שליחת כתבה






    אייקון המקום שלי לשנות
    המקום שלי לשנות

    רוצים להעסיק את החבר שלי בהתלמדות

    לא משלמים לי על ימי התלמדות

    מקורות לא אכזב / ברל כצנלסון

    29 ביולי 2013

    חבר שלי מתחיל לעבוד בבית קפה והודיעו לו שעל ההתלמדות לא משלמים. הוא צריך להגיד להם שזה החוק? בנוסף, מההכרות שלי, הטיפים הולכים לבעל המקום. לזכרוני, הטיפ נועד למלצרים, לא?

    שאלה:
    היי, חבר שלי מתחיל לעבוד בבית קפה וכבר מההתחלה הודיעו לו שעל ההתלמדות לא משלמים לו (וכמו שקראתי כאן, אין דבר כזה לא משלמים) הוא צריך להגיד להם שזה החוק? בנוסף, מההכרות שלי עם אנשים שעבדו\עובדים שם, הטיפים הולכים לבעל המקום ואם הרווחת טיפים שהם בגודל השכר שלך – אתה מקבל אותם ולא את השכר. לזכרוני, הטיפים נועדו למלצרים בנוסף לשכר שלהם. לא?
    תשובה:

    שלום הדס,

    לגבי ההתלמדות את צודקת בענק – אסור להעסיק בימי התלמדות ללא תשלום.

    החבר שלך בהחלט יכול להגיד לבוס שבנוער העובד והלומד אמרו לו שעל התלמדות צריך לשלם, לפחות את שכר המינימום. זה יכול להוביל לשני תסריטים:

    1. הבוס יגיד "סבבה, לא הכרתי, טעיתי, אני אשלם, וכו'" – ואז חבר שלך יצליח לעזור גם לשאר העובדים.
    2. הבוס עשוי להגיד "לא מעניין אותי, כאן לא משלמים ומצדי אל תחזור". אם מפטרים עובד, רק בגלל שהוא דורש את הזכויות החוקיות שלו – זה מאד לא חוקי ובית הדין לעבודה יכול לחייב את המעסיק לפצות את העובד. זה דורש ויתור של העובד (חבר שלך) לטווח הקצר, על עבודה שהוא מצא – אבל בטווח הארוך זה ייצר מצב שבו מעסיקים לא יעברו על החוק.
    3. אפשרות שלישית היא לרשום את כל הימים והשעות, גם של ההתלמדות, ולדרוש (ואם צריך גם לתבוע) את ההפרשים בסיום העבודה. בכל מקרה – תמיד חשוב לרשום את הימים והשעות!

    עוד משהו שיכול לעזור לשנות את המציאות היא הקמת ועד עובדים. אם למעלה משליש מהעובדים מתאגדים ביחד – המעסיק חייב לשבת איתם למשא ומתן ואז אפשר יהיה לשנות ולשפר את התנאים במקום.

    לגבי הטיפים – המצב יותר מורכב. החוק לא קובע באופן חד משמעי למי "שייך" הטיפ – אם למלצר או למסעדה. בגלל שהחוק לא קובע סופית – בית הדין לעבודה קבע כמה מבחנים: נושא הטיפ צריך להיות ידוע ומוסכם מראש, גובה השכר צריך להיות לפחות שכר מינימום + כל הזכויות הסוציאליות, העובד חייב לקבל תלוש שכר שמסכם גם את הטיפים וגם את ההשלמות וכו'.

    בהצלחה.

    באתר שלנו ניתן למצוא תקציר של זכויות העובד שלך, חוקי העבודה ודיני העבודה, שאלות ותשובות וכן אפשרות לרשום את שעות העבודה ב"כספומטר" ולהגיש תלונה דרך האתר.

     

    שליחת כתבה
    השארו מעודכנים!