שליחת כתבה

המקום שלי לשנות

אנחנו חיים בעוטף עזה כי זה הבית שלנו

המד"צים יביאו את הבשורה לקהילה ולחברה כולה

"עם שאינו יודע את עברו, ההווה שלו דל ועתידו לוט בערפל."

15 במרץ 2016

לאחר עשרות שנים: מעתיקים את טיול פסח המסורתי מהצפון לאזור הנגב המערבי. קבלו את "מסע עוטף ישראל".

תנועת הנוער העובד והלומד החליטה להעתיק את טיול פסח המסורתי לחניכי שכבה ח' בצפון הארץ לאזור הנגב המערבי תחת הכותרת "מסע עוטף ישראל". מטרת השינוי הדרמטי לאחר עשרות שנים של טיולים בצפון הוא לחזק את הקשר בין חניכי התנועה לנגב ולחדש את התפיסה כי ההתיישבות בנגב היא הגשמה ציונית גם בישראל 2016.
    בקיץ שעבר יצאו חניכי שכבת המגינים (שכבה ח') מתנועת הנוער העובד והלומד בפעם הראשונה ל "מסע עוטף ישראל", השנה תהיה כבר הפעם השנייה ובכך יהפוך המפעל למסורת ושיא של שנת ח' בתנועה.
    החלטנו בתנועה להציב על ראש סדר יומנו את חיזוק הציונות והגברת הסולידריות בחברה הישראלית דרך ההיכרות של החניכים עם סיפורם של אנשי הנגב והגברת המודעות כלפי הקשיים של אותם תושבים. לכן החליטו בתנועת הנוער על החלטה דרמטית – לאחר עשרות שנים, הוחלט "לשבור מסורת" ולהעתיק את טיול פסח של שכבות ח' מצפון הארץ אל אזור הנגב המערבי. המטרה הוא לחזק בקרב החניכים את התפיסה שגם היום – להתיישב בנגב, בדגש על הנגב המערבי, זה מעשה ציוני ונחשב.
    החלטנו לקרוא לטיול החדש – "מסע עוטף ישראל", במטרה להשריש את ההמשגה "עוטף ישראל" כלפי מה שלרוב קרוי "עוטף עזה. השם "עוטף ישראל" נועד להדגיש כי מטרתם ויעודם של הישובים שם הינה להיות חלק מהגבולות ה"עוטפים" את מדינת ישראל ושומרים עליה.

אז מה עושים?
    מדובר בטיול של שלושה ימים (13-15/4) לשכבה ח' בחופשת הפסח. במסע נגיע לעוטף עזה ונטייל בנחל הבשור שחוצה את המועצה האזורית אשכול. את הלילה נעביר בחניון הלילה היפה שבפארק אשכול שממוקם בלב המועצה. במהלך המסע נפגוש דילמות מעולם הציונות וההתיישבות בנגב, דילמות ושאלות מראשית הציונות ושאלות מהימים שלנו. בטיול ילמדו החניכים לבשל לעצמם את ארוחת הערב, יטיילו ביחד עם הקבוצה במסלולים, ויפגשו חברות וחברים מהשכבה מכל הארץ וגם את חניכי התנועה מהמועצה האזורית אשכול, שער הנגב והעיר שדרות.
    ביום האחרון למסע נגיע לעיר שדרות ונעבור סיור בתחנות בעיר. בתחנות השונות נדבר על החיים בקו העימות, על האחריות והאומץ של תושבי המקום, אל הערבות ההדדית, על הבחירה להמשיך ולחיות כאן ועל השאיפה לחיים של שקט ושלום. בסוף הסיור יתקיים טקס מרגש ובסופו נחזור לבתים ונחפש את הדרכים להגשים וליצור את הדברים שהבנו במסע בקנים שמהם הגענו.
    המסע יתקיים באופן רב שנתי על מנת לעגנו כאבן יסוד בתהליך החינוכי אותו פוגשים חניכי שכבה ח' בתנועה. חלק נוסף ממטרותיו הינם לחזק את ידי התושבים בבחירתם האמיצה והלא מובנת מאליה, ולחנך לאורה את כלל הנוער בארץ לפעול לעשיה חברתית במקום שהוא חי בו.
    טקס הסיום של הטיול בשנה שעברה הוכן ע"י קבוצת חניכי הנוער העובד והלומד ממעוצה אזורית אשכול בשכבה ח'. מתוך דבר החניכים בטקס:
    "רצינו לספר לכם על הקיץ האחרון שעברנו. בחופשת הקיץ האחרונה, אם אפשר לקרוא לה חופשה, עברנו המון חוויות קשות, ברחנו מהבית והרבה פעמים הסתובבנו בארץ לבד, ללא ההורים, רק עם החברים מהקיבוץ והמדריכים.
    הרעשים והבומים המפחידים שלא נותנים רגע מנוחה, החשש מחדירות והקריאות להישאר במרחב מוגן לא השאירו אותנו רגועים. נשארנו עם חוסר וודאות לגבי מה שיקרה כאן בעתיד.
    למרות הכול, זה משהו שמאוד מאחד – היינו הרבה זמן אחד עם השני, הזדהינו זה עם זה ועברנו את כול זה יחד. אנחנו אף פעם לא לבד בקיבוץ, ואנחנו תמיד עוזרים אחד לשני.
    חשוב לנו שאנשים יכירו במה שקורה פה אבל עדיין יתייחסו אלינו כאל בני אדם רגילים בדיוק כמוהם ושלא ירחמו עלינו. אנחנו לא מסכנים. אנחנו לא מפחדים.
    רבים שואלים אותנו למה אנחנו נשארים לגור כאן. אנחנו חיים בעוטף עזה כי זה הבית שלנו, חשוב לנו להראות לכולם שזה אפשרי וזה טוב וזה לא כמו שחושבים. ברוב הזמן אנו חיים רגיל כמו בכל מקום אחר, זה לא תמיד ככה.
    קשה לנו כשיש מלחמה, זה לא מצב פשוט, אבל בימים שקטים אפשר לראות כאן את הטוב, את היופי שבאזור, את הנופים, את השדות הירוקים, את פריחת הכלניות בחורף, את האחדות של כולם, את השלווה ואת כל השאר.
    אנו רוצים להודות לכולם על התמיכה, העזרה, האירוח הנדיב. על שהבנתם והושטתם יד.
    אנחנו מקווים שלא יהיו עוד מלחמות ומבצעים, ושתשמעו על אשכול בחדשות רק בהקשרים טובים."