שליחת כתבה






    אייקון המקום שלי לשנות
    המקום שלי לשנות

    שאלות ותשובות: הזכויות שלכם בעבודה בתקופת הקורונה

    תרומות מיישות מדינית זרה

    תקנון הנוער העובד והלומד לחוק למניעת הטרדה מינית

    9 בינואר 2021

    מידע לבני נוער וצעירים מטעם הסתדרות הנוער העובד והלומד בנוגע לעבודה בתקופת הקורונה

    גם בתקופת הקורונה, חשוב שתדעו מה מגיע לכם בעבודה. אנחנו, בהסתדרות הנוער העובד והלומד, ריכזנו עבורכם שאלות ותשובות נפוצות עם כל המידע.

    צריכים מידע נוסף? לא קיבלתם את מה שמגיע לכם וצריכים סיוע? פנו אלינו במוקד 1121* או מלאו טופס פנייה minimum.org.il/minimom/tluna.

    שאלה: המעסיק/ה שלי רוצה שאחתום על חל"ת (חופשה ללא תשלום), מה זה אומר?

    תשובה: חל"ת = חופשה ללא תשלום. היציאה לחל"ת מאפשרת לכם להמשיך את רצף ההעסקה. כלומר, בסיום החל"ת תוכלו לחזור לעבודה ורצף הזכויות שלכם יישמר (לדוג' לצורך זכאות לפיצויי פיטורים). בתקופת החל"ת מותר לכם לעבוד בעבודה אחרת וגם לקבל דמי אבטלה (למי שזכאי – מפורט בהמשך). אם אינכם מעוניינים לצאת לחל"ת והמעסיק לא רוצה/יכול להמשיך להעסיק אתכם – זכותכם להתפטר בדין מפוטר ולקבל את כל הזכויות המגיעות לכם (אם יש לכם ותק של מעל שנה ואם התרעתם בכתב לפני).

    שאלה: מה חשוב לעשות כאשר יוצאים לחל"ת?

    תשובה: יש מספר דברים שחשוב לוודא כשהמעסיק/ה מוציא/ה אתכם לחל"ת:

    • לוודא שמקבלים נייר מהמעסיק שמגדיר את תקופת החל"ת – המעסיק/ה מחויב לתת לכם!
    • אם אתם זכאים לדמי אבטלה ומעוניינים לקבל אותם – לוודא שתקופת החל"ת היא לפחות ל-30 יום.
    • לבקש מהמעסיק שיוציא לכם "טופס ביטוח לאומי 1514" (אישור מעסיק על תקופת העסקה ושכר) כדי שתוכלו להגיש בקשה לקבלת דמי אבטלה.
    • אם החל"ת מתארך – לוודא שאתם שומרים על הרצף הפנסיוני שלכם – המעסיק לא מפריש לכם לפנסיה על תקופת החל"ת. כלומר, למי שיש פנסיה פעילה, צריך להמשיך להפריש לשם כסף בתקופת החל"ת, אחרת אחרי 3 חודשים היא מפסיקה להיות פעילה. אפשר גם לסכם עם המעסיק/ה שהם ממשיכים להפריש לכם בתקופת החל"ת, הרבה עושים את זה.

    שאלה: מי זכאי לדמי אבטלה?

    תשובה: ככלל, מי שזכאי לדמי אבטלה הוא מבוגרים בני 20 עד 67 שעבדו מעל לחצי שנה בעבודתם הנוכחית. לגבי צעירים מתחת לגיל 20 – פירוט בהמשך. לגבי כל מי שזכאי לדמי אבטלה – ניתן לעבוד בתקופת החל"ת ולקבל דמי אבטלה (מופחתים – עפ"י חישובי הביטוח הלאומי). כמו כן, גם אם עובדים בשתי עבודות והוציאו אתכם לחל"ת באחת מהם, אתם יכולים לקבל עליה דמי אבטלה.

    לגבי בני 15-18 – אתם יכולים להיות זכאים לדמי אבטלה אם:

    • אם אתם עוזרים בפרנסת הבית בהיקף של למעלה מ20%.
    • אם התקופה שעבדתם ושבגינה אתם זכאים לדמי אבטלה, עומדת על 100 יום מתוך שנה.
    • הערה – נכון לעכשיו יש חוסר בהירות כיצד ביטוח לאומי מודדים את עניין פרנסת הבית. לכן, אנו ממליצים: אם יש ספק בנוגע לזכאות – עדיף לנסות ולהגיש בקשה.

    לגבי בני 18-20 – קריטריונים לזכאות לדמי אבטלה:

    • אם אתם מפרנסים יחידים במשפחתכם, או שיש לכם ילד/ה ועיקר פרנסתה/ו מוטל עליכם.
    • חיילים ששוחררו משירות סדיר בצה"ל.
    • מי שצה"ל פטר/דחה משירות סדיר בשל: בריאות, משפחה, חינוך, התיישבות ביטחונית או צרכי המשק הלאומי.

    שאלה: מה השכר שלי במידה ואני בבידוד ומקום העבודה שלי פועל או פעל כסדרו?

    תשובה: אם שהיתם בבידוד עקב חשש להידבקות בנגיף ה"קורונה",  אתם זכאים לתשלום דמי בידוד עבור ימי היעדרותכם, בתנאי שדיווחתם למשרד הבריאות על הבידוד והבאתם למעסיק העתק. אתם לא תהיו זכאים לתשלום דמי בידוד עבור יום הבידוד הראשון, וניתן לנכות לכם עד 4 ימי מחלה בזמן הבידוד.

    שאלה: מה לעשות אם הפחיתו לי את כמות המשמרות?

    תשובה: הכי חשוב לרשום! הגיוני שכמות המשמרות שלכם תרד בתקופה הקרובה. כרגע לא הוחלט על מתן פיצוי, אבל אולי יוחלט על כך בעתיד. לכן, המשיכו לערוך רישום של שעות העבודה. בנוסף, אם יש ירידה ניכרת בכמות המשמרות שניתנת לכם, ויש לכם ותק של שנה ומעלה, אתם רשאים להתפטר בדין מפוטר בגין הרעה מוחשית בתנאי עבודה (נדרשת התראה בכתב למעסיק).

    שאלה: מה לעשות אם אני חושש/ת להגיע למקום העבודה? מה לעשות אם מקום העבודה שלי פועל כסדרו אבל אני באוכלוסיית סיכון?

    תשובה: במידה ואתם חוששים להגיע למקום העבודה, אך אין עליכם חובת בידוד, שוחחו עם המעסיק. כל היעדרות מהעבודה דורשת את אישורו. במידה ואתם בקבוצת סיכון, אנחנו ממליצים ללכת לרופא המשפחה ולבקש ימי מחלה.

    צריכים מידע נוסף? לא קיבלתם את מה שמגיע לכם בעבודה וצריכים סיוע? פנו לנוער העובד והלומד במוקד 1121* או מלאו טופס פנייה minimum.org.il/minimom/tluna.

    גם לבני נוער מגיעים דמי אבטלה!
    הרחבת התקנה לזכאות לדמי-אבטלה בעקבות מגפת הקורונה.
    חתמו עכשיו!

    שליחת כתבה
    השארו מעודכנים!