שליחת כתבה






    אייקון המקום שלי לשנות
    המקום שלי לשנות

    יותר מודעים, עדיין מנוצלים

    מרד של תקווה

    ה-9 במאי - יום הנצחון על גרמניה הנאצית

    9 במאי 2014

    דו"ח האיגוד המקצועי לילדים, נוער וצעירים בהסתדרות הנוער העובד והלומד נותן לחברה הישראלית את תמונת המצב העדכנית והמקיפה ביותר על עבודת נוער בישראל.

    האיגוד המקצועי לילדים, נוער וצעירים בהסתדרות הנוער העובד והלומד הפיק ב-1 במאי את הדו"ח השנתי שלו, לשנת 2013. הדו"ח משמש גופים רבים בכנסת, בעיתונות ובמשרדי הממשלה, וגם נותן לחברה הישראלית תמונת מצב עדכנית על עבודת נוער בישראל והמאבק בניצול.

    גם השנה הפיק האיגוד המקצועי לנוער את הדו"ח השנתי על נתוניו השונים ב-1 במאי, דו"ח, אשר נכון להיום, משקף את התמונה המהימנה, המורכבת והמקיפה ביותר שיש על עבודת נוער בישראל. בדו"ח ניכרת ההתרחבות בפעילות האיגוד המקצועי והתוצאות שהיא מניבה.

    נתון בולט הניכר בדו"ח הוא עלייה ניכרת במספר הפניות של בני נוער לאיגוד המקצועי – 6,411 פניות ב-2013 לעומת 5,308 פניות ב-2012.


    מתוך 1,338 תיקים שנפתחו, 1,081 מהתלונות הן על פגיעות בשכר (הלנת שכר, שכר מינימום וכו'), מדובר בעלייה חדה ביחס לשנים הקודמות, שכן ב-2012 "רק" 520 בני נוער התלוננו על פגיעות בשכר.

    כפי שניתן לראות בתרשים, פעילות האיגוד המקצועי ב-3 השנים האחרונות נמצאת בעלייה מתמדת, מספר הפניות, התיקים והשבת הכספים גדל, וכן מספר התיקים שנסגרים בפשרות ובהליך מהיר ללא התערבות בית הדין לעבודה.

    לתפיסתנו, עלייה זו היא תוצאה ישירה של הגברת פעילות ההסברה של האיגוד המקצועי. בעולם העבודה "ידע הוא כוח". ההגנה הראשונית הכי טובה מפני ניצול היא הכרת הזכויות והמוכנות לעמוד עליהן מול המעסיקים, לכן הורחבה הפעילות במדיה המקוונת, עם פרסומים רבים יותר בפייסבוק והפקת המשחק "שמעון לא פראייר" שעוזר לבני הנוער להכיר את זכויותיהם בעבודה ואף מאפשר להם להגיש תלונות דרך המשחק. כמו כן, נרשמו בשנת 2013 158,922 כניסות לאתר האיגוד המקצועי וצפייה ב-320,817 דפים (!) בתוכו. מדובר בעלייה של 37% בכמות הכניסות לאתר. בפייסבוק, צפו בפרסומי האיגוד המקצועי כ-170,000 משתמשים, ונרשמו מעל 400,000 הופעות של פרסומי האיגוד המקצועי ברחבי הפייסבוק. בנוסף, נעשו מבצעי שטח והסתובבויות, בהם חולקו מעל 50,000 "אקורדיונים" (כרטיסי זכויות) בשפות עברית, ערבית ורוסית.

    אדוני, ראש העיר!

    בשנים הקודמות, הבחינו באיגוד המקצועי כי ישנם ענפים "פרוצים" במיוחד, בהם העובדים מנוצלים אך אינם פונים כי לא ידעו עבור מי עבדו, לא רוצים לפנות כי עבדו רק יום אחד או שלא יודעים למי לפנות במקרה של ניצול. ענף מרכזי בו קיימת תופעה זו הוא המפלגות והסיעות.

    בדו"ח עולה כי במערכת הבחירות לרשויות המקומיות בערים רבות (שנערכו באוקטובר 2013), עקב פעילות הסברה בנושא, הבינו נערים רבים שעבדו עבור המפלגות והסיעות כי הם נחשפו לניצול ו-176 מהם פנו לאיגוד המקצועי לנוער. מדובר בענף אשר היקף הניצול בו הוא השלישי בגודלו מבחינת כמות הפניות שהגיעו לאיגוד המקצועי. הענף ממנו מגיעות אלינו הכי הרבה פניות, כבר השנה השנייה ברציפות, הוא ענף המסעדות ובתי הקפה.

    נציגי האיגוד המקצועי לנוער מוסרים כי תופעה זו של ניצול במערכות הבחירות היא מטרידה במיוחד שכן מדובר במעסיקים המתמודדים על תפקידים ציבוריים ועליהם לדאוג שבעתיים לשמירה על זכויות עובדיהם בכלל והנערים העובדים בפרט.


     

    "אם אני יכול לעזור לעוד אנשים שהדבר הזה לא יקרה להם אז אני רוצה…"

    חלק נוסף בדו"ח, אשר נוסף השנה לראשונה, מחקר איכותי שנערך בראיונות עם הנערים שפנו לאיגוד המקצועי בניסיון להבין מה הם חוויותיכם ותחושותיהם כלפי תהליך הליווי. מהראיונות עולה שהפונים עברו תהליך חינוכי במפגש עם מזכירי האיגו"ם אשר סייעו להם בדרישת זכויותיהם, בין אם בהבנה שלכל אדם מגיע יחס הולם ומכובד, ובין אם בהכרה שמוטלת עליהם אחריות לדאוג שבסביבתם יכירו את הזכויות ולא יחששו להילחם בניצול.

    "דיברתי על זה עם המון חברים" מספר יוסף, שדרש את זכויותיו ממעסיקיו דרך הנוער העובד והלומד "סיפרתי להם את הסיפור וגם פרסמתי את זה בפייסבוק. רציתי שגם ילמדו מהמקרה שלי ושלא יקרה להם גם. אם אני יכול לעזור לאנשים אחרים שהדבר הזה לא יקרה להם אז אני רוצה… אני מרגיש שזו ממש זכות שיצא לי להכיר אתכם, כי תכלס אף אחד לא משקיע בזכויות ואף אחד לא שומר עלינו באמת כמוכם". מוספיה סגדו "מצאתי עבודה לפני כמה זמן, אז עכשיו ידעתי שאני צריכה להסתכל על התלוש.. עכשיו אף אחד לא יכול לעבוד עליי, ידע זה כוח".


     

    ביחד – זה הכוח האמיתי.

    שנת 2013 הייתה שנת שגשוג של התאגדויות בכלל והתאגדויות בני נוער וצעירים בפרט:

    • במאי 2013 נחתם הסכם קיבוצי ברשת בורגראנץ'
    • עובדי מקדונלד'ס התאגדו ובדרך לחתימה על הסכם קיבוצי
    • עובדי רשת אגאדיר התאגדו ונמצאים גם הם בתהליך חתימה על הסכם קיבוצי

    התאגדויות אלה בענף המזון המהיר הובילו לירידה חדה באחוז ובמספר התלונות שקיבלנו מענף זה, מ-18% מסך התלונות ב-2011 ל-8% בלבד ב-2013.

    ירידה זו מוכיחה שחור על גבי לבן כי התאגדו בני הנוער תורמת באופן דרמטי למאבק בניצול.
    מעבר למניעת הניצול, במקומות מאוגדים אלה העובדים מבינים את כוחו של ה"יחד", ואף משתתפים בפעילויות משותפות רבות לעובדים, ביניהן המסע התנועתי לפולין, ממנו עובדי רשת בורגראנץ' שבו לאחרונה, ואשר מומן ע"י ועד העובדים ורשת בורגראנץ'.

    מודעים יותר – אך לא בהכרח מנוצלים פחות

    לסיכום, ניתן לראות באופן כמעט חד משמעי כי בני הנוער מודעים יותר לזכויותיהם בעבודה, וללא ספק מתעניינים יותר בנושא. עם זאת, אפשר לראות שהדבר לא אומר בהכרח שהם מנוצלים יותר או פחות, ומשימתנו כתנועה היא להמשיך להיות עם היד על הדופק, ולהמשיך ולשבור את מחסום הפחד, כדי למשוך עוד ועוד נערים ונערות להיות שותפים שלנו במאבק על שוק עבודה הוגן וחברה צודקת.

     

     

    שליחת כתבה
    השארו מעודכנים!