שליחת כתבה






    אייקון המקום שלי לשנות
    המקום שלי לשנות

    כל אחד הוא אור קטן

    חוליה נוספת בשלשלת

    הפשיזם לא יעבור!

    5 בדצמבר 2015

    פרויקט תנועתי מיוחד לחג האורות. בכל יום של חנוכה נעלה סיפור של אחד המדריכים בתנועה. כל יום נכיר אור קטן שביחד עושה את האור הגדול של כולנו. 8 ימים ו-8 מדריכים.

    בכל ערב, במהלך חג החנוכה, חניכי התנועה היהודים בכל רחבי הארץ ידליקו את נרות החנוכיה, כל יום עוד נר אחד קטן. כל אחד מאיתנו הוא אותו נר קטן בחנוכייה. לכאורה נראה כאילו עוד אדם אחד לא מוסיף הרבה לעולם הגדול. אבל האמת היא שכל אחד מאיתנו, כאותו הנר שבחנוכייה, הוא זה שעושה את ההבדל בין האתמול להיום. כל אדם הוא מיוחד במינו, ואין לו תחליף. כל אדם צריך לגלות את אותם הכוחות הטמונים בו, ולנצל אותם בכדי שהיום יהיה שונה מאתמול. זוהי הקריאה של חג החנוכה לכל אחד מאיתנו. כאשר כל אחד מאיתנו יודע את משמעותו כאותו אור קטן, הוא יכול להצטרף עם אורות אחרים, וליצור אור אחד גדול.

    לכן, במהלך חנוכה, נעלה כל יום את הסיפור של אחד המדריכים בתנועה והקן או הסניף שלו. כל יום נכיר אור אחד קטן שביחד עושה את האור הגדול של כולנו. כי אותה מדריכה או רכז, עושים הם אלה שעושים אור קטן בסביבתם. הם מאירים את החושך מסביב, וכשהחושך מסביבי יותר מואר, יותר קל לאחרים להצטרף ולהדליק נרות נוספים.

     

     

    נר ראשון – רביע בחסאס, רכז קן בוקעאתא 


    תכירו את רביע בחסאס, רכז קן בוקעאתא, אחד מארבעת הקנים הדרוזיים ברמת הגולן.
    רביע הקים את הקן לפני 8 חודשים ויש בו כבר מעל 300 חניכים, מתוכם מעל 40 מדריכים מוכשרים שעברו קורסי הדרכה ומדריכים 12 קבוצות שונות. לפני הקמת הקן של הנוער העובד והלומד בכפר, כמעט ולא היו בה מסגרות לבני נוער. 20151202_161953

    "בחרתי לרכז את הקן בתנועה, כי ראיתי בה הזדמנות לעשות שינוי ניכר בכפר, ע"י הקמת מסגרת חינוכית דינאמית שבה יעסקו בני הנוער למען עצמם, למען הכפר ולמען החברה הישראלית בכלל."
    כפר בוקעאתא הוא אחד מארבעת היישובים הדרוזיים ברמת הגולן ויש בו קצת יותר מ-6,000 תושבים. היישוב ממוקם בצפון רמת הגולן, בגובה של 1,090 מטרים מעל פני הים, בין הר חרמונית והר ורדה.
    בקן בוקעאתא מדגישים את החינוך למציאות החותרת לשלום ודמוקרטיה, לעזרה לזולת ומדגישים את המעורבות החברתית והפעילות למען הקהילה. למשל, רק לא מזמן החליטו בקן לשפץ את פארק החורש של הכפר ע"י ניקיון שוטף ובניית עמדות ישיבה אקולוגיות. הקן פעיל חמישה ימים בשבוע ובאים אליו ילדים ובני נוער מכל הגילאים.
    "אני שואף שבוגרי התנועה בקן שלנו יהיו אחראיים, פעילים ומעורבים בתהליכי שינוי חברתיים, וגם בעלי שאיפה להגשמת עצמם במדינת ישראל."

     

    נר שני – יונתן יפתח, מד"צ קן באר יעקב
    תכירו את יונתן יפתח, חניך ומדריך צעיר בשכבה י', בקן באר יעקב.
    מאז תחילת שנת הפעילות הקודמת נפתחו כ-30 קנים וסניפים חדשים בנוער העובד והלומד. אחד מהם, הצטרף למשפחה התנועתית רק השנה – קן באר יעקב! הקן פועל רק 4 חודשים וכבר משתתפים בפעילות כ-130 חניכים בשכבות ד'-י'.
    לפני שבוע היה אירוע מרגש מאד בעבור הקן הצעיר – טקס פתיחת שנה הראשון של הקן.
    "הייתה המון התרגשות לפני הטקס. בימי פעילות שלפני הכנו את החניכים, בחרנו סמל לקבוצה, הכנו דגלים ענקיים והכנו סרטון לטקס עצמו."
    "ביום הטקס נפגשנו לפעילות א"ש לילה מיוחדת שחניכי כיתה ח' ארגנו לכבוד החניכים בצעירה ולאחר מכן הלכנו לטקס בבית-ספר צאלון, שם אנחנו פועלים כרגע. כל ההורים חיכו לנו כבר שם, עם העוגות הקבוצתיות שהכינו עבורנו. זה היה טקס מרגש מאוד ואפילו ראש המועצה הגיע לברך את הקן החדש הצומח"
    יונתן, שמדריך ביחד את קבוצת "הדביבונים" בשכבה ה', הוא גם חבר בקבוצת "בריסטול". כי כל מדריך הוא קודם כל חניך.
    "הדבר שאני הכי אוהב לעשות עם החניכים שלי זה לשמוע מה יש להם להגיד על דברים שקורים, חשוב לי לשמוע מה להם יש להגיד, כי כמובן שלא תמיד שואלים לדעתם, אז אני שמח שיש מקום שבו הם יכולים להרגיש חופשיים להביע את דעתם."

     

    נר שלישי – סי בן דוד, מדריכה בוגרת באורט תל נוף

    תכירו את סי בן דוד, חברה בגרעין מזור, גרה באשקלון ומדריכה שנתיים בבית הספר המקצועי אורט תל נוף, ביחד עם גלעד ושי.
    "בית ספר תל נוף זה ה-מוקד פעילות! חברת נעורים. מסורות. פעילים. צוות של מחנכים שהוא שותף גדול שלנו וביחד אנחנו יוצרים פעולה חינוכית שלמה ומקיפה. כל הנערים והנערות בבית הספר שלנו מאוגדים, והתאגדות זה כוח גדול.."
    בבית ספר תל נוף יש פעילות של הנוער העובד והלומד יותר מ-30 שנה. לומדים שם מקצועות כמו מכטרוניקה, מגמת חשמל, מכונות ועוד. בקיצור – מטוסי הקרב ששומרים עליכם עברו תחת הידיים של בוגרי בית הספר. היום יש 200 חניכים בקרן ההבראה ופעילים בנוער העובד והלומד, בית הספר הגדול ביותר בקרן ההבראה. בכל שכבה בבית ספר יש קבוצת הנהגה תנועתית.
    "פעילות התנועה בבית ספר מיוחדת ועשירה, ויש בה אתגרים רבים שדורשים מאתנו להיות בפעולה מתמדת: לדאוג לחניכים בעבודה ובחונכות, פעילויות ומפעלים כחלק מסל הפעילות של קרן ההבראה, להעביר פעולות, ליצור תרבות, חגים, הפסקות פעילות."
    "בבית ספר שלנו יש 'פעילים' – פעילים קבוצת הנהגה, והם מדריכים את שכבה ט' בבית ספר. למשל לפני שבוע הם העבירו פעולה ל-80 ט'ניקים על הנוער העובד והלומד בבית ספר והייתה חוויה מטורפת- התרגשות, כיף, משחקים…מה שמיוחד בבית הספר המקצועי, הוא שכפעיל, אתה גם מדריך את הכיתה שלך וגם מדריך שכבות צעירות יותר. בשבילי יותר מהכל, להדריך בבית ספר מקצועי זה לאהוב את החניכים ולעשות עם הפעילים את התנועה."

     

     

    נר רביעי – נבו דרורי, מדריך בוגר בקיבוץ כנרת, קן עמק הירדן

    תכירו את נבו דרורי, מדריך בוגר בקן עמק הירדן זו השנה הרביעית (!). בחודשיים האחרונים התחיל לרכז את פעילות התנועה בקיבוץ כנרת. בנוסף, נבו מדריך חברתי בבית הספר היסודי "נופי ארבל" בגינוסר, מדריך את קבוצת "חב"ב" בשכבות ז-ח בקיבוץ ואת קבוצת "קוטקס" שהיא קבוצה אזורית בשכבה יב. שכחנו משהו??..
    "להדריך היום בקיבוץ זה דורש ללמוד המון, כל הזמן להשתנות ולהתאים את הפעילות לחניכים, ולחשוב גם דרך הקהילה ומה היא צריכה, ומה אני מציע כחבר תנועה."
    קן עמק הירדן הוא אחד הקנים האזוריים הוותיקים במרחב ההתיישבותי. מדי יום שלישי משעות הצהריים ועד שבע בערב נפגשים כ-320 חניכים משכבות ד-ח לפעילות קבוצתית בקיבוצים השונים, ולאחר מכן משעה שבע מתאספים חניכי השכבה הבוגרת לפעילות בקבוצות האזוריות בקן האזורי בצמח. היום יש כ-60 חניכים שעוברים פעילות בשכבה ט' בשתי קבוצות ומעל 70 מדריכים מי'-יב' בכל המועצה. במועצה שותפות ארוכת שנים עם מרכז עידן – החינוך הבלתי פורמלי של המועצה. ביחד הם מובילים פרויקטים משותפים, לדוגמא פרויקט "מעברים" שבמסגרתו מדריכים תלמידים מכיתה ח' לקראת מעבר לתיכון האזורי.
    "אני אמנם מדריך רק חודשיים בקבוצת כנרת, אבל זכיתי להכיר קהילה חמה וחניכים שלא מפחדים מעשייה ועבודה קשה. כבר לכבוד טקס חג החנוכה בקיבוץ, הכנו יחד בקבוצת חב"ב משכבה ז-ח שאני מדריך את כתובות האש."
    "כחניך בקיבוץ, היומיום שלך יכול להיות סביב אותם אנשים כל הזמן. אני חושב שהדבר הכי טוב וחשוב שהקן נותן לחניכים, הוא מקום להיפגש עם חניכים מכל רחבי המועצה למפגש שבו גם מתמודדים עם הסטיגמות, שבו כל אחת יכולה להיות מי שהיא וכל אחד יכול להרגיש בטוח. להיות חניך בקבוצה הבוגרת, זה המקום הכי טוב להיות מי שאתה ומי שאתה יכול ורוצה להיות."

     

    נר חמישי – נועה, יעל וכליל – מדריכות בישוב אלוני אבא בבני המושבים

    תכירו את נועה ארד, יעל קרן וכליל שמי משכבה יא' בישוב אלוני אבא שבעמק יזרעאל.
    במועדון באלוני אבא של בני המושבים יש 150 חניכים מד'-יב'. למעלה מ-90% מהילדים בישוב לוקחים חלק בפעילות התנועה! הפעילות כוללת פעולות, אירועים קהילתיים, טיולים, סמינרים צוות הדרכה ועוד הרבה. 
    "הצטרפנו לתנועה במושב כשהיינו בכיתה ד וכבר אז אהבנו מאוד את התנועה ובאנו לכל הפעילויות. הפעילויות עזרו לנו להתגבש כשכבה. אנחנו מרגישות שבבני המושבים מגיעים כדאי ללמוד ועושים את זה בכיף."
    "התנועה היא חלק בלתי נפרד מחיי היום יום שלנו בין עם זה בפעולות, בהדרכה או בכלל הפעילויות המושביות. בכיתה ט' בחרנו לצאת לתהליך בסופו הפכנו למדריכות של השכבות הצעירות. הדרכנו במשך שנה והחוויה הזו הייתה משמעותית גם לנו וגם לנוער שהדרכנו אנחנו מרגישות שהשנה הזו לימדה אותנו המון על עצמנו ועל הסביבה שלנו."
    "השנה בתור מד"מיות (מדריכות מתקדמות) אנחנו עדיין חלק פעיל בנוער ואנחנו יוזמות ומארגנות פעילויות מושביות. מקוות להמשיך בעשייה ביחד."

     

     

    נר שישי – סחר אבו ג'נב, רכזת קן מג'אר

    תכירו את סחר אבו ג'נב, רכזת קן מג'אר, כפר מעורב עם מעל 20,000 תושבים משלושת הדתות: דרוזים, נוצרים ומוסלמים, כאשר מחצית הכפר דרוזים. סחר מרכזת את הקן זו השנה השנייה. הקן פועל במקלט ענק ומטופח בשכונת מנסורה.
    קן מג'אר הוא אחד הגדולים במעגלי הקנים הדרוזים. יש בו היום מעל 450 חניכות וחניכים אשר מודרכים ע"י מעל 40 מד"צים במסגרת 13 קבוצות מד'-יב'.
    "לקן יש תפקיד חושב מאד בקהילה וברמה הישובית. למשל, החלטנו לאמץ את אזור התעשייה ע"י קיום ימי ניקיון, הובלת אירועים וטיפוח קבוע של השטחים הציבוריים. בנוסף, חניכי הקן משתתפים באופן קבוע באירועים השונים ביישוב כמו צעדת אביב השנתית."
    "בקן אנחנו שמים דגש על שיתוף פעולה ומפגש בין 3 העדות שמהוות את הרקמה האנושית בישוב. למשל השתתפות במסיבת ראש השנה הגרגוריאנית כאות הזדהות עם העדה הנוצרית שהיא חלק חשוב ובלתי נפרד בישוב, או השתתפות כמובן בצעדת יתרו, נבי שועייב. הרעיון הוא לבנות קן אשר מתאים לצרכים ולרצונות של תושבי מג'אר, על כל הגוונים שבהם."
    "קן מג'אר בשבילי זה – כן לשינוי! זה מקום שעוברים בו מיאוש לתקווה, מאנונימיות לדומיננטיות. מבחינתנו, זה מה שזה אומר להיות בית חם לכל הילדים והנוער במג'אר.

     

    נר שביעי – הבוצ'ות, קבוצות הבנות של קן בורוכוב

    תכירו את קבוצת הבוצ'ות, קבוצת הבנות הראשונה של קן בורוכוב! מדובר בקבוצה שמיועדת לכל חניכה בשכבה ט' בקן, מעל 80 בנות. הרעיון הוא שמעבר לפעילות הרגילה, כל חניכה עוברת פעולה נוספת וחברה גם בקבוצת הבנות.
    קן בורוכוב הוא אחד הקנים הוותיקים והגדולים בתנועה. מעל 1000 חניכים שמודרכים ע"י 150 מד"צים, מש"צים, צוות פיתוח הדרכה, מדריכי ט'.. עם 40 קבוצות משכבה ד'-ח'.
    עומר שלגי, שמיניסטית בקן, מדריכה את הקבוצה:
    "המטרה שבגללה פתחנו את הקבוצה היא להצליח להפגיש בנות, ולעבור תוכן משותף סביב נושאים שמעניינים אותן. בעצם ליצור שיחה אינטימית וכנה יותר על כל מה שמטריד אותנו, ואנחנו כמעט ולא מדברות עליו. עברנו בינתיים פעולות על אידיאל היופי, אלנבי 40, זהות מינית, לאהוב את עצמך ועוד.."
    "אז למה בעצם קוראים לנו הבוצ׳ות? כאשר בחרנו שם קיבלנו תגובות מהוססות לגבי השם, חלק מהאנשים אפילו קראו לשם פרובוקטיבי או לא במקום. יש הרבה דעות קדומות. בוצ'ה נתפסת כביכול כאישה גדולה, לא ממש מטופחת או ׳נשית׳. סביר להניח שגם סטתה ממסלול המיניות ׳הלגיטימי׳ ובוודאי תהיה גם לסבית, ובדיוק בגלל זה אנחנו מאמצות את השם הזה. לומר באופן הכי בוטה שאנחנו יכולות לומר – לא משנה באיזה גודל הגוף שלך, לא משנה מה הנטייה המינית שלך, לא משנה מה את לובשת או באיזה תדירות את מורידה שיערות ברגליים – את מדהימה, את עוצמתית, את יפה, את אישה. ואף אחד לא יכול לערער את זה."
    "זה התחיל כפיילוט ניסיוני בקן, אבל ההדים שזה יוצר מוכיחים את הכל. אפשר לומר שלא צפינו לכזאת קבוצה. קבוצה בעלת עוצמות, שחווה חוויה אחרת, שלא מתביישת ולא מתנצלת. קבוצה שלא מפחדת לחפור במקומות הכי לא מוכרים. אין ספק שזכיתי בבנות האלה בכל מובן שיש. ובנוסף בעקבות השיח הפמיניסטי שאנחנו מקיימות בין עצמינו, עוד ועוד אנשים מתחילים להתעניין בחינוך מגדרי, עוד ועוד אנשים באים ללמוד ולהבין את האפליה שיש בין גברים לנשים."

     

    נר שמיני – עבד חמדאן, מד"צ במרכז לקיום משותף יפו

    תכירו את עבד חמדאן בן 16.5 מהמרכז לקיום משותף יפו, מדריך את כיתה ו' מבית ספר חסן ערפה ביפו.
    "אני חבר בתנועה מתוך רצון לשנות ביחד עם הנוער והילדים ביפו וליצור עתיד שונה וטוב. אני מאחל חג חנוכה שמח לכל חניכי ומדריכי התנועה ואמן שהאור יחדור לעולמנו ויסלק את החושך."
    انا عبد حمدان، 16.5 من يافا، انا عضو ومرشد في الحركة لانو بدي اغيير واعمل مستقيل منيح مع الشبيبة في يافا، بتمنى لكل اعداء وطلاب الحركة عيد الانوار سعيد ومبارك.
    "قول: ليتني شمعة في ظلام"
    במרכז לקיום משותף ביפו פעילים כ-350 חניכים, ערבים ויהודים כאחד. מדריכי המרכז, ביניהם גם 15 מד"צים, פועלים בשבעה בתי ספר בעיר – ערבים, יהודיים ומעורבים. במרכז יש הרבה מאד פעילות מגוונת: קבוצות מנהיגות ערביות-יהודיות בשכבות ז'-ט', קייטנה מעורבת בקיץ, סיורים בנושאי חיים משותפים ביפו וצוות מדריכים מעורב בשנת שירות ושירות לאומי-אזרחי. בנוסף, מדריכי המרכז מפעילים פרויקטים מיוחדים בבתי הספר. למשל, פרויקט לימודי שפה משותפת בבתי הספר הערביים ותכנית חיים משותפים ללימודי השפה הערבית בבתי הספר היהודיים.

     

    המנורה – בנימין זאב ברצל, 1987
    "בראשית דולק אור אחד, ועוד אחד
    ועוד אחד, ועוד אחרים.
    החושך יחלוף כליל.
    מתוך הצעירים, בני דלת העם,
    ייבקע האור בראשונה,
    ואחר ילוו עליהם האחרים, אוהבי הצדק והאמת,
    החופש והקידמה האנושית, היופי.
    ובהיות הנרות כולם דולקים,
    ישתאו וישמחו על העבודה שנעשתה.
    אין לך תפקיד חשוב ומביא אושר יותר
    מתפקיד השמש משרת האור."



    שליחת כתבה
    השארו מעודכנים!