שליחת כתבה






    אייקון המקום שלי לשנות
    המקום שלי לשנות

    שיר כהן – בהוד הכפר

    פיצה בלי תוספות | גרישה פיינברג

    מצטרפים לשגעון ה-2048!

    31 במרץ 2014

    שיר כהן, מהוד השרון, כתבה עבודת גמר בהיסטוריה, בה חקרה את תהליך קבלת ההחלטות של חסידי אומות עולם ושל מפקדים נאצים

    מתוך הוד הכפר

    שיר כהן, תלמידת י"ב במגמת מדעי הרוח בתיכון למצוינות בירושלים, בוגרת חטיבת "הראשונים" בעיר עלתה לגמר תחרות "מדענים ומפתחים צעירים" של מוזיאון המדע. לפני כשבוע נערך בבית הנשיא טקס הגמר והכרזת הזוכים בתחרות "מדענים ומפתחים צעירים". מתוך 200 עבודות שהוגשו לתחרות בתנאי סף קפדניים, הגיעו לגמר 45 מועמדים ובניהם תושבת הוד העיר, שיר כהן.
    במה עוסקת עבודת הגמר שהגשת?
    "בעבודת הגמר ניסיתי להבין איך בני אדם שחיו על אדמת אירופה בתקופת השואה הגיעו לביצוע של מעשים שהיו כה קיצוניים וכה שונים אלה מאלה. רציתי להבין מה הבדיל את חסידי אומות העולם ממי ששיתף עולה עם הנאצים, ומה גרם להם לסכן את עצמם במטרה להציל זרים. לעומתם שאלתי מה הניע מפקדים נאציים לפעול באופן כל כך מנוגד למוסר האנושי הטבעי".
    מה המסקנות שלך?
    "מה שאפיין את חסידי אומות העולם ואפשר להם לעשות את המעשה הנכון ברגע האמת, זה לא רק החינוך לערכים ולמוסר. מעבר להבנה התיאורטית היו להם גם כלים מעשיים יותר שאפשרו להם להביא לידי ביטוי את הכוונות שלהם. הייתה להם היכולת להטיל ספק במה שאמר השלטון הנאצי. הם שאלו את עצמם האם הם מסכימים לרעיונות, ולא קיבלו אותם מלמעלה כמו שהם. בנוסף, הייתה להם היכולת להתנגד ללחץ חברתי ולפעול בהתאם לצו המוסרי".
    מה הביא אותך לבחור בנושא כה מורכב לעבודת גמר?
    "רציתי להבין מה היה "המרכיב הסודי" שאפשר לאנשים רגילים לסכן את עצמם כדי להציל אנשים אחרים, איך הם לא נכנעו להתנהגות המקובלת. התעוזה של חסידי אומות העולם היא מקור עצום להשראה בשבילי. בחיי היום יום צריך לפעול לפי הקווים המנחים של המוסר, ולעשות את "המעשה הנכון". לפעמים צריך בשביל זה להקיף את עצמך באנשים שחולקים איתך את האמונה בערכים ואת הרצון לפעול באופן חיובי. אני מרגישה שבעקבות התהליך של כתיבת העבודה הגעתי לתובנות שהופכות אותי לאדם טוב יותר".
    במה תרצי לעסוק כשתהיי גדולה?
    "יצא לי להדריך במספר מסגרות התנדבותיות בשנים האחרונות ובשנה הבאה אני יוצרת לשנת שירות של הנוער העובד והלומד, יחד עם חברי הגרעין המדהימים שלי, גרעין שואג. אני מחכה בקוצר רוח לעסוק בהעברה של תכנים משמעותיים לחניכים שאליהם אגיע במסגרת שנת השירות, ולקחת חלק וליזום פרויקטים חברתיים וקהילתיים. "יש מספר תחומים בהם אני רוצה לעסוק בעתיד, אחרי הצבא, בעיקר קונדיטוריה ודיפלומטיה. קונדיטוריה כי אני מאד אוהבת לאפות, ודיפלומטיה כי זה מעניין אותי מאד ואני מאמינה שאוכל לתרום הרבה בתחום זה".

    ספיר פז דגן, המדריכה של גרעין שואג הוסיפה על חווית חוות ההכשרה,
    "חוות הכשרה היא התנסות משמעותית ומהפכנית, במובן האישי וגם במובן החברתי, בחיי קבוצה ומשימה חינוכית. אני גאה להדריך חבורה איכותית ומיוחדת כזאת אל תוך השנה המרגשת הזאת."

    שליחת כתבה
    השארו מעודכנים!