שליחת כתבה






    אייקון המקום שלי לשנות
    המקום שלי לשנות

    ציוני דרך בהיסטורית הלהט"ב הישראלית

    הומופוביה בישראל בשנים האחרונות

    להט"ב - מיתוסים ואמת

    11 במאי 2011

    מה קרה מאז 1948 עד ימינו בקהילת ההומואים, הלסביות, הטרנסג'נדרים והביסקסואלים בארץ? כאן תוכלו להכיר את ההתפתחות של הקהילה, את המאבקים, את הנצחונות או הכשלונות ועוד.

    1947-8– התיעוד המוקדם ביותר של מפגשים של הומואים (כמובן, בחשאיות וסודיות). המפגשים התרחשו בגינת לונדון שבתל-אביב.

    1962 – נדפסת הכתבה העיתונאית הראשונה על הקהילה ההומו-לסבית בעיתון "העולם הזה" תחת הכותרת: "המחתרת על הטיילת", כתבת תחקיר מעמיקה על הקהילה הגאה.

    1964 – משרד המשפטים מנסה להביא לביטול האיסור על יחסי מין הומוסקסואליים אך הממשלה מסכלת ניסיון זה.

    1969 – אחרי מלחמה עם הצנזורה, מועלית הצגה ראשונה בעלת תוכן הומוסקסואלי: "הנערים בחבורה".

    1971 – אורי אבנרי מגיש הצעת חוק לביטול האיסור על מין הומוסקסואלי. גם ניסיון זה נכשל.

    1974 – עשרים גברים הומוסקסואלים (ונערה סטרייטית אחת) הסתובבו בכיכר רבין (אז כיכר מלכי ישראל) כשעל פניהם מסכות ודרשו זכויות שוות.

    1975 – הקמת האגודה לשמירת זכויות הפרט (אגודת ההומואים, הלסביות הטרנסג'נדרים והביסקסואלים)

    1978 – חמישה חברי כנסת מגישים הצעת חוק לביטול האיסור הפלילי על יחסים הומוסקסואליים. ההצעה נופלת ברוב של 28 נגד 18.

    1982 – הקמת הקו הלבן, קו קשב וסיועה ללהט"בים ומשפחותיהם.

    1988 – שולמית אלוני מגישה הצעה לתיקון חוק העונשין ובו מרבית הסעיפים העוסקים בעבירות מין מנוסחים מחדש. אלוני "שוכחת" להכליל את הסעיף האוסר יחסי מין הומוסקסואלים בהסכמה, חברי הכנסת לא שמו לב שהסעיף נשמט והמחטף בוצע.

    1989 – תקדים משפטי (תקדים=פסיקה שקובעת כי מעטה ככה צריך להתנהל): יונתן דנילוביץ', דייל באל-על, מגיש תביעה נגד אל-על על כך שבן זוגו (עימו הוא חי מאז 1979) לא מקבל כרטיסי טיסה חינם ואילו בני-זוג שאינם מאותו המין זוכים לכך. בית הדין פסק לטובת דנילוביץ', אל-על ערערה והפסידה שוב. לאחר מכן היא פנתה לבג"ץ וגם שם הפסידה.

    1992 – תיקון חוק שוויון הזדמנויות בעבודה. דרך מאבק משפטי שנוהל על-ידי האגודה הוסף לחוק שוויון הזדמנויות בעבודה האיסור להפלות על בסיס העדפה מינית.

    1993 – שינוי הפקודות בצה"ל. בנאום בכנסת בנושא זכויות הומואים ולסביות, עוזי אבן, דאז ראש החוג לכימיה באוניברסיטת ת"א, חושף כי כוחות הביטחון הישראליים הפכו אותו ל"סיכון בטחוני" בשל היותו הומוסקסואל, וזאת לאחר שירות של כ-15 שנה בתפקידים הרגישים ביותר. רבין, מזועזע מהפקודה שמדירה הומוסקסואלים מתפקידי מודיעין רגישים בצבא, מקים ועדה שתשנה זאת ותוך מספר חודשים הפקודה משתנה.

    1994 – הומואים ולסביות יהודים מנסים לקיים ביד-ושם טקס זיכרון להומואים שנרצחו בשואה אך מותקפים פיזית על-ידי פעילי ימין ומגורשים.

    1994 – הכנסת מסרבת לדון בחוק זכויות פנסיה שוות לזוג הומו/לסבי. ללא תמיכה חוקית, אוניברסיטת ת"א מקירה בזכויות הלהט"בים ועמית קמה מקבל זכויות פנסיה ופטור משכר לימוד, כבן זוגו של פרופ' עוזי אבן.

    1996 – זכויות הנצחה. אדיר שטיינר, שבן זוגן, אל"מ ד"ר דורון מייזל ז"ל, נפטר מסרטן, לא מוכר על ידי היחידה להנצחת החייל כבן-זוג ומגורש מטקסי הזיכרון. האגודה מגישה בג"צ על כך אך נכשלת.

    1997 – האגודה מגישה בג"צ נגד החלטת שר החינוך זבולון המר לאסור את שידור התוכנית "קלפים פתוחים" על בני נוער הומואים ולסביות בטלוויזיה החינוכית. האגודה זוכה והתוכנית משודרת.

    1997 – אירוע וויגסטוק (הופעות ומסיבה להעלאת מודעות לאיידס ולגיוס תרומות למאבק באיידס) מופר משלוותו כששוטרים, בניגוד למה שסוכם, דורשים לסיים אותו מוקדם מהמתוכנן, המארגנים מסרבים, ומתפתח עימות. לאחר האירועים התרעמה הקהילה על כך שבמהלך הטיפול בהתפרעויות לבשו השוטרים כפפות גומי.

    1998 – מצעד הגאווה הראשון בתל אביב (בשנים 1996-1997 צוינו ימי הגאווה בנסיעה מאורגנת של כמה עשרות כלי רכב ברחובות תל אביב, כשעליהם סיסמאות בדבר שוויון זכויות).

    1999 – בית המשפט לענייני משפחה, בהחלטה תקדימית, קובע שאם לא ביולוגית היא אפוטרופוס נוסף לילדים שילדה בת זוגה. מול זאת, באותה השנה דוחה בית המשפט לענייני משפחה את בקשתן של טל ואביטל ירוס-חקק לאמץ האחת את הילדים שילדה בת זוגתה.

    1999 – הכנסת משווה את הגיל המותר ליחסי המין הומוסקסואלים (עד אז, 18) לגיל המותר ליחסי מין הטרוסקסואלים ('סטרייטים'), כלומר, גיל 16.

    2000 – בפסק דין תקדימי החליט בג"ץ להתיר לזוג הלסביות ניקול ורותי להפוך לאמהות שוות זכויות וחובות למתן, שהוא בנה הביולוגי של רותי ברנר-קדיש.

    2001 – מצעדי גאווה ראשונים מתקיימים בירושלים, בחיפה ובאילת.

    2004 – בית המשפט מקבל דרישת הומו שבן-זוגו נפטר להכיר בו כיורש חוקי. בעקבות כך, הכריז היועץ המשפטי לממשלה בדצמבר 2004 שהמדינה מכירה בשוויון זכויות לזוגות חד-מיניים בנושאי רכוש וממון.

    2005 – במהלך מצעד הגאווה בירושלים, דקר ישי שליסל, חרדי בן 30, באמצעות סכין שלושה משתתפים במצעד, ופצע אותם באופן בינוני. שליסל טען במשפטו כי בא "לרצוח בשליחות השם". שליסל הביא לקיצוניות את העוינות והטינה שהופגנו כלפי הצועדים במצעד לאורך השנים, שהתקבלו לאורך מסלולו בחרפות ובגידופים, ואף בהשלכת שקיות שתן.

    2005 –בית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב קובע כי מעסיק שפיטר אישה טרנסקסואלית בשל תהליך שינוי המין אותו החלה לעבור, מזכר לנקבה, יידרש לפצותה. במסגרת הפשרה, הסכימה האישה שלא לחזור לעבודתה, אך היא תפוצה בסכום משמעותי בגובה של 24 משכורות חודשיות – 2 שנות עבודה.

    2006 – במסגרת היום הבינלאומי נגד הומופוביה (17/5) יוצא נשיא המדינה, משה קצב, בהצהרה אוהדת לקהילה ההומו-לסבית שבה הוא קורא לאזרחי המדינה לנהוג בהומואים ולסביות בכבוד ובשוויון זכויות ולא לפגוע בהם.

    2009 – ביטוח לאומי העניק לראשונה חופשת לידה לזוג הומואים.‏

    2009 – במוצאי שבת, 1 באוגוסט, נכנס אלמוני חמוש בנשק חם לבית אגודת הלהט"ב בתל אביב, פתח בירי בעת מפגש של בני נוער גאים ב"בר נוער", ולאחר מכן נמלט מהמקום. באירוע נרצחו שני בני אדם, ונפצעו יותר מעשרה. בימים שלאחר מכן נערכו בערים שונות בארץ מחאות ספונטניות. שבוע לאחר מכך מתקיימת עצרת הזדהות בכיכר רבין שבת"א (בה גם נואם נשיא המדינה שמעון פרס), עשרות אלפים מגיעים אליה.

    2010 – אגודת הלהט"ב מקבלת את אות הנשיא למתנדב, אות יוקרתי המוענק אחת לשנה למתנדבים יוצאי-דופן בחברה הישראלית.

    2010 – פסיקה תקדימית: בית משפט לענייני משפחה בירושלים פוסק כי גבר יוכל לאמץ את בנו הביולוגי של בן זוגו.‏ בית המשפט אישר את הבקשה לאחר שקיבל את מסקנת עובדי משרד הרווחה כי אישור בקשת האימוץ הוא לטובת הילד.
     

    שליחת כתבה
    השארו מעודכנים!