שליחת כתבה






    אייקון המקום שלי לשנות
    המקום שלי לשנות

    האם מותר למעסיק לבטל משמרת בגלל איחור?

    סיכום פורום לקחים נובמבר 2013 - בימים הקרובים צפוי מזג אוויר סוער, צירפנו מספר תזכורות להתנהגות נכונה

    הפסקה בין יום עבודה ליום עבודה

    11 בדצמבר 2013

    אם אני מאחר למשמרת ב10 דקות מותר למעסיק לבטל לי אותה? דור.

    שאלה:
    אם אני מאחר למשמרת ב10 דקות מותר למעסיק לבטל לי אותה?
    דור.
    תשובה:

    שלום דור,

    אין תשובה ברורה לשאלה שלך.

    מצד אחד – חוק שעות עבודה ומנוחה קובע שזמן העבודה הוא הזמן שבו עובד מעמיד את עצמו לרשות מקום העבודה. בנוסף, יש הסכמים קיבוציים וצווי הרחבה (לדוגמא בענף אולמות האירועים ובענף השמירה) שמחייבים מעסיק שמבטל משמרת בתשלום חלקי או מלא בגין יום העבודה. כלומר אתה יכול לטעון שבגלל שהגעת למשמרת צריכים לשלם לך גם אם שלחו אותך הביתה.

    מצד שני – איחור (בטח ובטח אם מדובר באיחורים חוזרים) יכול להוות הפרת משמעת ולהוביל, אפילו, לפיטורים. המעסיק שלך בנה עליך למשמרת ובגלל שאיחרת הוא היה צריך "להקפיץ" עובד במיוחד ולשלם לו על מונית/לא לשחרר עובד אחר הביתה ולשלם לו שעות נוספות וכו'. בנוסף הוא יכול להגיד שבגלל שהוא נאלץ "למלא" את החור שיצרת – הוא כבר הביא עובד אחר ולא צריך שתעבוד.

    בחלק מתקנוני המשמעת הענפיים (אני לא יודע באיזה עבודה אתה עובד ובאיזה מקום ולכן אני לא יודע אם יש תקנון שחל עליך) מוגדר שאיחורים הם סיבה לזימון לשיחת הבהרה (ואפילו שימוע לפני פיטורים) או השעייה (לשלוח אותך הביתה, או לבטל לך משמרת שהיתה קבועה).

    בסופו של דבר אם שזה יגיע לבית הדין לעבודה השופטים יצטרכו לבחון כל מקרה לגופו (האם מדובר במקרה חד פעמי או בתופעה, האם קיים תקנון משמעת או לא וכו'). יכול להיות שבית הדין יקבע שהיה מותר לו לשלוח אותך הביתה ויכול להיות שבית הדין יקבע שהוא צריך לשלם לך שכר עבור אותו היום.

    אני מציע, שאם מדובר באירוע חד פעמי – תשוחח עם המעסיק שלך ותלבנו את הנושא – תסביר למה איחרת (אולי הסיבה מוצדקת) ותציעו פתרונות לעתיד.

    בהצלחה.

    באתר שלנו ניתן למצוא תקציר של זכויות העובד שלך, חוקי העבודה ודיני העבודה, שאלות ותשובות וכן אפשרות לרשום את שעות העבודה ב"כספומטר" ולהגיש תלונה דרך האתר.

     

    שליחת כתבה
    השארו מעודכנים!