שליחת כתבה






    אייקון המקום שלי לשנות
    המקום שלי לשנות

    סוכת הצדק החברתי בנהריה

    90 שנה בפעולה - הלוגו החדש לשנת התשעים

    מגיע לי תשלום על חג?

    14 באוקטובר 2014

    בחג סוכות אנחנו באים להזכיר לעצמנו, את תקופת הנדודים שלנו במדבר, תקופה בה לא היה לנו בית קבוע אלא רק מבנים ארעיים. אז לא היו מעמדות חברתיים בעם - במדבר כולם היו שווים.

    "(יג) חַג הַסֻּכֹּת תַּעֲשֶׂה לְךָ שִׁבְעַת יָמִים בְּאָסְפְּךָ מִגָּרְנְךָ וּמִיִּקְבֶךָ: (יד) וְשָׂמַחְתָּ בְּחַגֶּךָ אַתָּה וּבִנְךָ וּבִתֶּךָ וְעַבְדְּךָ וַאֲמָתֶךָ וְהַלֵּוִי וְהַגֵּר וְהַיָּתוֹם וְהָאַלְמָנָה אֲשֶׁר בִּשְׁעָרֶיךָ". דברים טז


    בסיפור יציאת מצרים יצאו בני ישראל מעבדות לחרות ונדדו במדבר 40 שנה בדרכם לארץ המובטחת. בזמן הזה עמד בפניהם אתגר גדול – להפוך מבני ישראל (יעקב) לעם. במסגרת הנדודים בני ישראל, על כל המעמדות, ישנו בסוכות, ועברו הרבה קשיים ואתגרים עד לקבלת לוחות הברית והגעה לארץ כנען.
    בחג הסוכות אנחנו באים להזכיר לעצמנו, לעם היהודי, את תקופת הנדודים שלנו במדבר. את התקופה בה לא היה לנו בית קבוע אלא רק מבנים ארעיים. אז לא היו לנו בתים גדולים וקטנים שהפרידו בין המעמדות החברתיים בעם – במדבר כולם היו שווים. במסע במדבר למדנו ביחד מה זה אומר להיות עם ולבנות חברה אחת עם ערכים משותפים. הבסיס לחברה הזו היא לא הבתים והנכסים שלנו, אלא המנהגים והתרבות המשותפת שלנו. מה שמחזיק אותנו זה ההבנה שכולנו חלק מאותו עם ושאנחנו אחראיים אחד לשני. מכאן מגיע המנהג של אושפיזין, אירוח משותף בסוכתך וחלוקה של כל הטוב שיש בביתך. בסוכות אנחנו מזכירים לעצמנו את המקום של הצדק החברתי בהיסטוריה של העם היהודי. רק חברה שיש בה צדק חברתי, שוויון חלוקתי וצמצום פערים חברתיים יכולה לבנות חברה משותפת עם חזון וייעוד, חברה שלא מופרדת ע"י מעמדות ומחולקת לכאלה שיש להם הרבה וכאלה שלא נשאר להם כלום. צדק חברתי זה אומר לצאת מהבתים שלנו ולהיזכר בתקופה הארעית במדבר, שסמכנו אחד על השני והיה שוויון חברתי.


    השנה החלטנו להביא לנהריה פרויקט ארצי חשוב של התנועה ולהחזיר אותו, לראשונה מזה הרבה שנים, לשכונות המזרחיות של העיר (יוספטל-רגום). הפרויקט הוא "סוכת הצדק החברתי".
    הרעיון של "סוכת הצדק החברתי" זה ליצור מוקד חברתי חינוכי ערכי, שפועל במשך שלושה ימים בחול המועד סוכות. המתחם הוא למעשה סוכה גדולה במרכז השכונה אליה מוזמנים אושפיזין (אורחים) מכל הסוגים והצורות למגוון רחב של פעילויות שעוסקות בצדק חברתי. באים אלינו לסוכה ילדים בני נוער והורים רבים. אצלנו תמצאו חברים מכל הגוונים – יהודים, וערבים, דתיים וחילונים, מזרחיים ואשכנזים. המוטו של "סוכת הצדק החברתי" הוא #כולםמוזמנים. לא מדובר רק במשפט שנכתב על הפלאייר. החניכים בסניף גם מגשימים אותו ברגליים! בשבועות האחרונים הסתובבו פעילי הסניף בשכונות שלהם ובבית הספר הטכנולוגי של העיר (מח"ט פסגות) והזמינו את כ-ו-ל-ם! עם דגש על תושבי השכונה! הפעילויות בסוכה הינן מגוונות – למשל פעילויות משחקים ויצירה שמותאמים לילדי השכונה הצעירים. לבני הנוער (מרכז הפעילות שלנו בשכונה) אנחנו עורכים טורניר "כדורגל מהנשמה ולא מהכסף", מסיבת היפ הופ (כולל הופעות של הפעילים) ומעגלי שיח של נציגי תנועות הנוער בעיר סביב נושא "הצדק החברתי". אפילו עשינו ארוחת ערב ישראלית שבה כל חניך מביא אוכל של העדה שלו מהבית.
    בנוסף, הקמנו בסוכה תערוכה בנושא "צדק חברתי בישראל 2014". התערוכה עסקה במה זה אומר לעשות היום צדק חברתי בישראל וחושפת תהליכים רבים שקיימים היום שפוגעים במעמדות החלשים בחברה ומרחיבים את הפערים החברתיים. הסוכה גם מהווה מקום שבו כל הנערים העובדים והנערות העובדות בעיר יכולים לקבל מידע על זכויותיהם במקום העבודה ולקבל הדרכה וסיוע לכל בקשה שעולה. הפעילים בסניף (שכבות י'-יב') החליטו ליזום מפגש שכונתי מיוחד בסוכה וארגנו מפגש מרתק של חניכי הסניף ביחד עם אבא של אחד החניכים על עלייתו לארץ מאורוגואי כמדריך בתנועת הבונים דרור. בנוסף ארגנו החניכים שיחה חשובה עם הרב הראשי של עכו, הרב יוסף ישר, על חשיבות האושפיזין ושוויון ערך האדם.
    "סוכת הצדק החברתי" היא מבחינתנו היא רק פעילות אחת מני רבות שאנחנו מתכננים השנה בסניף נהריה במטרה להצמיח תרבות נוער פעילה והנהגה חזקה של בני הנוער בשכונות המזרחיות של נהריה. בני נוער מובילים שלוקחים על עצמם לעשות גם בימינו צדק חברתי, ממש כמו בני ישראל במדבר.

    אלמוג גל, מדריך בוגר סניף נהריה, המחדשים.

     

     

    שליחת כתבה
    השארו מעודכנים!