שליחת כתבה






    אייקון המקום שלי לשנות
    המקום שלי לשנות

    מרכיבי ההדרכה המכילה והמשלבת

    הדרכת שילוב - בקן החורשה באמת יש מקום לכולם

    אחד מתוך חמישה - עבד ונהיל בהשתלבות והכלה ברמה הלאומית

    16 בדצמבר 2019

    עקרונות ההשתלבות וההכלה הם נגזרות פרקטיות מתוך "תפיסת ההשתלבות וההכלה" ומטרתם לבטא דרך ההדרכה מהלכה למעשה את מרכיביה: מפגש, עצמאות, כבוד, חיוניות, מוגנות והגשמה.חלקנו את עקרונות השילוב וההכלה ל 3 : קשר מדריך-חניך הדרכה הקבוצה סביבת הפעילות כאשר בכל עקרון נפרט כלים פרקטים למימוש העקרון. קשר מדריך-חניך  הכרות אישית עם החניך: הכרות עם היכולות […]

    עקרונות ההשתלבות וההכלה הם נגזרות פרקטיות מתוך "תפיסת ההשתלבות וההכלה" ומטרתם לבטא דרך ההדרכה מהלכה למעשה את מרכיביה: מפגש, עצמאות, כבוד, חיוניות, מוגנות והגשמה.
    חלקנו את עקרונות השילוב וההכלה ל 3 :

    • קשר מדריך-חניך
    • הדרכה הקבוצה
    • סביבת הפעילות
      כאשר בכל עקרון נפרט כלים פרקטים למימוש
      העקרון.
    • קשר מדריך-חניך
       הכרות אישית עם החניך: הכרות עם היכולות והחוזקות, הקשיים והאתגרים שלו צריכים להשפיע על אופי הפעילות ומה יהיה בפעולה. במקביל לחשיבה הקבוצתית (העקרון הבא)
      בתכנון הפעילות נחשוב על כל חניך וחניך – נשים אותו במרכז: מה הוא אוהב וחזק בו ויתן לו מקום מרכזי? אלו קשיים ואתגרים יהיו לו? איך נעזור לחניך לא להכשל אלא לצלוח
      אותם?להתעמת איתם, אלא, כשמתאים- להתמודד איתם בצורה חיובית
      כמובן שלא כל חלק בפעילות צריך לענות על צרכי כל החניכים, אבל חשוב שהפעולה
      בכללותה תכיל את צרכיהם וחוזקותיהם של כלל החניכים.
       התמקדות ב"יש": נחשוב איך לתת מקום, לקדם ולחזק את הכוחות החיוביים בחניך, הדברים שהוא טוב ומרגיש ביטחון בהם, דברים שהוא אוהב ומתעניין בהם.
       מגוון אינטליגנציות- השתמשו במגוון האינטליגנציות, כדי לתת מקום ויכולת להתבטא לכמה שיותר חניכים, בכמה שיותר אופני פעילות. הדבר יכול גם לחשוף חניכים ליכולות חדשות שלהם, שלא הכירו בעצמם.
       חוויות הצלחה להרים ולא להנמיך- הציבו בפני חניכינו אתגרים שמותאמים ליכולותיהם, ולא להנמיך ציפיות או לוותר להם מראש. הם מסוגלים להרבה מהפעולות שחניכים ללא מוגבלות מסוגלים, ועלינו להמנע מ"הנמכת" או "הקטנת" הפעילות. אם איננו בטוחים האם מה שאנחנו רוצים להעביר מתאים להם, אפשר להתייעץ עם המש"צ וגם עם ההורים.
       גמישות ויצירתיות – חניך )או חניכים( יכולים להגיב באופן לא צפוי לפעילות או סיטואציה כזו או אחרת. שמרו על גמישות מחשבה וחישבו מראש על פעילויות שיכולות להיות "אופציה ב" במקרה וצריך בזמן פעולה. אופציה של הפעלת יחיד כ"אופציה ב" תתכן בהחלט.

    הדרכה קבוצתית משלבת ומכילה
     שמירת החיים – בכל פעילות שנתכנן נחשוב על הסכנות הצפויות בה, ואיך להמנע מהן נחשוב האם הפעילות בטוחה מספיק, ומה עלינו לעשות כדי להפוך אותה לבטוחה ביותר.
     שיוויון בדרישה ובצפייה – החניכים הם חניכים בקן. נדרוש מהם מחוייבות, התנהגות
    קבוצתית, קבלת האחר, וכבוד לעצמם ולאחרים, בדיוק כפי שנדרוש מכל חניך אחר בקן. נעביר להם את אותם התכנים החינוכיים שנעביר לשאר חניכי הקן, ונעניק להם את אותה חוויית תנועת הנוער הייחודית לתנועה שלנו בבניית הפעילות. הפעילות שנבנה צריכה לאפשר לחניכינו את הדרישה, החינוך והחוויה שמתאפשרים לכל חניך בתנועה.
     הדרגתיות- נבנה את הפעילות באופן הדרגתי.
     בפעולות- נתחיל בפעילויות פשוטות, המוכרות לחניכים, ואז נעבור למשחק חדש או
    למתודה שמציבה בפניהם אתגר חדש. גם את המשחק נלמד בשלבים, כאשר בכל שלב
    נוודא הבנה של החניכים.
     במערכים ותהליכי הכנה- לדוג- תהליך לקראת טיול יתחיל בפעולה שמסבירה מה זה בכלל טיול בתנועה, פעולה הבאה תדבר על הסביבה שבה נטייל, ובפעולה אחריה נכין את עצמינו לטיול ומה נעבור בו.
     באתגרים שנציב את החניכים בפניהם- לדוג'- השתתפות באירועים קניים. בהתחלה
    ישתתפו באירוע שיא שכבתי, אז בחג המעלות, אז בטיול של יום אחד, ואז בטיול של יומיים.
     חזרתיות – נחזור על התכנים, המסרים, ההוראות, ההסברים מספר פעמים. נעשה מספר מתודות הממחישות רעיון מסויים )לדוג'- מספר מתודות שהמסר שלהן הוא שצריך לחבוש כובע על הראש כל הזמן בטיול( )נבקש מהם לבצע אותן או לחזור עליהן(
     עקביות וטקסיות- שמירה על עקביות עוזרת לחניכים להבין את המסגרת בה הם נמצאים,
    על הסדר ותחושת הביטחון בתוכה, ואף לשמור על הגבולות הפנימיים והחיצוניים.
     נקבע סימנים מוסכמים בינינו לבין החניכים. לדוגמא: שיר קבוע שאוסף את החניכים
    בתחילת הפעולה. סימן מוסכם לשמירה על השקט, סימן מוסכם לבקשת עזרה מצד החניך.
     ננסח כללים ברורים להתנהגות בפעילות. ננסח על דרך החיוב, מה אנחנו מצפים מהם. חשוב שנקפיד לנסח בשפה פשוטה ומובנת לחניכים.
     נספר לחניכים מהו הפעילויות הצפויות. במיוחד בטיולים ואירועים גדולים בקן.
     הדגמה והמחשה- כדי להנגיש את התכנים לחניכינו חשוב להשתמש בעזרים חזותיים רבים, להשתמש בסימולציות מחיי היום יום, ולהדגים באופן ממשי )משחקי תפקידים( מה מצופה מהם.
     דוגמא להדגמה ומשחקי תפקידים: בפעילות בה החניכים מתבקשים להצביע כדי להביע רצון או הסכמה לתכנים שונים, יראו המדריכים דוגמא: אחד המדריכים יגיד היגד, והמדריך השני יצביע בהתאם להסכמה / חוסר הסכמה.
     שימוש בעזרים ויזואליים. לדוגמא- לו"ז כתוב לכל היום- יחד עם ציור שמתאר כל שלב.
    תמונה של בקבוק מים כדי להזמין חניכים להגיד שהם צמאים. דוגמאות לעזרים ויזואליים: תמונות, ציור, גרפים גדולים וברורים, מפות, סרטונים.
     הוראות פשוטות- נשתמש בשפה מוחשית ופשוטה, ללא מטאפורות או ציניות כאשר אנחנו מדברים עם החניכים ומבקשים מהם לבצע מתודה, להשתתף במשחק, או לשמור על הגבולות למען שמירה על חייהם.

    סביבת הפעילות
     ארגון סביבת פעילות נקייה מגירויים והסחות דעת:
     נפגוש את החניכים בכניסה לקן או בנקודה סמוכה וקבועה.
     נקיים את הפעילות במקום קבוע ומוכר לחניכים
     מקום הפעילות ללא עמוס בגירויים חזותיים ושמיעתיים: שעלולים להפריע לריכוז של
    חניכינו ולגרום להם תחושת חוסר נוחות.
     נצייד את חדר הפעילות – בג'ריקן מים, כוסות, נייר טואלט, הפעלות חלופיות, ושאר דברים שתכלו במהלך הזמן שהחניכים שלכם צריכים. זה ימנע מהם לצאת וכך ישאיר את סף הריכוז למשך זמן ארוך יותר.
     נקיים פעילות במקום קרוב לשירותים )הדרך אליהם עלולה להסיח את הדעת וליצור בלבול.
     נגישות- נחשוב על הפעילות לפרטיה, ונבנה אותה כך שהחניכים שלנו יוכלו להשתתף בה בצורה מיטבית ומירבית.
     נגישות פיזית- נוודא שהתשתיות הפיזיות בקן ובמקום הפעילות של הקבוצה מונגשות
    ומותאמות לכל חניכי הקבוצה
     נגישות קוגניטיבית- נחשוב איך נעביר את התכנים כך שהחניכים שלנו יבינו אותם בצורה הטובה ביותר
     נגישות מילולית- נחשוב איך נתאים את אופן בו אנו מדברים ליכולות של חניכינו: העברת התכנים, ההסברים, ההוראות למשחקים ולמתודות, ולכל מה שאנחנו רוצים להגיד להם בפעולה.
     נגישות חברתית- יצירת סביבה טובה ומכילה בקן, הכוללת מפגש של החניכים עם חניכים אחרים.
     הכלה חברתית – הסביבה החברתיתי הינה מקדם אדיר לשילוב וליצירת סביבה מצמיחה. צוות מדריכים שמכיר את תחום המוגבלות ומבין איך להתמקם, חניכי שכבה שדיברו איתם על זה – יכולים להוות את הסביבה המצמיחה והמאפשרת לפעילות ושילוב איכותי ומשמעותי. כמובן שנקודה זו אינה באחריותכם הבלעדית ויש להוביל אותה ע"י כלל הבוגרת, הקומונרים והקן.

    שליחת כתבה
    השארו מעודכנים!