שליחת כתבה






    אייקון המקום שלי לשנות
    המקום שלי לשנות

    הכרת המוגבלות | אוטיזם – מוגבלות תקשורתית

    2 באפריל 2019

    כל בני האדם שונים זה מזו – לכל אחד יכולות, כישורים וקשיים שונים. הדבר נכון גם לשדה המוגבלות. יש להתייחס וללמוד מתוך ההגדרה קווים כלליים למוגבלות, אך חשוב לזכור שהיא תבוא לידי ביטוי באופן שונה אצל כל חניך. לכן, נתייחס לכל חניך באופן שמותאם אליו ואל קבוצתו, מתוך הכרות איתו.

    סמליל האוטיזם – לב המורכב מחלקי פאזל צבעוניים

    לקות תקשורתית, המוכרת גם בשמות "הקשת האוטיסטית", "ספקטרום האוטיזם" המבטאים רצף של רמות תפקוד.
    לאנשים עם אוטיזם חווים את המידע הנקלט דרך החושים (שמיעה, ראיה, מגע, ריח וטעם) שונה מהטיפוסי. הדבר עלול ליצור לפעמים הצפה חושית (עומס של מידע ותחושות) ולכן אחת מדרכי ההתגוננות מפני מצב זה הוא התכנסות פנימה אל עצמי (עצמי=auto) ומכן המושג אוטיזם (Autism).

    מאפיינים חברתיים שנפגוש:

    תקשורת והתנהגות חברתית לא מותאמת לסיטואציה– אנשים על הספקטרום האוטיסטי יתקשו ליצור קשר עם הזולת או לשתף פעולה. הם עשויים להתקשות בהבנה של בדיחות, סלנג, רמזים וציניות ובד״כ מפרשים את הנאמר כפי שהוא, באופן קונקרטי ופשוט.
    קושי בשינויים וצורך בשגרה קבועה ומוכרת.
    וויסות חושי בעוצמות משתנות– לחלקם סף גירוי נמוך, כך שהם רגישים למגע, לצליל וכד׳. לאחרים סף גירוי גבוה והם זקוקים להרבה גירויים על מנת להגיב. הקושי בוויסות החושי עלול לגרום למצוקה ולעורר תגובות שונות.
    העמקה בתחומי עניין– לעיתים נראה עיסוק רב ורצון ללמוד ולהתפתח בנושא מסויים (ספורט, מתמטיקה, מוזיקה, ציור), אל מול חוסר עניין בנושאים אחרים.
    לילדים עם אוטיזם בתפקוד גבוה (אספרגר) יש קושי בהתאמת ההתנהגות למצב החברתי שנמצאים בו, וקושי בבחירת הדבר המתאים לומר. לרוב הם מתעניינים ומכירים לעומק נושא מסוים. טון הדיבור, גובה הצליל, האינטונציה ושטף הדיבור נשמעים לעתים כ׳בלתי רגילים׳. למרות רצונם העז בחברה הם עלולים למצוא את עצמם מבודדים, בעיקר כי נתפסים כ׳מוזרים׳ בעיני החברה הסובבת.

    עקרונות הדרכה

    סדר יום קבוע
    • סדר יום עקבי
    • הטרמה (טרם)- הכנת החניכים מראש למה יהיה מחר, או בהמשך היום או בהמשך הפעולה, בשימוש עם עזרים ויזואליים
    • במקרה של שינויים, יש להכין את החניך מראש.

    הדגמה והמחשה
    • שימוש בהדגמה ובמשחק תפקידים. לדוגמא- להראות איך קמים בבוקר, ומה צריך לעשות כשמתארגנים, כשאחד המדריכים הוא המדריך המשכים ואחד המדריכים הוא החניך המתעורר
    • שימוש בעזרים ויזואליים. לדוגמא- לו"ז כתוב לכל היום- יחד עם ציור שמתאר כל שלב. דוגמאות לעזרים ויזואליים: תמונות, ציור, גרפים גדולים וברורים, מפות, סרטונים.

    הוראות וכללים ברורים ופשוטים
    • ניסוח חוקים, כללי התנהגות מקובלים ונדרשים באופן ברור, פשוט, ללא שימוש בדימויים
    • הסברה בשלבים – במילים פשוטות – גם של תדריכי ה-ב.ב.ב. וגם של משחקים. כל דבר דורש פירוק לפרטי פרטים של ההסבר. לדוג: לא- במקרה של שריפה כולם מתכנסים סביבי. אלא: אם תהיה שריפה- שזה אש מסוכנת שיכולה לעבור בכל היער, אתם מחפשים איפה אני נמצא, ואז מגיעים אליי, ואז נשארים לידי בלי ללכת לשום מקום. הולכים רק יחד איתי לאן שאני אלך.
    • וידוא הבנת החניכים – לבקש שיחזרו על מה שאמרת, לעשות מתודה משחקית שמבטאת הבנה (נגיד לסדר ציורים של סדר הפעולות כשיש שריפה לפי הסדר), או לתת הוראה ולחכות שיבצעו אותה, לפי שעוברים להוראה הבאה.
    • חזרתיות – תכנון כמה מתודות שבאות להעביר תוכן דומה, כדי להקל על תהליך ההפנמה והלמידה
    • התייחסות לתחומי העניין ולחוזקות של החניכים
      • יש לחשוב מהם נקודות החוזק של החניך ודרכן לעצב את הפעילות ואת ההסברים. לדוג- חניך שאוהב לצייר- ניתן לו לצייר את המפה של היער תוך כדי שנלך לסיור ונראה להם את המקומות השונים.
      • יש לחשוב מהם הקשיים של החניך ולהתאים את הפעילות כך שנוכל למנוע ממנו להתעמת איתם.

    התייחסות לתחומי העניין ולחוזקות של החניכים
    • יש לחשוב מהן נקודות החוזק של החניך ודרכן לעצב את הפעילות ואת ההסברים. לדוגמא- חניך שאוהב לצייר- ניתן לו לצייר את המפה של היער תוך כדי שנלך לסיור ונראה להם את המקומות השונים.
    • יש לחשוב מהם הקשיים של החניך ולהתאים את הפעילות כך שנוכל למנוע ממנו להתעמת איתם.
    למידע נוסף:
    השארו מעודכנים!