מטרות:
- החניכים יבינו מהו מאבק.
- החניכים יבינו כי מאבק למען הכלל ומאבק למען הקמת ישראל הוא מאבק ראוי.
- החניכים יכירו נקודות ציון במאבק להקמת
המדינה.
שמירת החיים והמרחב הבטוח בפעולה מקוונת
לפני כל פעילות – המדריכה מזכירה את כללי המפגש והקווים האדומים
- אין מקום לאלימות מכל סוג (בפרט: קללות)
- ללא שליחת תמונות לא ראויות
- הצפה בהודעות לא קשורות
- בלי רמאות והפרעה במשחקים
- ישיבה מול המסך על שולחן בחדר/בסלון ולא מהמיטה או מהשירותים
- מדריכים
עם חולצת תנועה
מהלך:
- משחק פתיחה– "ספגטי מקרוני". תני שתי אותיות והחניכים צריכים לחשוב על מפורסם שהשם הפרטי שלו מתחיל באות הראשונה, ושם המשפחה שלו מתחיל באות השנייה. הראשון שמוצא מקבל נקודה, ואומר אותיות חדשות.
- בקשי מכל החניכים לרשום על דף ולהחזיק מול המצלמה, או לשלוח בקבוצת הוואטסאפ הקבוצתית כמה שיותר דברים שמפריעים להם במציאות. (המצב שאסור לצאת, הרבה שיעורי בית מקוונים, אחים גדולים שאומרים לו מה לעשות, שהיו השנה כל כך הרבה בחירות וכו'…).
3. דיון:
-מה אתם מוכנים לעשות בשביל הדברים שמפריעים לכם?
-הייתם מוכנים ממש להיאבק על זה? לרשום בדף משותף למה כן ולמה לא לפי התשובות שלהם
4. אמרי: דיברנו על מאבקים, ותמורת מה הייתם מוכנים להיאבק. עכשיו אנחנו נכיר קרב מאוד חשוב במלחמת ששת הימים – מלחמה שבמהלכה ירושלים שוחררה כולה ואוחדה יחדיו לראשונה תחת שלטון ישראלי. הקרב שעליו נשמע הוא קרב שבו חיילים רבים נאבקו כדי לשחרר את ירושלים ולשמור על בטחונם של תושבי ירושלים שסבלו מהתקפות רבות באותה תקופה.
5. משמיעים את השיר "גבעת התחמושת" ושולחים לחניכים את המילים. אופציה – לחלק את ה"סצנות" מהקרב (החלקים המודגשים) לחניכים מסוימים מבעוד מועד ושיספרו בעצמם על הקרב
6. דיון:
– לטובת מי הם נאבקו?
– למה לדעתכם הם עשו את זה?
– מה היה קורה אם הם לא היו בוחרים להגן על המדינה ולסכן את עצמם תוך כדי כך?
– מה היה קורה אם הם לא היו בוחרים להגן על המדינה ולסכן את עצמם תוך כדי כך?
7. אפשרות לסיום – כל אחד לבד או ביחד, נכנס לספר הזיכרון של התנועה, שמרכז את סיפורי הנופלים אשר היו חברי התנועה לדורותיה, ובוחר נופל וקורא קצת, ואומר מה הוא היה רוצה שיזכרו מהנופל הזה ביום הזיכרון.
קישור לספר הזיכרון: https://noal.org.il/zikaron/
8. סיכום:
בלי המאבק הזה ועוד מאבקים שנעשו למען הכלל לא הייתה קמה מדינת ישראל. המאבק למען הכלל הוא מאבק חשוב וראוי מכיוון שאתה לא דואג בו רק לעצמך אלא לכולם, יש לו השפעה רחבה וחשובה. למאבק יש משמעות נוספת כי בעצם הבחירה להיאבק על דבר מסוים אתה מצהיר על מה נכון בעיניך, אתה מביע את עמדתך. ביום הזיכרון אנחנו מספרים את סיפורי הנופלים וסיפורי הקרבות, כדי לזכור את כל האנשים שנאבקו על מה שחשוב וצודק מבחינתם – החיים שלנו במדינת ישראל.
עלו והגשימו!