שליחת כתבה






    אייקון המקום שלי לשנות
    המקום שלי לשנות

    מי שלא יעבוד את האדמה, יאבד אותה

    עובדות ושוות

    לטיול יצאנו

    16 בפברואר 2017

    היום (חמישי, 16/2) התקיים כנס "מתחברים לשורשים" בחממה האקולוגית בעין שמר להעשרה ערכית ותכנית בנושא מאבק החקלאים. בכנס לקחו חלק עובדי חינוך פורמאלי ובלתי פורמאלי מהמועצות האזוריות, נציגי תנועות הנוער ומדריכי נוער.

    נשאו דברים ח"כ איתן ברושי, ראש מוא"ז מנשה אילן שדה, מנהל המנהל לחינוך התיישבותי בני פישר, דוברת גרנות גל מוסיוב, נציג דרור מטעים חינוכיים מתן אלפסי ומפמ"ר חקלאות ומנהל חוות חקלאיות אבי אלקיים.
    ריגשה את הנוכחים ענבל סיבוני, מתל עדשים, רפתנית וחקלאית ממשיכה: "תמיד אבא שלי אמר לי תלמדי הכל "רק לא רפת". שתמיד יהיו לך עוד אופציות. בגיל 24, כשהתחלתי לימודים אקדמאים, אבא שלי חלה במחלת סרטן ותוך חצי שנה נפטר. הבנתי שצריך לקבל החלטה של להיות או לחדול. כל חיי אבא שלי סימן אותי כבת ממשיכה כי תמיד נמשכתי לרפת. עברנו שנים לא פשוטות במשק, היו המון רפורמות, היינו במצבים לא פשוטים, הפסדנו המון כסף והיינו צריכים להשקיע כדי להישאר על המפה. הרבה פעמים הייתי רואה שאבא שלי עייף ושדי, נמאס לו. ובכל זאת, היה לו חשוב שיהיה מי שימשיך את המפעל המשפחתי. אני זוכרת את היום שהודעתי לו שאני רוצה לקחת את זה על עצמי. היה לו ניצוץ בעיניים של "עכשיו אני יכול ללכת."

     

    "מי שלא יעבד את האדמה, יאבד אותה, ויאבד את זכות הקיום שלו עליה." ענבל סיבוני, רפתנית מתל עדשים.

    שאלו אותי: מה לאישה ולעבודה המלוכלכת ברפת? עניתי: גם לנשים יש מקום ברפת. אבל למה לי להיות חקלאית? בתור התחלה זו הייתה הצוואה של אבא שלי, אבל גם הבנתי שזה משהו שאני אוהבת ושחונכתי אליו, מתוף הבנה כי מי שלא יעבד את האדמה, יאבד אותה, ויאבד את זכות הקיום שלו עליה. זה החינוך שקיבלתי, זה "האני מאמין שלי". חשוב לי להיות חלק מתעשיית המזון של מדינת ישראל. לדעת שבכל מצב בטחוני אני אמשיך לקיים ואת החקלאות ואני אמשיך לדאוג שלכל אחד יהיו מוצרים מזון בסיסיים בבית. אסור לנו להיות תלויים בייבוא, בחמאה מפולין או בעגבניות בעזה. לאורך כל הגבולות יושבים חקלאיים שמגדלים את הגידולים החקלאיים הטובים בעולם וביום שיפסיקו יפגעו גבולות ארצנו. אני חושבת שהתפקיד שלנו כאנשי חינוך הוא להכניס את התכנים של החקלאות לכל התהליכים החינוכיים."

    מתן אלפסי, חבר תנועת דרור ישראל וחקלאי מדרור מטעים חינוכיים בקיבוץ רביד: "לימדו אותנו לחשוב שמי שרוצה להיות חברתי וחינוכי לא יכול להיות יעיל וכלכלי. אנחנו ניסינו להוכיח שאפשר גם וגם, לעשות חקלאות חינוכית ורווחית. גילינו שמי שיש לו למה יכול לשאת כל איך. היום בני נוער וצעירים מחזיקים את העבודה במטע, מגיזום ועד קטיף, מגיעים לשבוע של עבודה ולומדים להתאהב בעבודה החקלאית."

     

    ח"כ איתן ברושי: "אין חקלאות בלי חקלאים, אין התיישבות בלי מתיישבים, איןן חקלאות בלי ציונות."

    הכנס התקיים כחלק מ"שבוע החינוך לחקלאות" אשר התקיים השנה לראשונה, במטרה לעורר את השיח על חשיבותה של החקלאות בישראל, על מקומה בסדר היום הציבורי, בהתיישבות, בשמירה על הגבולות ועל הביטחון התזונתי. שבוע החקלאות בהובלת "מרכז הדרכה אלומה" שהוקם ע"י הנוער העובד והלומד כלל בין היתר שיעורי חברה בבתי ספר, מפגשים של בני נוער עם חקלאיים, פעולות בתנועות הנוער ועוד. בין הגופים המשתתפים: תנועות הנוער בישראל, מנהל חברה ונוער, תנועת המושבים, התנועה הקיבוצית, מרכז המועצות האזוריות, החממה האקולוגית עין שמר, גרנות.

    שליחת כתבה
    השארו מעודכנים!