שליחת כתבה






    אייקון המקום שלי לשנות
    המקום שלי לשנות

    שיחת ועידה – פמיניזם

    נאום רכז מעגל המחדשים - קורס פעילים תשע"ה

    שיחת ועידה - העיר השיתופית

    17 ביולי 2015

    האם תנועת הנוער העובד והלומד צריכה להגדיר את עצמה כתנועה פמיניסטית? מה צריך להיות התפקיד של שלנו במאבק למען שוויון מגדרי ומיני? מה צריך להשתנות בתנועה בתחום זה?

     סיכום התגובות שעלו על הצעה מס' 9 בשער "סוציאליזם" בנושא פמיניזם

    למסמך ההצעות המלא – http://noal.me/veida10doc

    הצעה מס' 9 בשער "סוציאליזם"

    פמיניזם – כתנועה שחרטה על דגלה את ערכי שוויון ערך האדם, הסוציאליזם והכלליות, בוחרת התנועה להגדיר את עצמה גם כתנועה פמיניסטית ולחנך לכך.
    התנועה רואה בחומרה תופעות של סקסיזם, אלימות ואפליה נגד נשים ותפעל למיגור תופעות אלו.
    ועידת התנועה קוראת לחברי התנועה:

    • להמשיך ולפעול למימוש שוויון מלא בין המינים והמגדרים בכל רחבי התנועה ולהעצים את מקומן של הנשים.
    • להמשיך ולשלב את הנערה הערבייה והדרוזית בפעילות ולהעניק לה את מלוא התמיכה להשגת מעמד שווה ולהשתלבות בהנהגת התנועה והחברה בישראל.

    סיכום התגובות ברשתות החברתיות – באינסטגרם ובפייסבוק:

    אילון בריגר: הבעיה היא שפמיניזם קיבל שם של עילוי נשים על פני גברים ולא שוויון של נשים וגברים

    מיכל גרץ: אני חושבת שצריך אולי לשים יותר דגש על לשלב את הנערות הערביות והדרוזיות בקטע של פמיניזם ושוויון כדי שגם הם יוכלו להנהיג ולהשתתף יותר בחברה הישראלית

    עומר יחר: נגד- יש הבדל גדול בן המינים שמתבטא ביחס שונה בין מין למין שלפעמים פועל לטובת הנשים ולפעמים לרעתן. הפמיניזם הוא ברוב המקרים צביעות והרבה מהחברים בתנועה לא רוצים את ההחלטה הזו

    אלמוג כהן : אני חושבת שאם התנועה רואה את עצמה כמתנגדת לאפליית נשים, לתרבות האונס, להטרדות מיניות, לאלימות נגד נשים ולמיזוגניה היא צריכה להגדיר את עצמה כפמיניסטית ולהמשיך לפעול כדי להביא לשוויון מגדרי. עצם התגובות של אנשים (לא סתם אנשים, חניכים בתנועה!) שחושבים שפמיניזם זה חיזוק נשים תוך החלשת גברים מראה שהתנועה לא שמה מספיק דגש על התחום הזה. פמיניזם=שוויון. זה בדיוק מה שזה. ולכן התנועה, כתנועה סוציאליסטית שתומכת בשוויון צריכה להגדיר את עצמה כפמיניסטית.

    שיר לבון: לחלוטין בעד. פמיניזם פועל לשוויון מגדרי, ומצבן של נשים כיום בישראל ובעולם הוא לא טוב מספיק בשביל שלא נפעל לשינוי, וכתנועה שפועלת למען שינוי ולמצב טוב יותר ושמגדירה את עצמה שוויונית עלינו גם להיות כאלו ולפעול למען זה.

    מאיה לופו: בטח שכן. זו חובה בתנועה! וזה לא קשור לשמאל וימין.

    יובל גלזר: בעד לגמרי, רק חבל שהדרך שלכם לממש את הפמיניזם זה רק בדיבור פנייה של נקבה שמעצבן אנשים וגורם לפמיניזם להיות צבוע ולעילוי הנשים מעל הגברים.

    מערכת נועל4יו: יובל, נשמח לשמוע איך את חושבת שצריך לממש את הפמיניזם בתנועה.. זה מטרת השיחות והדיונים בועידה, שההחלטות לא יהיו צבועות אלא החלטות שיביאו לשינויי עומק, וזה תלוי בכל חבר וחברה שיבחרו לקיים את ההחלטות במעשים בקבוצות בקינים במועדונים ובסניפים

    יובל גלזר: למען האמת אני חושבת שהתנועה כן מעבירה ערכים פמיניסטים, מה שטוב בעיניי. אני חושבת רק שצריך לשים יותר דגש על נושא שמאוד חזק בימים אלו בבתי הספר שהן המסגרת שמקיפה את חניכי התנועה, שבית הספר אוסר על בנות להגיע עם מכנס קצר ומותיר לבנים. זה נושא נורא בולט שבנות נלחמות עליו כיום מפני שחוק זה מגביר את השוביניזם ומעצים את דמות האישה כאובייקט מיני ובעצם מלמד שאלימות כלפיי נשים נובע ממכנסם הקצר וחשיפת עור. אני חושבת שבמקום לדבר בלשון נקבה, מה שנוגד שיוויון, צריך להדגיש את הנושא הזה שפוגע בבנות, משפיל אותן, גורם להן למות מחום בקיץ וגורם .להן להרגיש רע באיך שהן מתלבשות

    דורון דרורי: ממש בעד! תנועה שפועלת למען שיוויון צריכה לפעול גם למען השוויון בין המינים! ולפי דעתי אנחנו אפילו צריכים לטפטף קצת מין ומיניות בריאה, מה שלא עושים בבתי הספר. בקיצור, אני מרגישה שאנחנו פמיניסטיים אבל הייתי מעדיפה שנגדיר את עצמנו כך ונדבר על זה יותר ונתמוך יותר בתנועה הפמיניסטית המתפתחת עכשיו בארץ ונשתתף אפילו בצעדת השרמוטות!

    נטע גילבי: אני בעד. עם זאת, אני חושבת גם שיש "סכנה" בלקרוא לעצמנו תנועה פמיניסטית. כמו תגובות כאן לפניי. לדעתי לא מבינים מה זה פמיניזם אמיתי, כנראה שגם בתנועה ובטח שלא בחברה…בהרבה מקרים זוהי מילת גנאי, ובכללי רעיון כזה לא ברור. מבחינתי , פמיניזם הוא במה לבנות ונשים לשחרור עצמן מעצמן ומהחברה שאנחנו חיים בה. חלילה על חשבון המין הגברי. בגדול, אני אישית אשמח שהתנועה תגדיר עצמה כפמיניסטית אבל מנגד אני תוהה כמה רתיעה/בלבול/חוסר הבנה ייגרם מכך.

    עינב הרוש: אני לגמרי בעד ההצעה!! אני חושבת ששיוויון מלא בין כולן/ם, יכול להתממש, אך ורק אם יהיה שיוויון בין נשים לגברים. בנוסף לכך, תופעות הסקסיזם, האלימות והאפלייה נגד נשים הן תופעות מזעזעות, ומתפקידנו, בתור חניכות/ים או/ו מדריכות/ים בתנועת הנוער העובד והלומד, לפעול למיגור תופעות אלו. לפי דעתי, עלינו להעניק לערביות ודרוזיות בפרט, ולנשים ככלל, את מלוא התמיכה להשגת מעמד שווה ולהנהגת התנועה והחברה בישראל. כמו כן, כאשר אנו פונות/ים לרוב נשים, עלינו לפנות אליהן בלשון נקבה, וכשאנו כותבות/ים, אנו צריכות/ים לכתוב בפנייה לנקבה וזכר יחדיו, מתוך רצון לשיוויון (ולא רצון שנשים יהיו מעל לגברים).

    בת אל טל: אני חושבת שלא צריך להשתמש במושג פמניזם, כי זה מייחד את האישה , וזה לא שיוויוני. צריך לפעול לקידום מעמד האישה, אבל לא לקרוא לתנועה פמניסטית, כי זה מוריד את הגברים. מה עם הזכויות שלהם?
    רום אברג'ל: אז למה לא להגדיר אותה כהומוניזם? למה דווקא פמיניזם? השאלה שכל מי שהגיב.ה מתעלם.ת ממנה היא למה דווקא פמיניזם ולא הומניזם. לדעתי יש סיבה שאלה מושגים שונים.

    עומרי אלון: להגדיר את הנוער העובד והלומד כתנועה פמיניסטית מרגיש לי מעט מתיימר, להדגיש את המובן מאליו. מצד שני, אני מניח שבשאר המעגלים של התנועה אין מספיק דגש על זה והנשים ודאי מקופחות.

    מערכת noal4u : מה זה אומר מתיימר? מדובר בהצעה שנותנת כיוון למה אנחנו רוצים להיות…. האם אין בה טעם ביחס למה שאתה מבין על כלל התנועה?

    נועה ממן: לא צריך. כי לדעתי זה יגרום להמון ריבים קבוצתיים,קניים,ואולי גם להרגשה של שטיפת מוח וסוג של לכפות דעה שלא כולם מאמינים בה

    ירין ביטון: נגד. הפמיניזם איבד מהמשמעות שלו וזה כבר לא שוויון אלה העדפת המין הנשי על המין הגברי. וגם דרך הביטוי שלו גורמת לי רק להמשיך ולהיות נגד. לדוגמא דיבור בלשון נקבה ….

    הילה שושן: תנועה שיוויונית? בעד, תנועה פמניסטית? נגד!!!!

    טוהר קרון: ביתנו פתוח לכל נערה ונער… אז ברור שכן!!! תנועה שיוונית מלתחילה צריכה לדאוג לשיוויון מלא!!! גברים,נשים… פמיניזם זה לא עילוי האישה על הגבר, זה לקדם את מעמד האישה עד שלבסוף שני המינים יהיו שווים!

    ניצן צבי כהן: הייתי שם דגש על כך שחינוך בנושא זה יעבר הן לחניכים והן לחניכות. שיוויון חייב להיות עניין שגם גברים ערבים לו.

    איתמר מנוסביץ' : אני בעד הצעה זו מפני שלדעתי, על התנועה לנקוט עמדה ביחס לפמניזם. הפמיניזם תואם את ערכי התנועה, ובראשם שוויון ערך האדם, לכן אני תומך בהגדרת התנועה כ״תנועה פמניסטית״.

    לוטן לוין: לא כדאי להוסיף להצעה (אולי מופיע במקום אחר) דגשים לגבי התכנים החינוכיים והפעילות החינוכית בתנועה? היחס ליום האישה הבינלאומי? העלאת נושא השוויון המגדרי בפעילות בנושאים אחרים (דוגמה נפלאה היא הצגת הכובסות בתל חי)? מה עם הקמת מוסד קני/מחוזי/ארצי לטיפול בנושא השוויון המגדרי?
    ***

    חשוב להדגיש כי הדיון ברשתות החברתיות הוא במה אחת לנהל בה את הדיונים, אך אנו מזמינים את חברי וחברות התנועה לקיים שיחות על ההצעות בקבוצות, בקינים במועדונים ובסניפים, כדי שכל חבר וחברת תנועה יכירו ויעמיקו בהצעות עליהן יצביעו הצירים בוועידה העשירית.

    למסמך ההצעות המלא

    שליחת כתבה
    השארו מעודכנים!