שליחת כתבה






    אייקון המקום שלי לשנות
    המקום שלי לשנות

    חדשנות בהשתלבות – האקוטיזם 2019

    תנועות הנוער והתנועה הקיבוצית - ברית ארוכת שנים

    ששש! לא מדברים על המחתרת!

    19 בספטמבר 2019 / מאת גל איציק

    צוות הכלה והשתלבות התנועתי מסכם את האקוטיזם 2019 - עם המיזם של הכשרה מקצועית לעבודה ראשונה לנוער עם אוטיזם, בהאקטון לפיתוח רעיונות מקדמים לאנשים על הספטרום האוטיסטי. היה מכיל וחדשני ויצאנו עם פרויקט לחיים. ממשיכים לשלב הבא בכל הכוח.

    ביום חמישי ה19.9.19 הוזמנו לאירוע פורץ דרך עבור ציבור הילדים והבוגרים עם אוטיזם בישראל, ה"האקוטיזם" הראשון, יחד עם שותפים, ארגונים ומוסדות רבים. 
    מיזם האקוטיזם הוא מותג משותף של המכון הישראלי לחדשנות ואלו"ט בהובלת קבוצת הורים אקטיביסטית. ניגשו אל המיזם עמותות, הורים לילדים ובוגרים עם אוטיזם, אנשים עם אוטיזם,חברות הייטק וסטארטאפים.

    מטרת הכנס היתה יצירת רעיונות ופתרונות חדשים להתמודדות, שילוב והכלה איכותיים יותר בחברה הישראלית ולשיפור חייהם של אנשים עם אוטיזם בישראל (ובעולם).

    מדובר בסדנת המרצה של יום שלם לפיתוחי יוזמות חדשניות לקידום ילדים, נוער ומבוגרים על הספקטרום האוטיסטי בישראל.

    את ה"האקוטיזם" אירחה חברת IBM במשרדיה בגבעתיים, אשר היוו מרחב עבודה משותף הכולל אופן ספייס, חדרי ישיבות ואימון, פינות ישיבה וחשיבה.

    לאירוע הגיעו 23 יזמויות – ואנחנו בתוכן עם יוזמה ל"הכשרה מקצועית לעבודה ראשונה לבני ובנות נוער עם אוטיזם".

    הגענו אל היום עם פרויקט "הכשרה מקצועית לעבודה ראשונה לבני ובנות נוער עם אוטיזם" כאשר הוא בגדר רעיון ראשוני וחלום שאנו רוצים להגשים – לתת לבני ובנות נוער עם אוטיזם את היכולת להתנסות בעבודה ראשונה למרות הקשיים שהם ניצבים בפניהם, ובכך לפתוח את עולם התעסוקה, כבר בשלב הנעורים, על מנת לזרוע אמונה ויכולות השתלבות בשוק העבודה גם בעתיד- הן מבחינת המעסיקים והן מבחינת המועסקים.

    כחלק מהקונספט של היום, הצטרפו אל כל צוות יזמים שני מנטורים, אשר עבדו ופיתחו את הפרויקט ביחד איתם. אלינו הצטרפו דפנה דורון מבנק הפועלים, שהיתה מנטורית בתחום היזמות, והילה בדש מאלו"ט שהיתה מנטורית בתחום השילוב בתעסוקה. נראה היה כאילו עבדנו תמיד יחד והמחשבה, הפיתוח, המשוב והביקורת הבונה היתה מרגשת.

    עבודה היא השתלבות עמוקה בחברה – כולנו יודעים שעבודה היא הרבה יותר מפרנסה, היא גם מפגש חברתי, מקום ליצירה, מקום לראות עולם – ומכאן החשיבות הגדולה להצליח לפרוץ שדה זה עבור אנשים עם מוגבלות ולהתחיל בכך כבר מגיל הנעורים.

    מנתונים של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, עולה כי בני נוער עם מוגבלות (וביניהם כמובן בני נוער עם אוטיזם) מודרים מעולם העבודה של בני הנוער, עובדה המקבלת מבע עמוק יותר באבטלה בעולם התעסוקה הבוגר.

    הפרויקט עתיד לשנות מצב זה על ידי הכנסת יותר בני נוער עם מוגבלות לעולם התעסוקה באופן מבוקר, אחראי, מדוד, הנעשה בשלבים, ומתוך הכשרה וחיזוק ממוקד של תחום התעסוקה הנבחר.

    אנו מבינים את המהלך כשלב חשוב ביכולתם של בני ובנות הנוער להיות עצמאיים, יוצרים, חיוניים ומשולבים.

    במהלך היום בעזרתן האדיבה של המנטוריות שלנו ושל מתנדבים נוספים רבים שבאו, עזרו, העירו ופירגנו הצלחנו לעבור מרעיון ראשוני לפרויקט שעומד בזכות עצמו ולעבור שלב לשלב הביצוע, ולליווי משמעותי יותר של המאיץ של קהילת האקוטיזם.

    הרעיון כפי שפותח כולל שלושה שלבים מרכזים

    1. הרשות והמעסיקים – יחד עם צוות מהרשות נאתר מעסיקים המעוניינים לשלב בעבודות קיץ בשכר בני ובנות נוער עם אוטיזם. ביחד עם המעסיקים נעצב עבודה משמעותית לנער/ה וחיונית לעסק.
    2. ההכשרה המקצועית – בני ובנות הנוער שיהיו מעוניינים להשתתף בתכנית יעברו הכשרה קבוצתית בת שלושה חודשים, החל ממאי ועד יוני, בעזרת מדריכים שילוו אותם גם בהכשרה וגם בעבודה עצמה. ההכשרה תכין את בני הנוער לעבודה הן מבחינת התפקידים הספציפיים שהם יידרשו לעשות והן מבחינת התנהלות כללית מול מעסיק ובתוך עולם העבודה (התנהלות עם לקוחות, התנהלות עם כסף, ידיעת זכויותיהם ועוד)
    3. ליווי התעסוקה וסיכום הפרויקט – השמת בני הנוער בעבודות שהוכשרו אליהן. ליווי העבודות על ידי המדריכים, בקרה והמשך מפגש של הקבוצה החברתית לעיבוד החוויה, המשך גיבוש וחיזוק ההכשרה המקצועית.

    דבר מרגש ובעל משמעות גדולה עבורנו הינו החיבור של עולם ההכשרה המקצועית לעולם בני ובנות נוער עם מוגבלות. כבר מיסודה של התנועה, בסניפיה וקניה התקיימו הכשרות מקצועיות לנוער מנותק, נוער מאוכלוסיות מוחלשות ונוער המחפש מקצוע לעתיד. בחרנו לקחת תחום זה ולפתחו לבני ובנות נוער עם אוטיזם, מתוך הבנה כי אותה הכשרה, השמה וליווי בעבודה, יכולה לקדם לשלב מעשי ומשמעותי של עבודה, ולפתוח את עולם העבודה לציבור שמודר ממנו.

    במהלך הכנס, חתמו היזמים והארגונים שלקחו בו חלק על אמנה הקוראת להמשך קידום אוכלוסיית האנשים על הספקטרום האוטיסטי ברוח שוויונית, חדשנית ומכילה, שמחנו כמובן להצרף לחתימות ולהמשיך ולחזק את החברה הישראלית עם שותפים כ"כ מדהימים ויצירתיים.

    אנו מזמינים אתכם, רשויות, מעסיקים ואנשים נוספים שרוצים לקחת חלק ולהיות מחלוצי הפרויקט שלנו לקראת חופשת הקיץ הקרובה בשנת 2020 להשאיר לנו את פרטיכם בטופס מטה, כדי שיחד, שנוכל לאפשר לבני ובנות נוער עם מוגבלויות להשתלב בחברה ולקחת חלק בעולם העבודה ובהמשך ככניסה משמעותית ונכונה לעולם התעסוקה והעבודה הבוגר.






      אנו רוצים להודות למר רימון טובין על ההזמנה לכנס, על הארגון הפקה והחיבורים, ועל האפשרות לקחת חלק במיזם חשוב זה, להילה בדש ודפנה דורון שהיו המנטוריות המקצועיות שלנו ודאגו לקחת את הרעיון שלנו מהשלב הראשוני לשלב הביצוע, הן מבחינת דיוק ההכשרה המקצועית והן מבחינת התכנית הכלכלית.

      תודה מיוחדת להדר ונדב מ"רואים רחוק" שיעצו לנו מתוך ניסיון חייהם בכלל ומתוך השילוב בשירותם הצבאי בפרט. Nothing About Us Without Us | שום דבר עלינו בלעדינו – שזה קו מנחה בעיצוב הפעילות שלנו בנושא הכלה והשתלבות של בנות ובני נוער עם מוגבלות.

      שליחת כתבה
      השארו מעודכנים!