שליחת כתבה






    אייקון המקום שלי לשנות
    המקום שלי לשנות

    הנוער הוא הסיכוי לאושר של האנושות – מלחמתנו בפאשיזם

    המזל שלי, שלא נשארתי לבד.

    אם חותכים את השורשים אי אפשר להצמיח פרחים יפים

    22 בינואר 2016

    תערוכה ניידת וחווייתית בהפקת התנועה לבירור יסודות המרד והמלחמה בנאצים - לצד בירור יסודות הפאשיזם והגזענות אשר פשעו כנגד העם היהודי והאנושות כולה.

     

    "על הערך והאידיאלים של מערכה זו יחנך העם את בניו, את הדורות הבאים" – אנטר צוקרמן.

     

    תנועת הנוער העובד והלומד מוציאה כבר 30 שנה מסעות לפולין. במסע לפולין של התנועה או בשמו המלא, "המסע לגילוי שורשי המהפכה הציונית ומרד תנועות הנוער – שואה וגבורה", יואים מידי שנה כ-700 חניכים וחניכות מכלל החברה הישראלית, יהודים, ערבים ודרוזים.

     

    "מי שלא לומד מההסטוריה נידון לחיות אותה שוב." מוזיאון מחנה אושוויץ 1.

     

    לקראת המסע מתקיים תהליך הכנה מקדים ומשמעותי  (5 חודשים אינטנסיביים) בו מתכנסים החניכים עם מדריכהם וצוברים שעות שעות למידה וחשיבה על התקופה החשוכה ביותר שידעה האנושות – ושואלים את עצמם – איך זה קרה? מהי דמותו של האדם – של החברה אשר בוחרת ברצח? איפה היו אומות העולם? איפה היו המתנגדים? התיתכן שואה נוספת? מי היו המורדים והמתנגדים לנאציזם? היכן צמחו? על מה התחנכו? האם גם היום אנו פוגשים במציאות שלנו, רוחות של פאשיזם ורוע? של אלימות ורצח?

    ובעיקר – מה תפקידנו כבני הנוער, כחלק מציבור חפץ חיים, במאבק על חברה צודקת ומוסרית?

    כל אלה שאלות גדולות וקשות. שאלות האדם ונפשו – שאלות האנושות. לא פשוט לעמוד אל מול שאלות כאלה במיוחד ביחס להיסטוריה שלנו בעם היהודי. הדרך הנכונה לצלול אליהם הוא באופן משותף בתהליך אחראי מודרך במסגרת ההכנה למסע, במסע עצמו ובתהליך הסיכום בארץ. קבוצת המסע, בצירוף מדריכי היום והלילה, יוצרים מסגרת בטוחה וחינוכית להתמודדות עם שאלות ודילמות אשר יהוו את הבסיס לתשובה לשאלה – איזה בן אדם אני רוצה להיות?

     

    "לעולם לא עוד" אנדרטת מחנה העבודה והשמדה מאידניק

     

    כחלק מתהליך ההכנה הקימו חברי התנועה תערוכה אשר מחנכת ומלמדת על נושאים נרחבים מתקופת השואה. לתערוכה מס' שערים:

    • יסוד המרד וההגשמה בתנועות הנוער הציוניות – צמיחת מושג "הנעורים" בהיסטוריה, משבר העם היהודי (כפי שגם תיאר הרצל), הכרות עם תנועות הנוער היהודיות, ההכשרה במסגרת החלוץ
    • חיי היהודים בגיטאות – תהליך הגטאוזציה, חיי היהודים בגיטאות, יודנרט
    • גרמניה הנאצית – תעמולה, חינוך, חקיקה וטרור בשירות הפאשיזם הנאצי
    • עולם המחנות הנאציים – מחנות ריכוז, מחנות עבודה ושיא הרוע במחנות ההשמדה

    המשימה שלנו, בני הנוער, היא לשאול איך בשנת 2016 בוחרים בחיי מוסר וצדק, איך לוקחים השראה מבני הנוער המורדים באירופה. למען עולם טוב יותר ולמען תחייתו של העם היהודי כאן, בישראל. הנגשים את הציונות כאן ועכשיו, ביום יום? בחיינו ובחיי חברתנו כאן בארץ ישראל? לו יהי.

    לעבודה להגנה ולשלום – עלה והגשם

    שליחת כתבה
    השארו מעודכנים!