שליחת כתבה






    אייקון המקום שלי לשנות
    המקום שלי לשנות

    מחוז צפון לקראת הועידה העשירית

    הסיפור המלא על ענת כרמלי ששתלה לי את הלב בשכונה

    טיול החורף של קן רמתיים

    11 בפברואר 2015

    שירי חפץ רכזת מחוז צפון מספרת: בשבוע שעבר התקיים במחוז אירוע "הרמת כוסית לכבוד תהליך הועידה העשירית". בו נכחו רכזות הקנים, חברי חוות ההכשרה והנהגת החניכים המחוזית.

    אנו עומדים בפתחה של שנת הועידה , שנת ה 90 לתנועתנו, הנוער העובד והלומד. מטרת הועידה לחולל תהליך מעמיק, ולהסכים הסכמות משמעותיות בין כל חלקי התנועה, שדרכן נבנה את התנועה במציאות המשתנה. כחלק מתהליך הועידה, עומד בפנינו אתגר ההסכמה על יעוד הנוער העובד והלומד. 

    מחוז צפון מפגיש אותנו עם הפוטנציאל והקושי שבשאלות התקנת היעוד לתנועה , בשל הכר החינוכי המגוון שבתוכו אנו פועלים: יהודים, דרוזים, ערבים (נוצרים ומוסלמים), בדווים, מושבניקים, קיבוצניקים, מהכפר ומהעיר, חניכות וחניכים.
    בשבוע שעבר התקיים במחוז צפון אירוע "הרמת כוסית לכבוד תהליך הועידה העשירית". באירוע נכחו רכזות הקנים, חברי חוות ההכשרה וחברי הנהגת החניכים המחוזית, בה חברים נציגים מכל קני המחוז. האירוע היה למעשה מפגש של הנהגת מחוז צפון, במטרה לתת כלים להנהגת הקנים בתהליך הועידה.

    במהלך האירוע קיימנו דיון בקבוצות מעורבות (רכזים קומונרים ונציגי הקנים) בשני נושאים שמטרתם לפרוש את רוחב היריעה החינוכית איתה עלינו להתמודד בתהליך הועידה. דיון ראשון עסק בהנהגת הקן וקבלת החלטות בקן. שוחחנו כיצד ניתן להגביר את הנהגת הקן בתוך תהליך הועידה והחשיבות שבמפגשי הקבוצות בשכבה הבוגרת, בהן יתחולל התהליך החינוכי. כמו כן הנחנו את השותפות בין החניכים הקומונרים והרכזים כתנאי לקיומו של תהליך הועידה בקן: על כולם להשתתף, לעצב ולעורר את תהליך

    הועידה בקן. הדיון השני עסק במפגשים בגליל. שוחחנו על תפקידו של מחוז צפון ביצירת מפגש בין האוכלוסיות השונות בגליל, בתוך מחוז צפון ובמעגלי התנועה האחרים. החניכים והמדריכים הביעו נכונות רבה להיפגש עם כלל החניכים השונים והמגוונים בתנועה, מתוך הבנה שהגליל, בו יש אוכלוסיות כה רבות ומגוונות, הוא ה-מקום בו יכולים כל חלקי התנועה להיפגש, אם רק נבחר בכך.

    סיכמנו את האירוע בתיאור התהליך לקראת הועידה העשירית, האירועים הקניים והמחוזיים. וכמובן – בהרמת כוסית מרגשת, ובברכות של חברי חוות ההכשרה והנהגת החניכים המחוזית. יפה אמרו טל ואורטל, נציגות מועצת חוות: "אנו דורשות מכם להיות שותפים יחד איתנו ולהנהיג את תהליך הועידה בקן ובמחוז! "באותו רגע, כל חבר וחברה שאלו את עצמם: מה התפקיד שלי בתהליך הועידה? מה אנחנו נעשה בקן שלנו? כיצד נביא את כל חברינו להיות שותפים ומובילים בתהליך הועידה? והכי חשוב – מה יש לנו לתת ולהציע לתנועה בעשור הבא שלה?

    עכשיו כל אחד מאיתנו חוזר לקן שלו, לקבוצה שלו, ונתחיל את העבודה החשובה באמת – ללמוד ולשוחח על אתגרי התנועה ותפקידה, ולהוביל את הקנים שלנו לקראת הועידה העשירית של התנועה. עלינו ליצור סדר-יום בין חניכי ומדריכי המחוז, ובין כל מי שרוצה להנהיג את תהליך הועידה. סדר יום זה יכלול מפגשי למידה, הקמת מוסדות חניכים, קבלת החלטות ועיצוב דרכה של התנועה במחוז צפון לקראת הועידה, ואחריה.

    בפתיחת האירוע שיתפתי את החברים בחשש אישי. אני חוששת שתהליך הועידה יהיה שטחי. שחניכי ומדריכי התנועה מחכים כולם רק לרגע הזה שבו נרים כולנו את הפתקים ונצביע. אבל… על מה נצביע? מהי באמת עמדתנו האישית והמשותפת על תפקידה של התנועה במציאות הנוכחית של החברה הישראלית? מה תפקידה של התנועה בחברה בעשור הקרוב? איזה הישגים אנחנו רוצים שיהיה לנו? הוועידה העשירית איננה רק טפיחה על השכם לתנועתנו הטובה. אם אנחנו מכנסים את כל חלקי התנועה לתהליך ועידה, כדאי שנציג לתהליך זה מטרות גדולות ורציניות. כולי תקווה וציפיה לתהליך משמעותי ומעמיק של למידה, מפגש וקבלת החלטות. שנבנה את תנועתנו לקראת העשור הקרוב.

     
    "ושוב אנו עומדים ערב מועצת התנועה. תהיה זו מועצת ה 30 לנוער העובד מאז יום היווסדה לפני 24 שנים.
    מאז ומתמיד היו מועצות התנועה תחנות ושלבים בחיינו התנועתיים, מועצה מועצה ובעיות זמנה- בעיותיה, מועצה- מועצה ופירותיה.

    נמשלת התנועה שלנו לרכבת ארוכה העולה במעלה ההר ומועצותיה- קרונותיה. רצונך לדעת מה תשא רכבת זו רבת-הקרונות העולה לפסגת ההרים? רצונך לדעת מה עבר עד הנה על הנוער העובד בארץ ישראל, מה תקפל ותצפון בתוכה התנועה- גש לקרונות ופתחם, ותמצא בכל אחד מהם לאן נשאה התנועה את עיניה באותם הימים. ואם אינך מסתפק בצילום בזק בלבד אלא רוצה אתה לבדוק עד מה ידעה תנועה לאגור כוח ולבצע את המשימה שנטלה על עצמה באותם הימים, עליך לבדוק היטב את המשא, איכותו וכמותו, שישא בתוכו הקרון, ולסקור לפנים ולאחור. או-אז תדע: ההייתה המועצה רק מסגרת להחלטות ללא ביצוע? הנבנה הקרון ומשא אין בו? או שהתנועה ידעה לשקוד שהקרון יהלך ריק אלא יועמס במיטב ערכי הביצוע והמעשה שחייבים היו לבוא."

    אברהם וינגרטן

    שליחת כתבה
    השארו מעודכנים!