שליחת כתבה






    אייקון המקום שלי לשנות
    המקום שלי לשנות

    עליית מחירי מוצרי היסוד

    הפגנה בלוד נגד העלאת מחירי מוצרי היסוד

    עדי פאר, בוגרת התנועה - נאמה הערב בהפגנה בת"א

    16 בפברואר 2011

    ארגון המזון והחקלאות של האו"ם הזהיר בחודש דצמבר 2010, כי העולם ניצב בפני "זעזוע במחירי המזון", לאחר שמדד מחירי הסחורות החקלאיות עלה לרמת שיא ועבר את רמות המחירים של תקופת משבר המזון בשנת 2007.

     מה גורם לעליית המחירים?
    בשנה האחרונה אירעו מספר פגעי אקלים שפגעו בתוצרת החקלאית – גל החום באירופה בקיץ שעבר, שגרר שריפות ענק ברוסיה; מיעוט יחסי של גשמים באירופה; גשמים חזקים מדי בקנדה ובהודו; בצורת בברזיל; והצפות באוסטרליה. כל האסונות הללו הובילו לירידה בתפוקות המזון. בנוסף, עצם הידיעה כי יש פגיעה ביבול החקלאי, מובילה משקיעים להמר כי המחירים יעלו. צעד זה, מגביר ומקצין את ההשפעה של האסונות הללו, מעבר לנזק הממשי שלהם.
    במקביל יש עלייה של מחירי הנפט שמובילה לעליית עלות ההובלה של התוצרת החקלאית ולעליית עלות עיבוד הקרקע (טרקטורים וכו'). נוסף לכך, עליית מחירי הנפט מובילה גם לעלייה בביקוש לביו-דלק – תחליפי דלק ממקור צמחי. הצמחים הנפוצים מהם מייצרים דלק הם תירס וקנה סוכר. מכירת התירס לייצור דלק ולא לייצור מזון, ותפיסת שטחי הגידול על ידי גידולים שאינם למזון , מובילים יחדיו לירידה בתוצרת למזון ולעליית מחירים.

    נוסף על כל אלו ישנה גם השפעה של משקיעים ספקולנטים בשוק הסחורות. בשל הריבית הנמוכה בארה"ב הפרט ובעולם בכלל, בוחרים גופים פיננסיים שונים (כגון בתי השקעות וקרנות הון-סיכון) להשקיע בסחורות שצפויות להעניק להם רווח גבוה יותר. על פי הערכות גופים אלו הזרימו 200 מיליארד דולר למסחר בחוזים עתידיים על סחורות חקלאיות, מאז התחלת המשבר הכלכלי ב-2008. התוצאה של כל הגורמים הללו הייתה שבין החודשים מרץ ליולי החלו עליות דרסטיות בכמעט כל מחירי הסחורות הנסחרות בבורסות.

    כיצד משפיע המשבר על ישראל והעולם?
    במקרה של ישראל ניתן לראות בגרף המצורף כי עלייה במדד המחירים, המשקף את מחירי המוצרים במשק הישראלי, עוקבת בפיגור קל אחר העלייה המדד הסחורות החקלאיות. מהגרף עולה בצורה ברורה כי עלייה במחירי הסחורות החקלאיות גוררת לאחר כ-4 חודשים עליה במדד המחירים בישראל. משום שמחיר הסחורות בעולם ממשיך לעלות, ניתן להעריך כי גם המחירים בישראל ימשיכו לעלות בתקופה הקרובה.
    דוגמאות לעליות המחירים הם: לחם 3.3%. סוכר 15%, שמן 25%, קקאו 40%, קוטג' 4.5%, פסטה 5% ומטרנה 5.5%. בסך הכול מחירי המזון עלו בשלושת החודשים האחרונים בכ-7.5% (ללא פירות וירקות). עליות אלה פוגעות בשכבות החלשות בישראל, שנאלצות להוציא יותר כסף, קודם כל עבור אוכל, ולאחר מכן גם על הוצאות נוספות. בנוסף המשך עליית המחירים עלול להוביל למיתון של הכלכלה הישראלית – תהליך כלכלי שבמהלכו נעצרת הצמיחה במשק – שיוסיף ויפגע בכל השכבות בחברה, אך כרגיל הפגיעה בשכבות החלשות תהיה קשה יותר.

    ומה קורה בעולם?
    ניתן לנחש מה יכול להתרחש בישראל, אם נסתכל על שכינתנו מצרים ולתוניסיה – בשתיהן הופל המשטר במהפכה. אחת הסיבות המרכזיות לאירועים אלו היא עליית מחירי המזון. במדינות אלו, ובמדינות מתפתחות נוספות משקיע כל אזרח בממוצע 30%-60% ממשכורתו על מזון. אם נבחר מדינה דמיונית לצורך דוגמא, בה מוציאים האזרחים 50% ממשכורתם עבור מזון, במקרה של הכפלת מחירי המזון, לתושבים אלו לא יישאר כסף כלל להוצאות אחרות (טיפול רפואי למשל). במקרה כזה, מה שצפוי לקרות הוא מה שבסופו של דבר התרחש במצרים ותוניסיה, שם גרם התסכול והזעם להפלת הממשלה

     

    שליחת כתבה
    השארו מעודכנים!