שליחת כתבה






    אייקון המקום שלי לשנות
    המקום שלי לשנות

    לא על חשבון החיים שלנו, ושל העובדים

    פמיניזם זה לכולן.ם

    עובדות ושוות

    26 בפברואר 2017 / מאת עדי גולדברג

    תושבי חיפה וחניכי תנועות הנוער הפגינו היום מול בית המשפט בחיפה בקריאה לפנות בהקדם את מיכלי האמוניה המסוכנים ממפרץ חיפה. אז מה הסכנה במיכלי האמוניה ואיך שומרים על חיי התושבים תוך כדי שמירה על זכויות ופרנסתם אלפי משפחות של עובדים?

    בשנים האחרונות מתקיימת מחאה של ארגונים ותושבי מפרץ חיפה במטרה לדרוש את הוצאת מיכל האמוניה שמצויים במפרץ חיפה מהאזור הומה האוכלוסין של המפרץ.

    האמוניה הינה חומר קריטי לתעשייה, ואכן יש צורך בחלופות למיכל ענק של חומר מסוכן בלב איזור מאוכלס. הכמות האדירה שבה היא מצויה במיכל במפרץ היא מסכנת חיים – במקרה של קריסת המיכל (עקב פגיעת טילים מלבנון, רעידת אדמה, התבקעות של המיכל עצמו עקב סדקים שנוצרו במשך 31 שנות קיומו בהן עבד ללא הפסקה וללא בדיקה מעמיקה) ישנה סכנת חיים לכ-100,000 תושבים.

    תוצאות דליפה אפשריות:

    • במקרה הקל ביותר תהיה דליפה בהיקף נשלט, שמערכות הבטיחות במיכל יתנו לו מענה.
    • במקרה החמור, אמוניה תדלוף בריכוז גבוה לאוויר, תיתקל בניצוץ כלשהו ותגרום לפיצוץ רב עוצמה בעל פגיעה ברדיוס של מספר קילומטרים.
    • במקרה החמור ביותר האמוניה תדלוף בכמות גדולה ובריכוז נמוך, ללא סכנת פיצוץ, אלא בהתפשטות ברדיוס פגיעה של 30 ק"מ, תוך הרעלה נרחבת לאוכלוסייה וגרימת מוות המוני, לצד כוויות ופציעות לעשרות עד מאות אלפי אנשים במשך מספר שעות – תלוי בהיקף החשיפה לחומר. הסתגרות בבתים ובמקלטים עלולה שלא להציל, אלא רק לעכב את הפגיעה הנשימתית והעצבית.

     

    מפרץ חיפה – 100,000 תושבים בסכנת חיים.

    תושבי האיזור דורשים את סגירת המיכל וריקונו במשך שנים רבות. היו הצעות לחלופות שונות שלאורך השנים הוכשלו ע"י מספר גורמים ובראשם חברת חיפה כימיקלים, הצרכנית היחידה של המיכל, אשר מעבירה אמוניה גם למפעל "דשנים" במפרץ חיפה, כאשר כל שאר הצרכנים בישראל קונים אמוניה ממפעל "דשנים".

    שרשרת האמוניה בישראל היא – ייצור באוקראינה – הובלה ימית במיכלית ענק אחת לחודש – הזרמת אמוניה לצינור בתוך הים – מילוי של המיכל במפרץ חיפה מהצינור – הזרמת אמוניה מהמיכל לשני לקוחות – חיפה כימיקלים (65%) ומפעל "דשנים" (35%) – אספקת אמוניה לכלל המשק הישראלי ממפעל "דשנים". החלוקה של הצריכה היא בערך 3% לצרכי ביטחון של המשק ו97% לתעשיות הדשנים.

    היום השתתפו עשרות חניכים ממחוז חיפה בהפגנה שארגנה עיריית חיפה ועיריות נוספות אל מול בית המשפט בחיפה במטרה לקרוא לטיפול מיידי בסכנה של מיכלי האמוניה במפרץ חיפה.

     

    "הגילויים לפיהם מיכל האמוניה הענק מסוכן ביותר לחיי אדם, וכל ההערכות המקלות הסתברו כבלתי מקצועיות או מניפולטיביות, מחייבת את ריקונו וסגירתו בהקדם האפשרי." חניכי תנועות הנוער בהפגנה היום בחיפה אל מול בית המשפט.

    תנועתנו רואה בשמירה על החיים ערך עליון. הגילויים לפיהם מיכל האמוניה הענק מסוכן ביותר לחיי אדם, וכל ההערכות המקלות הסתברו כבלתי מקצועיות או מניפולטיביות, מחייבת את ריקונו וסגירתו בהקדם האפשרי. מכיוון שחלק קטן (3%) מתפוקת המיכל חיוני ביותר למשק הישראלי, כולל מפעלים חיוניים ומתקנים כמו בתי חולים, יש להפעיל את המיכל במתכונת חירום – מילוי של המיכל לגובה מינימלי, רק כדי למנוע השבתת מתקנים חיוניים. לכן נכון יהיה לקרוא לרשויות המדינה לסייע בהסדרת יבוא אמוניה תוך שבועות ספורים, והסדרת רישוי למיכלי אחסון קטנים ובטוחים בהקדם האפשרי. כאשר ערוץ זה יוסדר ויופעל, יש לרוקן לחלוטין את המיכל הענק ולהשבית אותו. אמנם, האמוניה תתייקר, אך סיכון בלתי נסבל לחיי מאות אלפי התושבים במפרץ חיפה יוסר.

    לצד זאת, אין להתעלם מהסכנה לאבדן בפרנסה בקרב מאות עובדי תעשיית הדשנים, במפעל "דשנים" ובמפעלי "חיפה כימיקלים", ואלפים נוספים בתעשיות נלוות. מכיוון שלפני הקמת המיכל הענק, מפעל "דשנים" כלל בתוכו יחידה לייצור אמוניה בכמויות גדולות, בטווח הארוך יהיה ניתן להעניק פתרון למחסור במיכל בעזרת ייצור מקומי. בתקופת הביניים נכון יהיה לקרוא למפעלי הדשנים לא לפטר אף עובד, ולמצוא פתרונות זמניים כמו יבוא אמוניה או חומר חלופי כמו חומצה חנקתית, שהוא יקר יותר, אך הסיכון שנשקף ממנו קטן בהרבה.

    נכון יהיה להיאבק למען שמירה על זכויות העובדים בתקופת המעבר, מתוך הבנה שגם חייהם שלהם נמצאים בסיכון בלתי נסבל כל עוד המיכל מורשה לאחסן כמויות גדולות של אמוניה, ואין הם אחראים להתנהלות של ההנהלה שקיבלה עשרות התראות על הכוונת המדינה לסגור את המיכל.

    אנו קוראים למדינת ישראל ולחברת "חיפה כימיקלים" שלא לאפשר לחברה להשתמש בעובדים כמגן אנושי נגד אחריותה שלה למחדל.

     

    "אין להתעלם מהסכנה לאבדן בפרנסה בקרב מאות עובדי תעשיית הדשנים, במפעל "דשנים" ובמפעלי "חיפה כימיקלים", ואלפים נוספים בתעשיות נלוות." חניכי מחוז חיפה, בהפגנה היום.

    שליחת כתבה
    השארו מעודכנים!