שליחת כתבה






    אייקון המקום שלי לשנות
    המקום שלי לשנות

    מחזירים את הדמוקרטיה לכיכר

    "תמיד בתנועה" - סיכום חודש אוקטובר

    הסיפור שלא סופר

    29 באוקטובר 2016

    לקראת יום הזיכרון ה-21 לרצח רבין: קואליציית "זוכרים את הרצח, נאבקים על הדמוקרטיה" בהובלת תנועות הנוער, שהפיקה את עצרת הזיכרון המרכזית בארבע השנים האחרונות יוזמת אופי חדש ליום הזיכרון לשנים הבאות - הפיכת יום הזיכרון ליום של עוצמה דמוקרטית, הרחבת הזיכרון מעבר לעצרת בכיכר רבין וכינון "האסיפה הישראלית"

    "אסיפה ישראלית" – יוזמה חדשה לעיצוב יום הזיכרון לרבין

    קואליציית "זוכרים את הרצח, נאבקים על הדמוקרטיה" אשר ארגנה והפיקה את עצרת רבין ב-4 השנים האחרונות נערכת ליום הזיכרון ה-21 לרצח רבין, עם יוזמה מהפכנית שתוביל את עיצוב הזיכרון ל-20 השנים הבאות.  במסגרת זו מייסדת הקואליציה את "אסיפה ישראלית" (לדף האירוע הפייסבוק) – אסיפה המונית בכיכר רבין ובאתרים נוספים ברחבי הארץ, בה ישבו אלפי ישראלים סביב שולחנות עגולים במטרה לדון באופי הדמוקרטי של המדינה ולעצב את הכיוון ביחס לסוגיות הבוערות בחברה הישראלית. ה"אסיפה ישראלית" תתקיים ביום הזיכרון הממלכתי לרצח רבין החל ב י"ב חשוון (13.11) ותחל בשעה 18:00. מלבד כיכר רבין בתל אביב תתקיים השנה האסיפה הישראלית באותו היום גם בירושלים וחיפה .

    שינוי זה שיזמו המארגנים נערך לאחר שאשתקד, ביום הזיכרון ה-20, הגיעו לעצרת כ-100 אלף איש, המשקפים ברית בין שותפים שונים בחברה הישראלית: בין ימין ושמאל, יהודים וערבים, דתיים וחילוניים. "עתה הגיע הזמן להרחיב ולהעמיק את משמעויות זיכרון רצח רבין והמענה לכך הוא באמצעות אסיפה ישראלית" אומרים דוברי הקואליציה ומוסיפים: "100 אלף המשתתפים בעצרת בשנה שעברה, לצד תנועות וארגונים רבים הפעילים כל השנה, הם ההוכחה שעלינו לפעול ביחד כדי ליצור חברה ישראלית אחת הנאבקת במשותף בכוחות הקיצוניים והאלימים שבתוכנו. החלטנו להוביל יוזמה חדשה שתהפוך את יום הזיכרון מיום שמסמל שפל דמוקרטי, ליום של עוצמה דמוקרטית. במקום שבו ניסו לרצוח את הדמוקרטיה, שם  נחזק את הדמוקרטיה ונכונן את "האסיפה הישראלית". דמוקרטיה עושים באמצעות יצירת חזון משותף. דמוקרטיה מבטאת את רצון במשך כל שנות קיום המדינה. לא ניתן שוב לכדורי רובה או לסכין לקבוע את עתידנו – רק הקולות של העם יקבעו!"

     

    מהי האסיפה הישראלית?

    האסיפה הישראלית היא מפגש דמוקרטי אזרחי רחב היקף, אשר יתקיים בכיכר רבין לצד אסיפות מקומיות ברחבי הארץ. ההשראה לאסיפות מסוג זה הן האסיפות העממיות שנערכו באיסלנד לאחר שהמדינה הצפונית חוותה את המשבר הגדול בתולדותיה. המדובר על תהליך של אסיפות אזרחיות, שביחד קבעו מחדש את ערכיה המכוננים של המדינה, כתבו ביחד חוקה והצליחו להוציאה מהמשבר. הכוונה לחזק את כוחו של העם בקביעת עתידו.

    השנה – השנה הראשונה לאסיפה (אשר תהווה גם שנת פיילוט) תתקיימנה אסיפות מקבילות גם בירושלים ובחיפה, ויתקיימו בה דיונים וקבלת החלטות. באסיפות יידונו אופייה של הדמוקרטיה הישראלית על ידי העם, וצפויים להשתתף בהן עשרות אלפי אזרחים. ניתן יהיה להירשם לאסיפה מראש דרך אתר האינטרנט של הקואליציה.

    דווקא ביום הזיכרון לרצח רבין, חלקיה השונים של העם צריכים להתכנס, לדבר ולהחליט איזה מדינה אנחנו רוצים.

    באסיפה הישראלית יעלו לדיון נושאים שמהווים את הבסיס לקיום היהודי-דמוקרטי המשותף שלנו בישראל. כמו כן באסיפה יעסקו גם בשוני ובמחלוקות בין הציבורים ויחתרו לאורך זמן להגיע להסכמות חדשות שיהיו פרי של דיאלוג בין ציבורים שונים.  הפיכת יום הזיכרון ליום של עוצמה דמוקרטית, הרחבת הזיכרון מעבר לעצרת בכיכר רבין. המטרה של הקואליציה היא להפוך את רצח רבין לתמרור אזהרה וסמל לכלל החברה הישראלית לשנים ארוכות. דווקא ביום הזיכרון לרצח רבין, חלקיה השונים של העם צריכים להתכנס לדבר ולהחליט איזה מדינה אנחנו רוצים.

    את השינוי התרבותי של זיכרון הרצח תוביל קואליציית "זוכרים את הרצח – נאבקים על הדמוקרטיה". הכוללת תנועות נוער, תנועות חברתיות, אישים וארגונים חברתיים כמו: הצופים, בני עקיבא, הנוער העובד והלומד, המחנות העולים, השומר הצעיר, תנועות נוספות כמו: דרור ישראל, התנועה הקיבוצית ועוד רבים. בבסיס הקואליציה מונח "הקול הקורא" – מסמך עקרונות משותף, תשתית לחיבור בין הגופים השונים, המניח את השוויון וההסכמה על פי רוב כבסיס למדינת ישראל יהודית-דמוקרטית. הקול הקורא פתוח ונגיש לציבור המוזמן לקחת חלק ולחתום עליו.

    האסיפה הישראלית לציון יום הזיכרון תתקיים ביום ראשון, 13.11 (צאת יום הזיכרון הממלכתי לרצח רבין,  י"ב בחשוון) בשעה 18:00 ב-3 מקומות מרכזיים: כיכר רבין – ת"א, כיכר ספרא – ירושלים וגן האם – חיפה. בסוף האסיפה בכיכר רבין יתקיים אירוע הנעילה ליום הזיכרון בהובלת תנועות הנוער ובהשתתפות אמנים ודוברים.

    בנוסף, יפתחו אוהלי זיכרון – "אוהלי זכור",  בעשרות ערים ויישובים אשר יפעלו למשך מספר ימים ויציגו תערוכה אודות חייו של יצחק רבין ופעילות חינוכית ותרבותית הפתוחה לקהל הרחב.

    שליחת כתבה
    השארו מעודכנים!