שליחת כתבה






    אייקון המקום שלי לשנות
    המקום שלי לשנות

    אברהם בר-צבי ואלפינגר

    חלל פעולות איבה
    נהרג בפעולת איבה ביום י"ז בטבת תש"ח (30/12/1947)
    מידע כללי

    נפטר לאחר השירות ב ()
    בן 40 במותו
    הורים: רבקה ויצחק
    יישובים: חיפה
    מעגל תנועתי: הנוער העובד

    חיפה
    הנוער העובד
    מידע כללי

    נהרג בפעולת איבה ביום י"ז בטבת תש"ח (30/12/1947)
    בן 40 במותו
    התגורר ב: חיפה
    מקום אירוע: חיפה - בתי הזיקוק
    הובא למנוחת עולמים ב: חיפה-חוף כרמל
    חלקה: ב שורה: 11
    הותיר: אישה
    אברהם בר-צבי מונצח באנדרטה בהר הרצל בלוח מס 18

    סיפור חייו

    אברהם, בן יצחק ורבקה, נולד בקיץ תרס"ז (1907) בדרהוביץ, בגליציה המזרחית בפולין. למד בבית הספר התיכון ולאחר מכן החל לעבוד בבית הזיקוק בגליציה. היה ציוני פעיל ונאמן.

    עם פרוץ מלחמת העולם השניה, התגייס לצבא האדום ולחם בקרבות הקשים. אשתו ובנו, שנשארו בעיר מגוריו, נרצחו בידי הגרמנים. בקרב על ורשה, בירת פולין, נפצע.

    לאחר המלחמה שהה במחנה העקורים ברגן בלזן בגרמניה ושם המשיך בפעילות ציונית במסגרת הנוער העובד. בגרמניה נשא לאישה את סופיה, ועימה עלה כמעפיל באביב שנת 1947. בישראל התגורר בקרית חיים, והחל לעבוד במחלקת הייצור בבתי הזיקוק בחיפה.

    ערב מלחמת העצמאות, היו מפעלי בתי הזיקוק במפרץ חיפה המפעל הגדול ביותר באיזור. עבדו בו כ- 2,400 עובדים, מהם 400 יהודים והשאר ערבים. אבטחת המקום היתה נתונה בידי 130 נוטרים, כולם ערבים, וכן חנתה במקום יחידה מהלגיון הערבי בפיקוד בריטי. למרות שחלק מהעובדים היהודים במפעל היו חברי ה"הגנה" לא ניתן היה לארגן שם יחידות התגוננות עם נשק עקב מספרם הגדול של הערבים והנוכחות הבריטית.

    לאחר החלטת החלוקה באו"ם גאתה המתיחות בארץ אך בתוך המפעל המשיכו להתקיים יחסי עבודה תקינים בדרך כלל בין יהודים לערבים. ביום י"ז בטבת תש"ח (30.12.1947) בשעה 10.20 לפני הצהריים עברו אנשי אצ"ל בטנדר וזרקו 2 פצצות לעבר כמה עשרות פועלים ערבים שעמדו מחוץ לשערי המפעל. בהתפוצצות נהרגו 6 פועלים ערבים ועוד 50 נפצעו. כמה דקות לאחר מכן החלו ערבים רבים במפעל לפגוע בחבריהם היהודים, באמצעים שונים מכל הבא ליד. הפורעים הערביים פעלו באין מפריע ולעיתים אף בשיתוף פעולה מצד הנוטרים הערביים.

    המהומות נמשכו כשעה ורבע. רק סמוך לשעה 12 בצהריים החלו לפעול במקום יחידות צבא ומשטרה בריטיות, שהביאו להפסקת ההתפרעויות. הבריטים פינו את העובדים היהודים שניצלו ואת הנפגעים. בתום אותו יום דמים התברר כי בטבח בתי הזיקוק נהרגו 39 יהודים, בהם אברהם, ועוד 51 נפצעו.

    אברהם מת בגיל 40, הובא למנוחות בחלקת חללי בתי הזיקוק בבית העלמין בחיפה.


    חזרה לספר הזיכרון


    שיתוף:


    הדפסה


    סיפור חייהם של כל אחת או אחד מהחללים נלקח מתוך אתר "יזכור" של משרד הביטחון או אתר "לעד" של הביטוח הלאומי. וזאת באישורם של אגף משפחות הנצחה ומורשת במשרד הבטחון ושל הביטוח הלאומי. אם מצאתם טעות, או אם ברצונכם להעיר ולהוסיף למידע הקיים, ניתן לשלוח פניה ל"ספר הזיכרון" באמצעות הדואר האלקטרוני (zikaron@noal.org.il) בצירוף פרטיכם המלאים.
    מערכת "ספר הזיכרון" תבחן כל פניה שתתקבל, ובמידת הצורך יבוצעו עדכונים בסיפור החיים.


    ליצירת קשר


    שיתוף נר זיכרון

    השארו מעודכנים!