שליחת כתבה






    אייקון המקום שלי לשנות
    המקום שלי לשנות

    התאספו למען הדמוקרטיה.

    כל הקולות משנים. מה הקול שלכן.ם?

    עלה נעלה!

    10 בנובמבר 2016 / מאת ברק פלג

    האסיפה הישראלית הופכת את היוצרות ודווקא בני הנוער הם המובילים של הדמוקרטיה והמשפיעים על המציאות הפוליטית. ברק פלג, חבר שכבת חוות ההכשרה, קורא לבני הנוער לפקוד את האסיפה הישראלית.

    14212818_1280937458592733_5001306970439009413_n

    ברק פלג. "האסיפה הישראלית הופכת את היוצרות ודווקא בני הנוער הם המובילים של הדמוקרטיה."

    השנה לראשונה בישראל מתקיימת האסיפה הישראלית. הרעיון הוא פשוט – ליצור שיחה בין כלל הציבורים בישראל על נושאים מרכזיים ביחס ליכולת שלנו להתקיים כחברה יהודית-דמוקרטית.

    האסיפה הישראלית מתרחשת דווקא ביום הזיכרון ליצחק רבין ז"ל וחותמת רצף של סמינרים, טקסים, עצרות, מעגלי שיח ועוד שהתקיימו השנה. הבחירה הזאת היא מתוך החשיבה שרצח רבין הוא סימן לשבר שנוצר בחברה ובדמוקרטיה הישראליות, ועל כן הוא משמש לנו כסמל ותמרור אזהרה. רצח רבין יצר אצלנו את ההבנה שאנו חייבים כחברה לעמוד על הדמוקרטיה ועל הידברות בקרב האוכלוסיות השונות בישראל.

    מאז רצח רבין, החברה הישראלית נותרה במצב של פירוד ומאבק בין הציבורים בישראל. בנאום ארבעת השבטים של נשיא המדינה, רובי ריבלין, הוא מצייר מציאות של ארבע אוכלסיות בערך שוות בגודלן שמרכיבות את רוב החברה הישראלית. בכדי לקיים פה מדינה יהודית דמוקרטית על כל הציבורים לקחת על עצמם עולה של הדמוקרטיה, להפגש ולדבר.

    השנה, שנת האסיפה הישראלית הראשונה, היא מכרעת. המטרה היא ליצור תרבות, מציאות בה בכל יום של אבל קולקטיבי הציבור בישראל נפגש ומדבר, מתווכח ומסכים, מוריד את רמת השנאה והגזענות ובוחר לקיים חברה כך שבה כולם ירצו לחיות. בעוד שנים יכולה להיות האסיפה הישראלית בכל עיר גדולה, אנשים יוצאים לרחוב, יושבים במעגלים ומדברים.

    את האסיפה מובילות תנועות הנוער הציוניות דרך קואליציית "זוכרים את הרצח נאבקים על הדמוקרטיה", הנוער שלא היה בחיים כלל כאשר נרצח יצחק רבין, דווקא הוא נושא על עצמו את האחריות על הזיכרון והחשבון החברתי. רצח ראש ממשלה בישראל הוא נקודת שיא של שבר בחברה הישראלית והנוער הוא זה שלוקח אחריות על המציאות החברתית בימינו. "הנוער הוא הסיכוי הנצחי לאושר של האנושות". האסיפה הישראלית הופכת את היוצרות ודווקא בני הנוער הם המובילים של הדמוקרטיה והמשפיעים על המציאות הפוליטית.

    אל המפגשים יגיעו יהודים וערבים ודרוזים, חילוניים ודתיים, מבוגרים צעירים ונוער, מכל קשת הדעות בישראל מהעיר, הכפר, הקיבוץ והמושב. מבני עקיבא, הצופים, הנוער העובד והלומד ותנועות נוספות, במטרה לריב, לצעוק ולהתעצבן אך גם בכוונה להסכים, לבנות, לחשוב ביחד ולזכור. רק מושתפות זו תיווצר חברה בישראל.

    אני קורא לבני ובנות הנוער בישראל. פקדו את האסיפה בחיפה, ירושליים, ותל אביב. השמיעו את קולכם, שנו את המציאות, הלחמו על הדמוקרטיה ביחד. המפגש יחדש דברים בחברה הישראלית אנחנו ביחד נלמד שהשונה ממני הוא לא מיש חשבתי שהוא, שמי שחשבתי שהוא אויב יכול להיות שותף. לאחר שנצא מהאסיפה צריך שנצא בתחושה שהיום רקמנו בסיס לשותפות לעשיה משותפת רבת שנים למאבק על חברה בה יש מגוון של אנשים ודעות אבל יש שותפות, יצירה משותפת, הכרות ועיצוב מדינת ישראל היהודית דמוקרטית.

    לפני שבוע הדרכתי בסמינר "קופסא שחורה"- סמינר על רצח רבין ועד הדמוקרטיה הישראלית. במהלך הסמינר עברנו יחד כל הקן מעגלי שיח מודרכים יחד עם קן נוסף כמעין הכנה לאסיפה הישראלית. בכל פעם ראינו סרטון ואז דיברנו עליו כרבע שעה. הייתה חוויה מאוד קשה – דיברנו על העוני, על גזענות ועל תג מחיר והשיחה הייתה מאוד מעניינת וקשה. זכור לי במיוחד שבסיום הסמינר ניגש אליי אחד החניכים שלי ואמר לי שהוא באמת שינה את דעתו לאורך הסמינר וכנראה שהיו לו דעות קדומות לפניו. זה לדעתי חלק ממהות העניין של המפגש הזה. למרות שהוא קורה עם אנשים שאנחנו לא מסכימים איתם וגם בסופו לא נסכים על הכל, זה יכול לפרוץ את גבולות המחשבה שלנו וכל אחד ואחת מאתנו יכולים ויכולות ללמוד משהו חדש.

    ברק פלג, גרעין גוון, משלחת מחוז חיפה.

     

    שליחת כתבה
    השארו מעודכנים!