שליחת כתבה






    אייקון המקום שלי לשנות
    המקום שלי לשנות

    זכויות בני נוער בעבודה – קיץ 2019

    מפגש עם משפחות 3 הנערים שנחטפו

    לנו יש אותנו

    20 ביוני 2019

    גזרו ושמרו: לכבוד תחילת החופש הגדול, קבלו פירוט של הזכויות של בני נוער בעבודה. שלא יעבדו עליכםן

    אם גם אתם בין 220,000 בני הנוער שיעבדו בחופש הזה, הגעתם למקום הנכון.

    עולם העבודה הוא לא פיקניק עבור בני נוער כמונו. זה נובע מכל מיני סיבות, ביניהן העובדה שיש יותר בני נוער שמחפשים עבודה ממספר העובדים שבפועל צריכים בבתי העסק השונים, או חוסר מודעות של בני נוער לזכויות שמגיעות להם בעבודה.

    אבל אל דאגה – בשביל זה אנחנו כאן! קבלו את הזכויות שלכם בעבודה בקיץ (ובכלל). בסוף הכתבה תמצאו את הדרכים לפנות אלינו, לנוער העובד והלומד, במקרה שלא קיבלתם את מה שמגיע לכם.

    מדריך הזכויות לעובד/ת הצעיר/ה

    1. דעו אצל מי אתם עובדים: בני נוער רבים פונים להסתדרות הנוער העובד והלומד מדי קיץ אחרי ש"המעסיק ברח" או שהם לא מצליחים להגיע אליו. על המעסיק לתת לכם "הודעה לעובד", המפרטת את תנאי ההעסקה, עד שבוע מיום תחילת העבודה (ולא תוך 30 יום כמו שנהוג עם עובדים בוגרים)! ההודעה צריכה לכלול את: שם החברה, מספר החברה, בעלי תפקידים חשובים ומספרי הטלפון שלהם וכמובן פירוט של תנאי ההעסקה. הודעה כזו תחסוך מכם הרבה כאב ראש ותאפשר העסקה הוגנת. (שימו לב שהפרטים של המעסיק כתובים גם על תלושי שכר ועל צ'קים).
    2. רשמו את שעות העבודה: כל מעסיק חייב לנהל רישום מפורט של שעות העבודה של כל עובד ובסוף כל יום להחתים את העובדים על רישום השעות, בכרטיס, במחברת או במחשב. המלצה שלנו – נהלו רישום נפרד של השעות והימים גם אצלכם. רישום מסודר ומדויק יאפשר לכם לדעת מהו השכר שמגיע לכם במקרה שהרישום של המעסיק אבד או נמחק.
    3. מגיע לכם לפחות שכר מינימום: שכר המינימום הוא השכר הקבוע בחוק שאסור לשלם פחות ממנו לעובד עבור שעת עבודה. גם אם הסכמתם לעבוד תמורת שכר נמוך יותר (אפילו אם חתמתם על חוזה שמגדיר שכר נמוך יותר) – המעסיק מחויב לשלם לפחות את הסכום המינימלי הזה! שכר המינימום חל על כל שעת עבודה, החל מהשעה הראשונה (כולל תקופת התלמדות או ניסיון) ותקף גם על ישיבות עבודה או שעות הכשרה שחובה להגיע אליהן. זאת אומרת התלמדות / הכשרה ללא תשלום אינה חוקית.
    4. שעות נוספות: מותר להעסיק בני נוער לכל היותר 8 שעות ביום, אם הועסקתם מעל מספר השעות הזה ביום, המעסיק מחויב לשלם לכם שעות נוספות משכר הבסיס (ולא רק משכר המינימום). תעריף התשלום על שעות נוספות הוא 125% על השעתיים הנוספות הראשונות ו-150% על השעה הנוספת השלישית והלאה.
    5. מגיע לכם החזר על הנסיעות: החוק מחייב מעסיקים להחזיר את הסכום המינימלי הדרוש לכם כדי להגיע לעבודה וחזרה הביתה (הערה – המעסיק לא מחויב לתת החזר של יותר מ-22.60 ₪ ליום עבודה). אם אתם גרים פחות מ-500 מטרים (או במרחק 2 תחנות אוטובוס) מהעבודה, אתם לא זכאים להחזר. אם סיימתם לעבוד כשאין תחבורה ציבורית הביתה, על המעסיק להחזיר לכם את הוצאת הנסיעה במונית.
    6. דרשו תלוש שכר: המעסיק מחויב לתת לכם תלוש שכר (גם אם עבדתם אצלו רק שעה!), גג עשרה ימים אחרי סוף החודש (למשל, על עבודה במהלך חודש יוני אתם זכאים לתלוש עד ה-10 ליולי).
    7. שעות עבודה מותרות לנוער: ע"פ החוק, אסור להעסיק נוער אחרי השעה 22:00 בלילה. בקיץ מותר להעסיק נוער עד השעה 24:00, בתנאי שהמעסיק מספק לכם הסעה הביתה. בנוסף, אסור להעסיק בני נוער מתחת לגיל 16 אחרי השעה 20:00.
    8. שמרו על עצמכם! שימו לב שהעבודה שאתם עושים לא מסכנת אתכם – עפ"י החוק, מותר למעסיק לדרוש מכם לסחוב למשך גג שעתיים, משקל של עד 12.5 ק"ג לבנים ועד 8 ק"ג לבנות (בסחיבה עם מריצה מותר עד 50 ק"ג כולל משקל המריצה). חוץ מזה, על המעסיק לאפשר לכם לעבוד בצל או לקחת הפסקות ומים כמה שאתם צריכים! הכי חשוב שתחזרו הביתה בשלום!

    לפירוט של הזכויות שלכם בעבודה – לחצו כאן

    נתקלתם בניצול בעבודה? פנו לנוער העובד והלומד!

    לצערנו (ולצערכם), הרבה מבני הנוער שעובדים לא מקבלים את מה שמגיע להם בעבודה. הנוער העובד והלומד הוא הגוף הרשמי שמייצג את בני הנוער העובדים בישראל: בשנת 2017 פנו אלינו 5,355 בני נוער בשביל ייעוץ או סיוע (וכמובן שיש אלפי בני נוער שנוצלו ולא פנו), מתוכם נדרש טיפול ב-1,154 מקרים. במצטבר, בזכות הטיפולים האלה, עזרנו להשיב לבני הנוער כמעט 2 מיליון ש"ח, ואם מסתכלים על כל העשור האחרון, השבנו יותר מ-15 מיליון ש"ח לבני נוער עובד בישראל. מטורף!

    להגשת תלונה על ניצול בעבודה – לחצו כאן

    בנוסף, ניתן להשאיר פנייה לגבי ניצול במוקד 1121*. לפרטים ושאלות ניתן לפנות גם דרך פייסבוק או דרך אינסטגרם (עקבו! noal4u@)

    אז תעשו טובה לעצמכם ולכל בני הנוער שעוד יעבדו אחריכם – דרשו את מה שמגיע לכם! ביחד נילחם בניצול!

    פנו לנוער העובד והלומד, הגב שלכם בעבודה!

    שליחת כתבה
    השארו מעודכנים!