת ים, נתניה, עפולה וקרית ים וגם נציגים מגרעיני שכבת יב'. החניכים הגיעו מכל קצוות הארץ לשלוש מפגשים.

     

    מטרת המועצה היתה ליצור מפגש בין החניכים/ות ולעצב יחד איתם את התהליך החינוכי שיעבור בסניפים ובקנים על ידם, לקראת יום הנספים, ולהיות אחראים על ההרשמה ליום העיון.
    המפגש הראשון עסק באוטונומיה. שאלנו ביחד מה המקום של הנוער לשנות, ומדוע זה חשוב ומשמעותי שהנוער ינהיג עת עצמו. במפגש השני למדנו את סיפור העלייה, על החלום לעלות לישראל, על המסע ועל מחנות הפליטים בסודן. דיברנו על האתוס של העלייה האתיופית בחברה הישראלית. הבנו ביחד שסיפור העלייה האתיופי הוא סיפור גבורה נשכח. סיפור שלא מסופר עד הסוף, אם בכלל. שאלנו על מי האחריות לספר את הסיפור, ואיך צריך להוקיר את גיבורי ומנהיגי העלייה. החניכים והחניכות החליטו להעביר פעולות לחברי בוגרת שלהם בנושא, ולהיות אלו שרושמים בפועל את חבריהם ליום העיון ולטקס.

    פרדה אקלום יונה בוגלה

    ביום שלישי האחרון (20.5) התקיים המפגש השלישי והאחרון בנושא מנהיגות.
    העמקנו בסיפוריהם האישיים של מנהיגי הקהילה יונה בוגלה, פרדה אקלום, חירות טקלה ואבא מהרי, ודיברנו על מצבה של הנהגת הקהילה היום. "מצב העדה שלנו רע היום, מקומנו בחברה הוא לא גדול. זאת תוצאה של חוסר בהנהגה. אנחנו צריכים ללמוד מאותם מנהיגים כמו פרדה, יונה וחרות. זה עלינו, בתור חניכים בתנועה להיות ממשיכי הדרך. אם לא אנחנו, אז כנראה שאף אחד. התנועה נותנת לנו את המקום להיות מנהיגים בחברה ולשנות אותה, ואנחנו צריכים לקחת על עצמנו את התפקיד הזה" (מלי פלקה, גרעין גוון).

    מזל ומלי, מדריכות המועצה, כתבו מכתב לחברי שכבת החוות, הקורא לחבריהן להיות שותפים לתהליך החשוב הזה.

    קול קורא לשכבת חוות ההכשרה 2014!

    שכבת נען יקרה,
    אנו, מזל מוגס מגרעין מסע ומלי פלקה מגרעין גוון בחרנו השנה להוביל וללוות את מועצת נספי סודן לשנה זו ורצינו לספר לכם משהו עליה.
    למי שלא מכיר\יודע, התנועה מציינת זו השנה שלישית את יום הזיכרון ל-4000 הנספים, יהודי ביתא ישראל שנספו על אדמת סודן בדרכם מאתיופיה לארץ ישראל.
    אנחנו מוקירים כל שנה את אותם הנספים, ואת מנהיגי העדה- פרדה אקלום, ברוך טגניה ויונה בוגלה שעמלו מתוך אמונתם בכוח וחשיבה על עמם תוך שמירה על חייהם מפני אנשים מסוכנים שניסו להורגם ולדכאם מתוך דרך הישר שלהם.
    ביום זה משתתפים חניכי העדה (מכיתות י'-יב') ושותפים נוספים מהערים וממוקדי הפעילות של העדה ברחבי הארץ.
    חניכי המועצה הם נציגים משכבות י'-ב' מכל מוקדי הפעילות בארץ (כולל המחדשים) שנפגשו לשלושה מפגשים חשובים בהם למדו אודות עדתם, ההיסטוריה של העדה, והרבה על עצמם בתוך סיפור זה. חניכים אלו החליטו יחד לקחת אחריות על יום הנספים ולהפיצו ברחבי המוקדים של התנועה ולספר את הסיפור שלנו, ולא מה שמציגים בתקשורת היומיומית.
    מלי ואני, שמדריכות את המועצה, בחרנו לקחת חלק ולנסות יחד עם החניכים, להוביל שינוי בתודעתם של שאר האוכלוסייה ואף העדה על סיפור העלייה האתיופית ובחרנו יחד עם החניכים לקחת אחריות על יום הנספים ולבחור להיות הנהגה פנימית בתוך העדה ובתנועה בכלל.
    מתוך כך, אנו מזמינות אתכם, שכבה יקרה, לבוא ליום חשוב זה ולהיות שותפים ללמידה על עדתנו ואולי אף לקח חלק. אנו רואות ביום הזיכרון לנספי סודן כיום המופנה לא רק לעדה האתיופית אלא לאומה שלמה. אנו חושבות שבתור תנועה ששואפת להיות כללית, חובתנו היא להכיר בסיפור העלייה האתיופית בתור סיפור גבורה ולא הצלה ומתוך כך לקחת חלק בטקס נספי סודן.
    טקס יום הזיכרון לנספי סודן פרי יצירתם של חניכינו יתקיים ביום ד' כ"י באייר, ה-28.5 בשעה 19:30 בנתניה.
    כולם מוזמנים לבוא להיות שותפים שלנו ביום זה.


    נשמח לראותכם,
    מלי ומזל

     

    שליחת כתבה
    השארו מעודכנים!