שליחת כתבה






    אייקון המקום שלי לשנות
    המקום שלי לשנות

    כללים לגלישה בטוחה ברשת

    פעילות מקוונת הפגתית לשכבה הצעירה - 4

    בנק פעילויות להדרכה בשיחת וידאו

    14 במרץ 2020

    כשאתם פועלים במרחב הדיגיטלי שימו לב להנחיות אלו

    1.אל תכתבו פרטים אישיים על עצמכם – פרטים כמו מספר טלפון, כתובת, שמות ההורים או בני המשפחה, שם בית הספר שלכם או אפילו לאיפה אתם יוצאים. כל אלו פרטים אישיים שצריכים לשמור עליהם ולא לגלות לאף אחד. אם מבקשים מכם פרטים אישיים באתר או ברשת חברתית תספרו מיד להורים. רק אם ההורים מאשרים, אז אפשר לשתף פרטים אישיים.
    2.שימו לב לתמונות שאתם משתפים – תמונה היא דבר אישי ופרטי. גם אם אתם מעלים תמונה לחשבון הפרטי שלכם או בהודעה פרטית למישהו, היא עדיין יכולה לעבור הלאה לכולם. אפשר לשתף תמונות, אבל כדאי לחשוב מראש אם אתם מוכנים שכל העולם יראה את התמונה. אם אתם לא בטוחים, תתייעצו עם ההורים. אם ההורים מאשרים שיתוף של תמונה אז אפשר לשתף אותה.
    3.אל תסכימו להפגש עם אנשים שאתם לא מכירים – אם מישהו/י מציעים לכם להפגש (זאת אומרת, ממש להפגש, לא רק דרך המחשב) תספרו מיד להורים. אתם לא יודעים מי נמצא בצד השני של השיחה ואסור לכם לסמוך על אף אחד שאתם לא מכירים באמת.
    4.תגלשו רק באתרים שמתאימים לגיל שלכם – יש המון (ממש המון) דברים באינטרנט. לפעמים גם לאנשים מבוגרים לא נעים לראות את כל מה שיש באינטרנט. תגלשו רק באתרים שההורים שלכם מרשים לכם לגלוש בהם, וגם תשימו לב – אם יש משהו שנראה לכם מטריד או לא נעים, פשוט תסגרו את האתר ואל תחזרו אליו.
    5.אל תשתפו פרטי התחברות או פרטים סודיים אחרים – גם אם אתם סומכים על מישהו, תמיד יש סכנה של פריצה לחשבון שלכם. לא כותבים סיסמאות, פרטי משתמש או אפילו את מספר כרטיס האשראי של אמא ואבא בשום מקום באינטרנט (גם לא במייל פרטי או בשיחת וואסטאפ עם המשפחה). אם אמא או אבא רוצים את הסיסמא שלכם אפשר לכתוב אותה על דף (נכון, כמו שהזקנים היו עושים פעם). חשוב לציין – לפעמים המבוגרים צריכים להשתמש בפרטים אישיים או סודיים (כמו שם מלא או מספר כרטיס אשראי) כדי לקנות משהו דרך האינטרנט (למשל, מנוי למכתבים מג’ולי), אבל הם עושים את זה רק באתרים בעלי אמצעי אבטחה מסודרים, ורק באתרים שהם סומכים עליהם.
    6.אל תפתחו הודעת אימיילים מאנשים שאתם לא מכירים – ואל תתנו את המייל שלכם או של ההורים לאף אחד בלי אישור של ההורים. יש הרבה אנשים שמעבירים *וירוסים למחשב דרך המייל או שינסו לפרוץ לכם לחשבון.
    7.מישהו פגע בכם? תספרו להורים – אם קיבלתם משהו דרך המייל, הפייסבוק, האינסטגרם, הטיקטוק או הסנאפצ’אט וזה פגע בכם או העליב אתכם – תספרו מיד למישהו מבוגר שאתם מכירים (גם מורה בבית הספר יכול לעזור). גם אם זה מביך, עדיף לספר.
    8.אל תכתבו ותשלחו דברים שעלולים לפגוע באחרים – שמעתם פעם את המשפט “אל תעשה לחברך מה ששנוא עליך”? אז תמיד תחשבו עליו כשאתם מדברים עם אנשים ועל אנשים באינטרנט. כמו שלא הייתם רוצים שמישהו יכתוב עליכם משהו רע, אל תכתבו דברים רעים על אחרים.
    9.אל תתקינו שום דבר במחשב מבלי לקבל אישור מההורים – גם משחקים יכולים להיות וירוסים. כל הודעה שקופצת ומבקשת להתקין משהו או לעשות שינוי במחשב עלולה להזיק – עדיף לסגור אותן או לבקש עזרה מההורים.
    10.תפעילו שיקול דעת –אם נותנים לכם להשתמש במחשב לבד זה אומר שסומכים עליכם ולכן חשוב שתשימו לב לכללים האלה. אם משהו לא מרגיש לכם טוב, פשוט תסגרו את החלון או את האפליקציה. תוכיחו להורים ולעצמכם שאתם יכולים לגלוש בצורה בטוחה.

    שליחת כתבה
    השארו מעודכנים!