שליחת כתבה






    אייקון המקום שלי לשנות
    המקום שלי לשנות

    המאבק שאינו נגמר או זיוף סתמי?

    מפגש ראשון בתוכנית עלה נעלה

    קן ערד - חוגגים 85 שנה לתנועה

    17 בינואר 2010

    חיפוש סתמי באינטרנט הוביל לגילוי תמונה של ראשוני "הסתדרות הנוער העובד" שזויפה – דגלי התנועה נמחקו ובמקומם צוירו דגלי ישראל. האם מדובר בסה"כ בזיוף סתמי, אחד מיני רבים הנפוצים באינטרנט של ימינו, או שמא בהמשך של המאבק הישן בין המחנות?

    בעת שחיפשתי באינטרנט תמונות של "חלוצים" הגעתי לאתר שנקרא "היגיון בשיגעון" שאותו מנהל זאב גלילי, בו מופיעה כתבה ובה תמונה של בני נוער נושאים דגלי ישראל, במעמד שנראה חגיגי ורשמי.

    מקורה של התמונה, כך צוין באתר, הוא בארכיון יעקב אלעזר ז"ל.

    (קישור לכתבה המקורית: www.zeevgalili.com/)
    במבט ראשון בתמונה זיהיתי אותה כתמונה מוכרת, ומיד הבחנתי שמשהו בה לא תקין. הבנתי שאני מכיר את התמונה הזאת, אבל באופן שונה. ניגשתי וחיפשתי את התמונה המקורית על המחשב שלי, מפני שהייתי בטוח שאני אכן מכיר את התמונה המקורית, ושעבדתי איתה כבר בעבר. בסיומו של חיפוש זריז על המחשב שלי גיליתי את התמונה המקורית. התברר לי שאכן התמונה שמופיעה באתר המדובר, אינה אלא תמונה שזויפה – כלומר, דגלי הנוער העובד המופיעים בתמונה המקורית הוחלפו בדגלי ישראל. התמונה המקורית צולמה אי-שם בשנות ה-20' של המאה הקודמת, ובה נראים ראשוני תנועתנו עולים בי"א באדר לתל-חי, לזכר חללי הקרב הידוע ולציון יום ההגנה.

    בתמונה המקורית ניתן לראות בבירור את חברי התנועה, עם חולצות התנועה (על אף שהתמונה היא בצבעי שחור-לבן), הנושאים מספר דגלים עליהן מופיע סמל התנועה, ודגל אחד נוסף בעל שני פסים, ככל הנראה כחול ולבן.
    מקורה של התמונה האמיתית הוא הארכיון הציוני של ההסתדרות הציונית העולמית ושל הסוכנות היהודית לארץ ישראל. ידעתי זאת בוודאות היות שלפני מספר חודשים קיבלנו עותק של התמונה מידיהם.
    שלחתי הודעת דוא"ל אל זאב גלילי, מנהל האתר, מתוך הנחה שאיני אלא "שולח לחמי על פני המים". בפנייתי אליו הסבתי את תשומת ליבו כי הוא משתמש בתמונה שהיא למעשה מזויפת, וכן הסברתי לו את הטעות שמופיעה בתמונה. זאת כמובן, בצירוף התמונה המקורית.
    הנחתי שאם כבר יחליט זאב גלילי לחזור אלי בנושא, לבטח ייקח הדבר מספר שבועות. אולם להפתעתי, עוד באותו ערב התקשר עמי גלילי וסיפר לי עד כמה הוא נסער מפנייתי, והחל להמטיר עלי גשם של שאלות. בתחילה ביקש להבין מי אני ומה פתאום אני עוסק בעניינים שכאלה, ומנין ידעתי להבחין בזיוף שכזה. לאחר מכן המשיך ושאל אילו מניעים יכולים להוביל מעשה מסוג זה. למן הרגע הראשון לא היה לי ספק שמדובר בניסיון לקחת "סצנה חלוצית", בה מופיעים בבירור חברי "הנוער העובד" ודגליהם, למחוק אותם, ולהעניק לסצנה אופי "כללי" יותר, קונצנזואלי לכאורה. זאב גלילי היה מאוד נרעש לשמע ההנחה שהנחתי לגבי המניע לזיוף התמונה וטען בתוקף כי האדם ממנו קיבל את התמונה, יעקב אלעזר ז"ל, היה אדם ישר וקפדן, חסר כל נגישות לאמצעי עריכה גרפית מודרניים, וכי לא יתכן כי יש לו חלק בזיוף התמונה. בשל עברו של יעקב אלעזר בשורות הארגון הצבאי הלאומי (אצ"ל) ובשורות תנועת "חירות", בחרתי לקבל את תשובתו של גלילי באופן חלקי בלבד.
    עברו להם כמה ימים של שיחות בין זאב גלילי וביני, בהן ניסינו לגלות יחד קצה חוט על הזיוף, ובהן אף העלה גלילי את האפשרות שמא המקרה הוא הפוך: התמונה במקורה הייתה עם דגלי ישראל, ואילו "מישהו בשנים האחרונות חמד לצון, לקח את התמונה הישנה, והרכיב עליה את דגלי הנוער העובד?" (כך לדברי גלילי). אני, שנעלבתי למדי רק מעצם העלאת האפשרות, לא הגבתי עליה, אלא רק שלחתי לו תמונה נוספת המאשרת את גרסתי שמדובר בראשוני תנועתנו שעולים לתל-חי.

    לבסוף פרסם גלילי את הסיפור באתר שלו, בתקווה למשוך תגובות שאולי ישפכו מעט אור על פרשת הזיוף.

    אתם מוזמנים להיכנס לכתבה שפרסם זאב גלילי על דבר הזיוף, להתרשם בעצמכם, ואולי אף להציע פתרונות משלכם לתעלומת הזיוף. אני אשמח לשמוע כל הצעה או רעיון שיש למישהו על הנסיבות הקשורות בזיופה של התמונה.
    (קישור לכתבה: www.zeevgalili.com/)

    עידו רותם
    מחלקת הדרכה כלל תנועתית
     

    שליחת כתבה
    השארו מעודכנים!