שליחת כתבה






    אייקון המקום שלי לשנות
    המקום שלי לשנות

    שלא יעבדו עליכם!

    ואני בכלל לא התכוונתי. והפעם אני מתכוונת

    חולמים בצבע

    21 ביוני 2016

    14 טיפים שישמרו עליכם כשאתם יוצאים לעבוד בקיץ. לא לפספס.

    במהלך חופשת הקיץ צפויים לעבוד כ-200,000 בני נוער. לצערנו שוק העבודה של בני הנוער מלא בניצול – בכל קיץ ישנה עלייה של 20%-30% במספר התלונות שמתקבלות אצלנו! אז לקראת החופש הגדול חשוב שתכירו את הזכויות שלכם כדי שלא יעבדו עליכם.

    1. דעו אצל מי אתם עובדים! בשל תקופת העבודה הקצרה, פעמים רבות בני נוער ומעסיקים לא מתייחסים ברצינות להעסקה. בני נוער רבים פונים להסתדרות הנוער העובד והלומד מדי קיץ לאחר ש"המעסיק ברח" או שאינם מצליחים להגיע אליו לאחר שהועסקו. פעמים רבות לא ניתן לסייע להם. לכן חשוב לשמור את שם החברה והכתובת שלה (גם אם מדובר בעוסק זעיר), לצד מספרי הטלפון של המעסיקים.

    via GIPHY

    2. עבודת לילה – ע"פ החוק, אסור להעסיק נוער אחרי השעה 22:00 בלילה. בקיץ ניתן להעסיק נוער עד השעה 24:00, ובלבד שהמעסיק מספק לעובד הסעה לביתו. כמו כן, קיים איסור להעסיק בני נוער מתחת לגיל 16 אחרי השעה 20:00.

    via GIPHY

    3. שמירה יתרה על החיים! עבודות בקיץ מתאפיינות פעמים רבות בסחיבת ציוד כבד, עבודה ממושכת בשמש או כאמור, עבודה עד שעות מאוחרות. על המעסיק לדאוג שבני הנוער העובדים אצלו לא נפגעים, בין אם בכך שלא יאפשר להם לסחוב ציוד כבד (סחיבת ציוד כבד היא לעתים עבירה על חוק עבודת הנוער), יאפשרו להם לעבוד בצל או לקחת הפסקות ומים ככל שהם צריכים, וכאמור, אם העבודה מסתיימת מאוחר, לספק לעובד הסעה עד הבית.

    via GIPHY

    4. שכר המינימום
    שכר המינימום הוא השכר הקבוע בחוק שאסור לשלם פחות ממנו לעובד עבור שעת עבודה.
    גם אם בני הנוער מוכנים לעבוד תמורת שכר נמוך יותר (ואפילו אם הם חתומים על חוזה המציין זאת) – המעסיק מחויב לשלם לפחות את הסכום המינימאלי הזה. – ב-1.7.16 יעלה שכר המינימום שוב, ל-4,825 ₪ למבוגרים ( שהם 25.94 ₪ לשעה, וכמפורט מטה לנוער).
    להלן שכר המינימום לשעה, החל מ-1.7.16:

    עד גיל 16 19.52 ש"ח
    עד גיל 17 20.92 ש"ח
    עד גיל 18 23.15 ש"ח
    גיל 18+ 25.94 ש"ח

    חשוב לציין כי שכר המינימום חל על כל שעת עבודה, החל מהשעה הראשונה (כולל תקופת התלמדות או ניסיון) ותקף גם על ישיבות עבודה או שעות הכשרה שחובה להגיע אליהן.

    גיל 100% 125% (שעות 9-10*) 150% (שעות 10+ – שבת*)
    14-16 18.82 ש"ח 23.51 ש"ח 28.21 ש"ח
    16-17 20.92 ש"ח 26.15 ש"ח 31.38 ש"ח
    17-18 23.15 ש"ח 29.37 ש"ח 24.72 ש"ח
    18+ 25.94 ש"ח 32.42 ש"ח 38.91 ש"ח

    * – החוק אוסר להעסיק נוער למעלה מ-8 שעות, אבל אם נער הועסק במשך יותר מ-8 שעות רצופות – זהו
    השכר אותו יש לשלם, כנגזרת מחוקי העסקת המבוגרים.
    ** – כמו כן, החוק אוסר להעסיק נוער בשבת, אבל אם נער הועסק בשבת – זהו השכר אותו יש לשלם, כנגזרת מחוקי העסקת המבוגרים.

    via GIPHY

    5. שעות עבודה
    מותר להעסיק בני נוער לכל היותר 8 שעות ביום, ולא יותר מ – 40 שעות בשבוע (במקומות בהם עובדים 5 ימים בשבוע, ניתן להעסיק נער 9 שעות במשמרת ובתנאי שלא יעבור את 40 השעות השבועיות). אם הועסקתם מעל מספר השעות הזה ביום, המעסיק מחויב לשלם לכם שעות נוספות משכר הבסיס (ולא רק משכר המינימום).

    via GIPHY

    6. רישום הימים והשעות
    מומלץ לנהל רישום נפרד של השעו והימים בהם אתם עובדים – רישום מסודר ומדויק יאפשר לכם לדעת מהו השכר המגיע לכם, ויכול לעמוד כנגד רישום השעות של המעסיק, אם אבד, נמחק או נפגם.
    גם המעסיק חייב לנהל רישום מפורט של שעות העבודה של כל עובד ובסוף כל יום להחתים את העובדים על רישום השעות, בכרטיס, מחברת או אמצעים אלקטרוניים וממוחשבים.

    via GIPHY

    7. גיל העסקה
    במהלך חופשת הקיץ מותר להעסיק נוער החל מגיל 14, במהלך שנת הלימודים ניתן להעסיק נוער מגיל 16 בלבד, אלא במקרים מיוחדים, בהם מותר להעסיק מגיל 15.

    via GIPHY

    8. הודעה לעובד
    לבני נוער עובדים, חובה למסור את ההודעה המפרטת את תנאי ההעסקה עד שבוע מיום תחילת עבודתם (ולא 30 ימים כנהוג אצל מבוגרים). 90% מהפניות שהגיעו אלינו מעידות על כך שהמעסיק לא העביר לעובד הודעה לעובד כקבוע בחוק!
    באותה הזדמנות נדגיש כי בתחילת ההעסקה חלה על המעסיק גם החובה להחתים את הנער העובד על כרטיס עובד (טופס 101). – אם לא חתמתם על טופס 101 בתחילת העבודה או לא קיבלתם הודעה לעובד תוך שבוע – אתם חשופים לפגיעה וניצול במקום העבודה!

    via GIPHY

    9. ניכויים מהשכר לבני נוער
    ניכוי מיסים – נער שמשתכר מתחת ל-7,613 ₪ ונערה המשתכרת מתחת ל-8,516 ₪ פטורים ממס הכנסה, ביטוח לאומי ודמי בריאות!
    קנסות ועונשים כספיים- קנסות ועונשים כספיים, כולל ניכוי בגין נזק כספי שנגרם ע"י העובד, נחשבים על פי חוק לניכויים שלא כדין והם אסורים בהחלט! כמובן שאם התגלה שנעשה נזק בכוונה, העובד חשוף לתביעה פלילית.

    via GIPHY

    10. הפסקות
    ביום עבודה שאורכו שש שעות עבודה ומעלה, חובה לתת לבני הנוער העובדים הפסקה של 45 דקות למנוחה, מתוכם לפחות חצי שעה רצופה. למעסיק מותר לנכות את זמן ההפסקה מהשכר, רק אם קיבלתם הפסקה של חצי שעה רצופה לפחות.

    via GIPHY

    11. החזרי נסיעות
    בנוסף למשכורת, כל עובד צריך לקבל החזרי הוצאות עבור הנסיעה לעבודה וממנה. החוק מחייב מעסיקים להחזיר רק את הסכום המינימלי הדרוש לבני הנוער כדי להגיע לעבודה ולחזור לביתו ואינו מחייב להחזיר סכום העולה על 26.40 ₪ ליום עבודה.
    עובד המתגורר במרחק שאינו עולה על 500 מטרים (או במרחק 2 תחנות אוטובוס) ממקום עבודתו, אינו זכאי לקבל החזר הוצאות נסיעה. אם עבדתם עד שעה שבה כבר אין תחבורה ציבורית לביתכם, על המעסיק להחזיר לכם את הוצאת הנסיעה במונית, לרוב כנגד הצגת קבלה.

    via GIPHY

    12. חופשה שנתית
    בני הנוער העובדים זכאים ל 18 ימי חופשה בשנה המשולמים על ידי המעסיק (במשרה מלאה). במידה ולא נוצלו ימי חופש אלו – יש לשלם את פדיונם (פיצוי כספי בשווי ימי החופש הללו) עם סיום העבודה. במידה ועבדתם על פני פחות מ- 75 ימים אתם זכאים לתשלום חופשה בסך- 4% משכרו הכולל.

    via GIPHY

    13. סביבת עבודה בטוחה
    יש לתדרך כל עובד ועובדת בדבר הסכנות העשויות להיות כרוכות במסגרת תפקידם בעבודה, וכן במידת הצורך לספק להם ציוד מגן אישי כנדרש בחוק. נציין כי ישנן עבודות בהן אסור להעסיק נוער (כמפורט ברשימה של משרד הכלכלה) ובכל אופן יש להעניק תשומת לב מיוחדת לנוער מבחינת בטיחות בעבודה.
    כמו כן נציין כי יש ליצור סביבה בטוחה ברבדים נוספים: מניעת הטרדה מינית בעבודה ומודעות ליחסים שבין העובדים לעובדות, כל שכן בין מנהלים\אחראים לעובדות, תליית התקנון או תמצית החוק למניעת הטרדה מינית בעבודה. יש לדאוג להגעה בטוחה של העובדות והעובדים בגילאים אלה הביתה בשעות החשיכה, ובפרט לאחר סיום שעות התחבורה הציבורית.

    via GIPHY

    14. ניתן לפנות להסתדרות הנוער העובד והלומד – האיגוד המקצועי לנוער בטלפון 1121*, באתר www.minimum.org.il או בפייסבוק.

    via GIPHY

     

     

    שליחת כתבה
    השארו מעודכנים!