שליחת כתבה






    אייקון המקום שלי לשנות
    המקום שלי לשנות

    הכרת המוגבלות | מוגבלויות פיזיות ונכות

    הכרת המוגבלות | מוגבלויות חושיות

    הכרת המוגבלות | מוגבלות שכלית התפתחותית

    17 בדצמבר 2019 / מאת עמית יזרעאלי

    הסבר על נכות ומוגבלות פיזית ודגשי הדרכה של חניכים עם מוגבלות פיזית להשתלבות משמעותית בקבוצה ובקן

    כל בני האדם שונים זה מזו – לכל אחד יכולות, כישורים וקשיים שונים. הדבר נכון גם לשדה המוגבלות. יש להתייחס וללמוד מתוך ההגדרה קווים כלליים למוגבלות, אך חשוב לזכור שהיא תבוא לידי ביטוי באופן שונה אצל כל חניך. לכן, נתייחס לכל חניך באופן שמותאם אליו ואל קבוצתו, מתוך הכרות איתו.

    קשת המוגבלויות המתבטאות בפעולות הפיזיות של הגוף: קושי בתזוזה, במוטוריקה הגסה והעדינה, שליטה בגפיים, שליטה בתנועות השרירים.
    המוגבלויות יכולות להיות תוצאה של גורמים משתנים: מוגבלות מלידה, או כתוצאה מתאונה או פגיעה במהלך החיים.
    בקשת המוגבלויות הפיסיות נפגוש בשיתוק מוחין וניוון שרירים, לדוגמא.

    מאפיינים חברתיים שנפגוש:

    קושי בדיבור ובתקשורת, שנובע מקושי פיזי ולא ממוגבלות תקשורתית או שכלית- לעיתים תשפיע המוגבלות בשרירים על היכולת להזיז את השרירים הפה, וכתוצאה מכך תיצור אצל חלק מהחניכים דיבור איטי ולא ברור. ישנם חניכים שלא יוכלו לתקשר בכלל בעזרת הפה, אלא באמצעי תקשורת חלופיים (לוח אותיות ממוחשב לדוגמא). חשוב לזכור שהקושי הוא בביטוי הפיסי, אבל התפקוד השכלי והתקשורתי הוא ברמת תפקוד טיפוסית.
    חוסר באינטראקציה חברתית מורכבת– בשל המוגבלות, פעמים רבות ילדים עם מוגבלות פיזית לא באים באינטראקציה חברתית עם שאר בני גילם (כי ילדים אחרים  נרתעים מהם, כי הם לא יכולים לשחק איתם, או כי הם במערכת חינוך אחרת). הדבר ישפיע לעיתים על יכולתיהם להשתלב ולהבין נכון סיטואציות חברתיות. ככל שיהיו ביותר מפגשים עם ילדים אחרים, כך יכולת הלמידה החברתית שלהם תגבר.
    חווים מעגל תסכול וגם מביעים חוסר סבלנות– שנובעים מחוסר היכולת שלהם להיות חלק מכל מה שקורה סביבם, וגם מחוסר החשיפה לאינטראקציות חברתיות.
    יכולים ורוצים לייצר קשרים חברתיים- דרך שיחה, משחק, בילוי משותף.

    עקרונות הדרכה

    סביבת פעילות בטוחה
    • יש צורך להנגיש את הקן, את השירותים ואת המקומות אליהם החניכים צריכים להגיע
    • יש לוודא שאין מכשולים בדרך, קטנים כגדולים- פחים גדולים, כסאות וגם אבנים, או לכלוך- שיפריעו להתניידות בהליכון או בכסא גלגלים
    • בכניסה יש למצוא איפה המדרכה מונמכת ולכוון את החניכים שיגיעו משם

    תקשורת ותנועה
    • נדרשת סבלנות רבה מצד המדריכים, בשל הקושי של חלק מהחניכים בדיבור, ובשל תזוזתם האיטית
    • יש לזמן לחניכים אינטראקציות חברתיות, עם בני גילם
    • יש לזמן תזוזה לחניכים- במידה המתאימה עבורם, אבל גם מאתגרת עבורם- להעביר כדור, לעבור דרך חישוק
    • אפשר להעביר פעילויות שמתחלקות לפי רמות התפקוד המוטורי המשתנות- חלק יעשו פעילות אחת וחלק אחרת
    • לשים לב שלא לתת משימות שלא יכולים להתמודד איתם. יחד עם זאת, חשוב כל הזמן למשוך קדימה. להתחיל עם משימות קלות ולאט לאט לאתגר.

    התייחסות לתחומי העניין ולחוזקות של החניכים
    • יש לחשוב מהם נקודות החוזק של החניך (ציור, מוזיקה, מתמטיקה, יחס חברתי וכו'), ומה הוא אוהב לעשות, ודרכן לעצב את הפעילות, וכך ליצרו בעבורם חוויית הצלחה. לדוגמא- אם יש חניך שאוהב לשחק בכדור, נכניס בפעולה משחק מותאם עבורו.
    • יש לחשוב מהם הקשיים של החניך ולהתאים את הפעילות כך שנוכל למנוע ממנו להתעמת איתם.
    למידע נוסף:
    שליחת כתבה
    השארו מעודכנים!