כל בני האדם שונים זה מזו – לכל אחד יכולות, כישורים וקשיים שונים. הדבר נכון גם לשדה המוגבלות. יש להתייחס וללמוד מתוך ההגדרה קווים כלליים למוגבלות, אך חשוב לזכור שהיא תבוא לידי ביטוי באופן שונה אצל כל חניך. לכן, נתייחס לכל חניך באופן שמותאם אליו ואל קבוצתו, מתוך הכרות איתו.
מוגבלות שכלית התפתחותית (מש"ה) מתבטאת במוגבלות ביכולת השכלית ובמוגבלות במיומנויות וכישורי החיים הנדרשים כדי לתפקד בחיי היום-יום. המוגבלות מתבטאת הן בהיבט האישי (לדוגמא- סידור החדר) והן בהיבט החברתי (השתתפות בדיון, יציאה לסרט, התנהגות במסעדה).
למוגבלות השכלית התפתחותית יש רצף של רמות תפקוד.
מאפיינים חברתיים שנפגוש:
מיומנויות וכישורי חיים מוגבלים (לעיתים נראה שקוראים לזה "התנהגות מסתגלת מוגבלת") , במספר תחומים:
מיומנויות תפישתיות– יכולת להבין ולבטא מידע מדובר, לכתוב ולקרוא, לקבל החלטות ולהפעיל מנגנוני ביקורת של נכון/לא נכון ו-אסור/מותר.
מיומנויות חברתיות– באות לידי ביטוי בקושי ביצירת יחסים בין-אישיים, לעיתים נראה גם גילויי חוסר בטחון עצמי, הנובעים מהיחס אליהם.
מיומנויות מעשיות– קושי ביכולת לתפקד בצורה עצמאית, אצל חלק מהאנשים יבוא לידי ביטוי בקושי לסגל הרגלי שמירה על הגיינה ובטיחות.
אצל כל אדם נראה טווח מיומנויות אחר, אשר בתוכו יתגלו קשיים בפיתוח כישורי חיים מסויימים, וחוזקות בכישורי חיים אחרים.
מגבלה ביכולת השכלית- קושי בתכנון (לטווח ארוך או הקצר), בפתרון בעיות והסקת מסקנות, ובלמידה מתוך ניסיון וטעייה. יהיה קושי בהבנת מושגים ותופעות מורכבות, ותהיה לרוב תפישת מציאות פשוטה. לפעמים נראה למידה איטית, קושי לבצע רצף הוראות הניתנות מראש.
קושי בהסתגלות- אצל חלק מהאנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית נבחין בדפוסי מחשבה נוקשים וחוסר גמישות, והצמדות למה שכבר מוכר ומוחשי. כתוצאה מכך יצופו קשיים בשינויים פתאומיים, לדוגמא: שינויים בלוחות הזמנים הקבועים או בסיטואציה חברתית מוכרת שהופכת ללא מוכרת.
ההתנהגות לא מותאמת לסביבה החברתית- לפעמים נבחין בחוסר הבנה של חוקים, נורמות חברתיות וקודים תרבותיים, ושל גבולות המגע.
עקרונות הדרכה
סדר יום קבוע
- סדר יום עקבי
- הטרמה (טרם)- הכנת החניכים מראש למה יהיה מחר, או בהמשך היום או בהמשך הפעולה, בשימוש עם עזרים ויזואליים
- במקרה של שינויים, יש להכין את החניך מראש.
הדגמה והמחשה
- שימוש בהדגמה ובמשחק תפקידים. לדוגמא- להראות איך קמים בבוקר, ומה צריך לעשות כשמתארגנים, כשאחד המדריכים הוא המדריך המשכים ואחד המדריכים הוא החניך המתעורר
- שימוש בעזרים ויזואליים. לדוגמא- לו"ז כתוב לכל היום- יחד עם ציור שמתאר כל שלב. דוגמאות לעזרים ויזואליים: תמונות, ציור, גרפים גדולים וברורים, מפות, סרטונים.
שפה ברורה ופשוטה
- ניסוח חוקים, וכללי התנהגות מקובלים ונדרשים באופן ברור, פשוט, ללא שימוש בדימויים
- לדבר לאט, להשתמש במילים מוכרות ובמשפטים קצרים
- הסברה בשלבים – במילים פשוטות – גם של תדריכי ה-ב.ב.ב. וגם של משחקים. כל דבר דורש פירוק לפרטי פרטים של ההסבר. לדוג: לא- במקרה של שריפה כולם מתכנסים סביבי. אלא: אם תהיה שריפה- שזה אש מסוכנת שיכולה לעבור בכל היער, אתם מחפשים איפה אני נמצא, ואז מגיעים אליי, ואז נשארים לידי בלי ללכת לשום מקום. הולכים רק יחד איתי לאן שאני אלך.
- וידוא הבנת החניכים – לבקש שיחזרו על מה שאמרת, לעשות מתודה משחקית שמבטאת הבנה (נגיד לסדר ציורים של סדר הפעולות כשיש שריפה לפי הסדר), או לתת הוראה ולחכות שיבצעו אותה, לפי שעוברים להוראה הבאה.
- חזרתיות – תכנון כמה מתודות שבאות להעביר תוכן דומה, כדי להקל על תהליך ההפנמה והלמידה
- התייחסות לתחומי העניין ולחוזקות של החניכים
- יש לחשוב מהם נקודות החוזק של החניך ודרכן לעצב את הפעילות ואת ההסברים. לדוג- חניך שאוהב לצייר- ניתן לו לצייר את המפה של היער תוך כדי שנלך לסיור ונראה להם את המקומות השונים.
- יש לחשוב מהם הקשיים של החניך ולהתאים את הפעילות כך שנוכל למנוע ממנו להתעמת איתם.
התייחסות לתחומי העניין ולחוזקות של החניכים
- יש לחשוב מהן נקודות החוזק של החניך ודרכן לעצב את הפעילות ואת ההסברים. לדוגמא- חניך שאוהב לצייר- ניתן לו לצייר את המפה של היער תוך כדי שנלך לסיור ונראה להם את המקומות השונים.
- יש לחשוב מהם הקשיים של החניך ולהתאים את הפעילות כך שנוכל למנוע ממנו להתעמת איתם.
למידע נוסף:
- אתר אקי"ם– הארגון הארצי לאנשים עם מוגבלות שכלית ומשפחותיהם
- אתר קרן שלם – קרן לפיתוח שירותים לאדם עם מוגבלות שכלית התפתחותית ברשויות המקומיות
- 10 עובדות על מוגבלות שכלית התפתחותית מאתר המכללה האקדמית סמי שמעון
- על הספקטרום – פרק פתיחה