שליחת כתבה






    אייקון המקום שלי לשנות
    המקום שלי לשנות

    לא לניצול, כן לביחד

    האחד במאי

    החלטות המזכירות בעת מגפת הקורונה

    3 במאי 2020

    פעולה לשכבה הצעירה לאחד במאי

    מטרות:

    • החניכים יכירו את תופעת הניצול בעבודה, ויתנגדו לחוסר צדק שבדבר.
    • החניכים יכירו את האחד במאי, חג הפועלים
    • החניכים יכירו את המציאות של העובדים החיוניים בזמן הקורונה ויבחרו להשתתף במבצע להרים לעובדים

    מהלך:

    1. להגיד לחניכים מראש להביא פתק כחול ופתק אדום לפעולה. בנוסף, תבקשו מכל אחד להביא כוס אחת של עדשים או פתיתים לא מבושלים.
    2. התכנסות וצחוקים (10 דק)
    3. משחק פתיחה – החזיר (5 דק׳): מטרת המשחק הוא לקבל כמה שיותר כוכבים. בכל סבב החניכים צריכים להרים או את הפתק הכחול או את הפתק האדום. אם כולם מרימים כחול, כולם מקבלים 2 כוכבים. אם 2+ חניכים מרימים אדום, כל אחד מהם מקבל 4 כוכבים. אם כולם מרימים אדום, אף אחד לא מקבל כוכב.

    למדריכה: המשחק מדגים לחניכים שאפשר לבחור לדאוג לכולם בצורה שוויונית, או שאפשר לדאוג לעצמך על חשבון אחרים. אם במשך המשחק החניכים מתקשים להבין ורק מנסים לקבל יותר כוכבים, אפשר להציע להם לנסות להרים פתקים כחולים… אבל לא בכוח. חשוב שהם יעשו את מה שהם רוצים.

    4. שאל (5 דק׳):

    איך היה לכם במשחק?

    מה אתם חושבים על זה שהיה אפשר לנצח רק על חשבון אחרים?

    מה עדיף להצביע? כחול או אדום?

    למדריכה:  תבחרי חניך אחד או שניים שיענו על כל שאלה. אם שמת לב שהיו חניכים מאוד התלהבו או היו מתוסכלים מהמשחק, תבקשי מהם לשתף את החוויה שלהם. אם את רואה שיש חניכים שהבינו את המסר, חשוב לתת להם מקום להגיד את דעתם. אימרי:  במשחק הזה ראינו שאפשר שכל אחד ידאג לעצמו ויקווה שהוא ינצח –– או שאפשר להחליט לדאוג לכולם ביחד. נחזור לרעיון הזה בהמשך!

    שאלי:

    מישהו כאן יודע מה זה האחד במאי?

    אימרי: האחד במאי זה חג שחוגג את כל האנשים העובדים בחברה. לכבוד החג, אני רוצה להציע לכם לעבוד בשבילי. אני צריכה לדעת כמה עדשים/פתיתים נכנסים לכו, ואני מוכנה להביא לכל מי שמסיים חבילת שוקולד. מוכנים?

    מורידים את השכר (5 דק׳). שימי מוזיקה מפעילה ותגידי להם להתחיל. אחרי דקה או שתיים תודיעי להם שהחלטת שחבילת שלמה לכל אחד זה יותר מדי –– את מורידה לחצי חבילה. תמשיכי להוריד את ה”שכר“ עד שכל החניכים יתייאשו ויחליטו שזה לא שווה את המאמץ.

    שאלי (5 דק׳):

    בהצבעה: מי היה מוכן לעשות את העבודה תמורת חצי חבילה? רבע? קובייה אחת?

    זה היה פייר מה שעשיתי? מה הרגשתם כל פעם שהורדתי את התשלום?

    סבב: אם אתם חושבים שזה היה יחס לא הוגן, איך אתם חושבים שכן נכון להתייחס לאנשים? (לדוגמא: צריך להגיד תודה על עבודה קשה, צריך לקיים אבטחות, צריך להיות נחמדים אליהם, וכו׳)

    5. אימרי: הרבה פעמים, משלמים לעובדים פחות ממה שהבטיחו ופחות ממה שמגיע להם, וככה מנצלים את העבודה הקשה שלהם. וכמו שאמרתם, זה באמת לא הוגן. בואו נסכים ביחד שבקבוצה שלנו, אנחנו נתייחס אחד לשנייה איך שאתם אמרתם שהייתם רוצים. תזכרו מה למדנו במשחק הראשון –– אפשר שכל אחד ידאג לעצמו, או שאפשר שכולם ידאגו לכולם, וככה כולם יקבלו יחס הוגן!

    למדריכה: המסר המרכזי הוא שבקבוצה שלנו בוחרים ביחד להתייחס לאנשים בצורה הוגנת ולא מנצלת! בסוף המשחק או בסוף הדיון, תגידי להם שכשתיפגשו תעשו משיבת שוקולד כתמורה לעבודה הקשה שלהם (הבטחות צריך לקיים)!
    6. אמרי לסיכום: בכל שנה בקן אנחנו חוגגים את האחד במאי בכל מיני דרכים, אבל זאת שנה מיוחדת מאוד – בגלל נגיף הקורונה, רוב האנשים לא עובדים כי זה מסוכן. אבל יש עדיין אנשים שהולכים לעבודה כל יום, כי לא היינו מצליחים לתפקד כחברה בלעדיהם  –– חקלאים, קופאיות, רופאים ואחיות, מאבטחים, ועוד! השנה לכבוד האחד במאי, אנחנו רוצים להגיד להם תודה שהם עובדים ועוזרים לכל החברה אפילו שזה מסוכן.

    כל קבוצה קיבלה מקום אחר שפועל בשכונה/בעיר שלנו כדי לברך ולהעלות את המורל אצלו. הקבוצה שלכם קיבלה את _____, ונכין לו אגרת וירטואלית של תודה. אנחנו נדאג לשלוח אותה בנוסף לסרטון בו כולנו נצטלם בזום מברכים את העובדים במקום הזה. (למדריכה: ראי דף הסבר למבצע להרים לעובדים לצעירה לפרטים נוספים)

    שליחת כתבה
    השארו מעודכנים!