שליחת כתבה






    אייקון המקום שלי לשנות
    המקום שלי לשנות

    בין צום גדליהו ורצח רבין

    המילים הנכונות מתמיד: לעבודה ולהגנה ולשלום

    תומכים בחקלאי ישראל

    19 בספטמבר 2015

    מה למדנו מההסטוריה היהודית שלנו על רצח פוליטי מתוך העם, מה קרה עם העם היהודי אז, ומה יהיה איתו היום? שאלה פתוחה. נכתב ע"י טל ניסן - גרעין אחים

    כמה מילים על עיצוב וטשטוש הזיכרון ההיסטורי אז והיום… נקודות למחשבה.
    השבוע צוין בלוח השנה העברי צום גדליה החל בג' בתשרי. כמה מאיתנו בכלל יודעות מי היה גדליה ומדוע מציינים יום צום על שמו?
    בשנת 586 לפנה"ס כובש מלך בבל את ירושלים ומחריבה כליל. בית המקדש הראשון נחרב והיהודים באזור מוגלים. רק ביהודה נשארים יהודים עובדי אדמה לסיפוק צורכי הצבא. מלך בבל מחליט למנות נציב יהודי שימשול על יהודה, ובוחר לתפקיד את גדליה בן אחיקם. מספר יהודים ממשפחת המלוכה (בית דוד) מקימים קנוניה יחד עם מלך עמון כדי לרצוח את גדליה "הבוגד". בראשם עומד ישמעאל בן נתניה, המעוניין כנראה לתפוס את תפקידו של גדליה בתמיכת מלך עמון. גדליה נרצח, והחברה היהודית ביהודה מתפוררת. הרצח הפוליטי הזה, רבים יאמרו שהוא הראשון, זכור כאסון היסטורי המציין את סוף תקופת בית ראשון.
    כמה אלפי שנים אח"כ נרצח במדינת ישראל הדמוקרטית ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל. מסעות של הסתה, פולסא דנורא ושריפת תמונות מילאו את הרחובות בימים שלפני הרצח. ולמרות שאלפי שנים לפני כן הכתובת כבר הייתה על הקיר, שום דבר לא השתנה וההיסטוריה חוזרת.

    לפני כמה שנים, בערב יום הזיכרון ליצחק רבין, שודרה בערוץ 2 התכנית "דייט בחשכה". במהדורת החדשות לא הזכירו אפילו בחצי מילה את האירוע ההיסטורי ובתי ספר רבים בחרו להתעלם מחשיבותו.
    הזיכרון שוב מטשטש… שכחנו את רצח גדליה, וכך אנו שוכחים גם את רצח רבין. אם לא נעמוד על כך, גם זה יהיה עוד תאריך ביומן שכולם חולפים על פניו כלא היה.
    מי מעצב את הזיכרון? על פי מה ולשם מה? ולמה אנחנו מחכים לרצח הפוליטי הבא?
    24.10 נפגשים בכיכר.
    זוכרים את הרצח. נאבקים על הדמוקרטיה

    שליחת כתבה
    השארו מעודכנים!