שליחת כתבה






    אייקון המקום שלי לשנות
    המקום שלי לשנות

    סמינר מד"צים – הקנים הערביים

    ברכת התנועה לראש השנה תשע"ה

    אנחנו עם תושבי נחל עוז - בכל מחיר

    30 באוגוסט 2014

    המטרה המרכזית של הסמינר היא לחנך את בני הנוער על ערכי התנועה ובמרכזו את ערך שוויון ערך האדם, והדבר נעשה תוך דגש על הכשרת הדור הבא של הנהגת הקנים.

    בתחילת חודש אוגוסט, ב-3-8/7, התקיים סמינר המד"צים (מדריכים צעירים) של הקנים הערביים, במחנה של התנועה ביער כפר החורש. בסמינר השתתפו כ-800 חניכים מהקנים הערביים אשר עברו את הפעילות בחוגים מעורבים בין הקנים, כולל חניכים ממרכזי "הקיום המשותף" אשר השתלבו כמו כל חניך אחר. חניכי הסמינר הגיעו מ-32 כפרים וערים מכל רחבי הארץ. ביניהם היו מוסלמים ונוצרים מהעיר ומהכפר, בדואים מהפזורה ועירוניים – חניכים מכל המינים וכל הצבעים.
    המטרה המרכזית של הסמינר היא לחנך את בני הנוער על ערכי התנועה ובמרכזו את ערך שוויון ערך האדם, והדבר נעשה תוך דגש על הכשרת הדור הבא של הנהגת הקנים.

    הסמינר נשען על שלושה עולמי תוכן מרכזיים:

    1. עולם התוכן הראשון הוא שוויון ערך האדם ועל המשמעות של להכריע על היותך בן-אנוש. בסמינר אנחנו מציבים לחניכים את משמעות הבחירה באנושיות וחינוך להומניזם. הבחירה להיות בן אנוש זה עניין של הכרעה ערכית ומודעת להשתמש בשכל האנושי שלנו על מנת לעצב את עצמנו ואת החברה. זהו הדבר שמבדיל בינינו לבין החיות. אנו מבקשים מהחניכים להחליט אם הם רוצים להישאר "רק" בני אדם או להחליט להתפתח דרך פיתוח השכל האנושי והרציונלי על מנת להטיב עם עצמם וקהילתם.
    2. עולם התוכן השני הוא הכרות ובירור של שני המושגים: חברה מודרנית וחברה מסורתית. המטרה היא לייצר הבנה עמוקה של המושגים על מנת לאפשר לחניכים לעצב את סביבתם החברתית. החניכים הכירו את ההיסטוריה של החברה הערבית והתרבות האסלאמית (אשר הכילה גם יהודים ונוצרים) ואת ההתקדמות הפילוסופית והמדעית שהיו אחראים לה בימי הביניים, אשר למעשה חוללו הרבה מרעיונות המודרנה. הדגש המרכזי בתוכן הזה הוא שבבסיס החברה המודרנית עומדת ההבנה שאין שום עוול בעולם האנושי שנגרם ע"י כוחות על. מדריכי הסמינר מציבים בפני החניכים את המתח בין חברה מסורתית לחברה מודרנית כאשר הבחירה היא לא טכנולוגית בלבד, אלא הכרעה על להיות חברה שאחראית לגורלה ואיננה נשענת על כוח עליון. במערך החינוכי עומדים על כך שחברה מודרנית יכולה גם להיות דתית ושזה לא פוגע ברצון של חניכי התנועה לקבל וללמוד מהשונה והאחר. המטרה היא שחניכי הסמינר יתגאו בזהותם הערבית ויבחרו להיות פעילים ומשפיעים כלפי חברתם.
    3. עולם התוכן השלישי הוא סוציאליזם ודמוקרטיה. החניכים בחנו את הקשר בין דמוקרטיה לסוציאליזם בהיבט הכלכלי והחברתי דרך ביקורת השיטה הקפיטליסטית.

    הפעולות בסמינר עוסקות בשלושת עולמות התוכן המרכזיים ומשלבים בתוכם רכישת כלים להדרכה: הובלת קבוצה, קיום דיאלוג, מתודות ומשחקים, אופני פעילות, זהות קבוצתית ומעורבות חברתית. בסמינר החניכים למדו המון על הזהות שלהם ועל מה המשמעות של לבחור להיות מדריך. הסמינר מציף הרבה מאד שאלות קשות אצל החניכים אשר נוגעים ללב הדילמות של נער ערבי הגדל היום במדינת ישראל. בסמינר, החניכים קיבלו סביבה אמיתית ובטוחה לבירור השאלות הללו והתנסו בשבוע בו הם לוקחים על עצמם אחריות בכל מובן ובכך מקבלים כלים לבחור להיות בני אדם אחראיים ומנהיגים.

    הבחירה לקיים את סמינר המד"צים של הקנים הערביים על רקע תקופה קשה שכללה את הלחימה בעזה לצד התגברות של גזענות וההתנכלויות כלפי ערביי ישראל. המשמעות של קיום הסמינר היא אדירה והיא מעידה ראשית כל על העבודה החינוכית העמוקה שמתקיימת לאורך כל השנה עם החניכים בקנים ועם הוריהם. העובדה שההורים הרגישו מספיק בטוחים על מנת לשלוח את היקר להם מכול לשבוע ימים בסמינר מרוחק מהבית, נזקפת לזכות מדריכי התנועה. בתקופה הזו, בה יש מתיחות רבה בין יהודים לערבים על רקע מבצע "צוק איתן" לצד פגיעות ועלייה בתופעות גזענות כלפי ערבים, בחירת ההורים מראה אמון גדול במסגרת של הנוער העובד והלומד ובפרט ברכזי הקנים והמדריכים בכל עיר וכפר.

    יתרה מכך, העובדה הבלתי ניתנת לערעור זה שסמינר ההכשרה החשוב הזה התקיים למרות הכל ואף הגדיל את מספר החניכים משנה שעברה. זאת למרות שהיו ביטולים של חניכים רבים עקב המצב הביטחוני. המצב הזה משקף קודם כל את הבחירות של ההורים ומראה על הלך הרוח בכפרים והערים בהם פועלים הקנים של הנוער העובד והלומד. שמשמעות של בחירתם היא להיות חלק מהחברה הישראלית למרות כל הקושי והאפליה שקיימת בחברה שלנו. החניכים הללו, שהשתתפו בסמינר של שבוע, למעשה אומרים: אנחנו כאן ונישאר כאן ולכן אנחנו צריכים ללמוד לחיות ביחד ולהיות שותפים, כמו שבתנועה ערבים ויהודים לומדים להיות שותפים.

    כרכזת הסמינר, אני חושבת שהסמינר והתוכן שלו חשוב ביותר ורלוונטי מתמיד, דווקא בתקופה הזו. הרגשתי כבוד גדול לרכז סמינר מהסוג הזה וגאה על כך שנפלה בחלקי הזכות לכתוב ולהיות אחראית על התוכן החינוכי שמכשיר את דור העתיד. לאחר שבועות של לחימה וקושי וגזענות שלא נפסקת גם היום, הסמינר החשוב הזה הפיח בלבי תקווה על כך שיש עתיד לקיום משותף בחברה הישראלית. כולי תקווה שהחברה הישראלית ומוסדותיה תזהה ותחבק את הפעולה החינוכית החשובה הזו ושביחד נדאג לעתיד של הנוער.

    מרים עווד-מורד

    רכזת ההדרכה של הקנים הערביים, הנוער העובד והלומד

    שליחת כתבה
    השארו מעודכנים!