שליחת כתבה






    אייקון המקום שלי לשנות
    המקום שלי לשנות

    11 טיפים לעובדים בתקופת מגפת הקורונה

    קווים מנחים להדרכת פעולה Online

    פעילות מקוונת הפגתית לשכבה הצעירה - 3

    14 במרץ 2020

    זכויות עובדים צעירים ובני נוער בזמן מגפת הקורונה:

    1. שמרו על עצמכם ועל הסובבים אתכם
    לפי הוראות משרד הבריאות אם עלה לכם חום ויש לכם תסמין ריאתי, שיעול או קושי נשימתי עליכם להישאר בבית. עדכנו את המעסיק במצב ובררו עם משרד הבריאות מה כדאי לעשות.

    2. דאגו לקבל ימי מחלה
    במידה ואתם צריכים להיות בבידוד כל מה שצריך הוא למלא את ההצהרה של משרד הבריאות ואתם יכולים לקבל את ימי המחלה שלכם לפי צבירת הזכאות שלכם. במידה ואין לכם מכסה מספקת של ימי מחלה אינכם זכאים לתשלום עבור ימים אלו. ניתן לנצל את ימי החופשה הצבורים לכם.

    3. רשמו את כל שעות העבודה
    רשמו את כל השעות שבהם אתם נמצאים בעבודה ובדגש על שעות המתנה. גם על שעות כאלה אתם צריכים לקבל שכר.

    4. דמי אבטלה
    אם מוציאים אתכם לחודש חופשה ללא תשלום ממקום העבודה בגלל הקורונה מגיעים לכם דמי אבטלה. אתם צריכים לחתום על מסמך של המעסיק בו אתם מאשרים את היציאה לחופשה (חשוב שיצוין באישור כי הסיבה היא המצב הכלכלי שנוצר בעקבות מגפת הקורונה). במידה ואתם מעל גיל 18 ועבדתם למעלה מ12 חודשים בשנה וחצי האחרונות (לא חייב להיות ברצף) אתם זכאים לקבלת דמי האבטלה. פרטים מדויקים לבדיקת הזכאות ואופן המימוש שלה נמצאים באתר לביטוח לאומי.

    5. עבדו בטוח
    שימרו על היגיינה אישית. שטפו ידיים פעמים רבות ובקשו לעבוד עם כפפות ולשמור מרחק סביר מלקוחות במידה ואתם נדרשים לבוא במגע כלשהו עם לקוחות, כמו קבלת כסף לקופה, מסירת מוצרים או ליווי בחנות.

    6. אתם בבידוד? יש להתעדכן בהוראות משרד הבריאות ולעמוד בהנחיות.
    אין לזלזל בהוראות הבידוד וההנחיות השונות. אסור למעסיק לאפשר לעובד שנדרש להיות בבידוד להגיע לעבודה, וכמובן שלא לדרוש ממנו להגיע למשך כל תקופת הבידוד. מעסיק אינו רשאי לפטר עובד בשל היעדרותו בתקופת הבידוד.

    7. מהו גובה השכר לעובד בגין תקופת הבידוד?
    מדובר על פדיון ימי המחלה הצבורים לכם (אתם יכולים לראות את זה בתלוש השכר) ולכן התשלום הוא בהתאם לחוק דמי מחלה :
    יום ההיעדרות הראשון – העובד אינו זכאי לתשלום;
    יום ההיעדרות השני והשלישי – תהיו זכאים לקבל 50% מהשכר
    היום הרביעי ואילך – תהיו זכאים לתשלום שכר מלא עבור כל יום מחלה.
    במקום עבודה בו נהוג לשלם שכר מלא מהיום הראשון להיעדרות העובד, תהיו זכאים לתשלום לפי הנוהג המקובל במקום העבודה.

    8. הפחתה בכמות המשמרות ובטיפים
    כמובן שניכרת ירידה בכמות הטיפים והמשמרות שאתם עובדים. כרגע לא הוחלט על מתן פיצוי אבל יתכן כי יוחלט על פיצוי בעתיד. לכן חשוב מאוד להמשיך ולרשום את שעות העבודה והטיפים שאתם מקבלים.
    בנוסף, מעסיק יכול להוריד לכם בכמות המשמרות אך אם הירידה בכמות המשמרות הינה משמעותית הוא נדרש לעשות לכם שימוע (לפני ביצוע השינוי) בו הוא מסביר את ההפחתה ומדוע. בשימוע אתם רשאים לא להסכים להפחתה. במידה ולא תסכימו המעסיק רשאי לפטר אתכם, ובמידה שיש לכם ותק מעל לשנה, תהיו זכאים לפיצויי הפיטורים. במידה והמעסיק יחליט בכל זאת לבצע את השינוי ללא הסכמתכם, ויש לכם ותק של למעלה משנה, אתם רשאים להתפטר בדין מפוטר בגלל הרעה מוחשית בתנאי ההעסקה, ותהיו זכאים לתשלום פיצויי פיטורים מלאים (צריך לתת התראה בכתב למעסיק).

    9. עדכנו את המעסיק
    גם אם יש לכם תסמינים, גם אם הורו לכם על בידוד, עדכנו את המעסיק במצב.

    10. ניוד לסניפים אחרים
    מותר לנייד אתכם לסניפים אחרים של החברה/רשת (שבבעלותו) במידה והסניף ברדיוס של עד 40 ק"מ מהבית שלכם וכאשר אין שינוי משמעותי לרעה בזמן ההגעה שלכם לעבודה. אלא אם כתוב אחרת בהסכם העבודה שלכם.

    11. האם מותר לא להגיע למקום העבודה רק בשל חשש מהדבקה בנגיף הקורונה?
    כרגע עפ"י הנחיות משרד הבריאות אם אתם לא חולים בקורונה ואין עליכם חובת בידוד אתם מחויבים להגיע לעבודה כרגיל וההיעדרות תעשה רק בהסכמת המעסיק. להיעדרות ללא הסכמת המעסיק יכולות להיות השלכות.

    לכל שאלה או התייעצות, מוזמנים לפנות לארגון המלצרים בהסתדרות הנוער העובד והלומד בטלמסר 1121*, או בווטסאפ 054-9931121 או בפייסבוק.

    שליחת כתבה
    השארו מעודכנים!