שליחת כתבה






    אייקון המקום שלי לשנות
    המקום שלי לשנות

    גיבורי ברית המועצות, אתם עבורנו השראה

    לוקחות אחריות על הדמוקרטיה הישראלית

    הנהלת קפה נואר הכירה בהתארגנות העובדים

    5 באפריל 2017 / מאת חגית שוורצמן

    דבריה של חגית שוורצמן, רכזת הפעילות לנוער דובר רוסית בנוער העובד והלומד, בטקס לציון 40 שנה לברית ותיקי מלחמת העולם השנייה.

    וטרנים יקרים שלום רב!

    כותב הלוחם היהודי וולף ז'לוני מחרקוב ב-20.2.1943 מכתב להוריו: "הגיעה שעה קשה לכל העם הסובייטי רב-הלאומים, ובייחוד לעם היהודי… ידי הדמים של היטלר רוצות לשעבד אותו ואף גרוע מזה למחוק אותו מעל פני האדמה, אולם הדבר לא יצלח. העם היהודי עוד יראה היכן הצדק. ביודעי כל זאת, אני כבן העם היהודי לוחם באויב באומץ ובגבורה".

    חצי מיליון לוחמים ולוחמות יהודים, שהתחנכו בברית המועצות, בה הייתה אסורה פעילות יהודית וציונית, שלמדו בתנועת הפיונירים כילדים שהיהודים אינם אומה, אלא כת דתית בה האל הוא הכסף, יוצאים אל החזיתות ואומרים בליבם לנצח את מלחמתו של עמם, מלחמתה של האנושות. רבים מהם נפלו בקרב ו-160,000 מהם קיבלו עיטור "גיבור ברית המועצות" בתום המלחמה על גבורתם. זכינו לחיות, לשמוע ולפגוש אתכם. אתם השראה עבורנו.

    שמי חגית שוורצמן ואני מרכזת את הפעילות לנוער דובר רוסית בנוער העובד והלומד. זה כבוד גדול בשבילנו שהזמנתם אותנו לכאן היום, לציין ארבעים שנים להקמת הארגון המיוחד שלכם, ברית וותיקי מלחמת העולם השנייה שלחמו בנאצים. ארגון שמושתת כל כולו על החריצות שלכם.

    כבר למעלה מעשור שאנחנו משתתפים, חניכי ומדריכי הנוער העובד והלומד לצידכם באירועים השונים. אנו צועדים לצידכם בצעדות, מסיירים במוזיאונים המופלאים שהקמתם ברחבי הארץ, קיימנו קונגרס בו החלטנו יחד אתכם על ציון יום הניצחון בתנועה, הגענו לאירועים השונים שהתקיימו בערים ובמרכז שלכם, הגענו לבתי לוחמים לשמוע את סיפוריהם, העברנו פעילויות בבתי הספר לציון הסיפור שלכם, חניכינו דוברים דרך קבע בצעדה הממלכתית ועוד. נגיע לכל מקום אליו תזמינו אותנו לעמוד לצידכם.

    מאות ואלפי חניכים בנוער העובד והלומד השתתפו בשנים האחרונות באירועים השונים, גילו סיפורים נשכחים של סביהם וסבותיהם והתרגשו מאוד מהקשר שלהם לגבורה ואומץ לב כבירים כאלו. אותם חניכים הרימו את ידם בקונגרסים וועידות של הנוער העובד והלומד, בהן התקבלו סדרת החלטות הקוראות לחניכים ומדריכים להמשיך ולציין לאורך שנים את יום הניצחון הזה – הם והלאה לחניכיהם. אנו רואים עצמנו מחויבים לסיפור גבורתכם לעוד שנים רבות. החלטתכם לעלות לישראל, ממדינה בה דובר מעט על השואה ועל גבורת הלוחמים היהודים בצבא האדום, להקים את ארגונכם ולחנך כאן את הדורות הבאים היא עבורנו מופת. אני רוצה להודות במיוחד לאדם שעבורי הוא מדריך, אברהם גרינזייד – אני מתפעמת כבר שנים מנחישותך ומהמרץ הרב בו מתאפיינת פעילותך. מי ייתן ובזמן המועט שאני מבלה במחיצתך הצלחתי ללמוד ממך ולו במעט את יכולות ההנהגה שלך.

    בינואר 1945 כתב אלתרמן את שירו "גנרל חסיד" על ויקטור בוריסביץ' חוסיד, גיבור ברית המועצות בצבא האדום:

    "ואבות אבותיו,

    חסידים גם הם,

    ניצבים על ענן שעמד משוט הלאה,

    ואומרים: תפילתו, ברוך השם, עושה רעש גדול

    בישיבה של מעלה."

    תודה לכם, על תפילתכם, על אמונכם, העם היהודי מתברך בכם.

    שליחת כתבה
    השארו מעודכנים!