שליחת כתבה






    אייקון המקום שלי לשנות
    המקום שלי לשנות

    גבורה יהודית בצבא האדום

    כולנו רקמה אנושית

    יום הזיכרון ליהודי אתיופיה שנספו בדרכם לישראל

    10 במאי 2020

    פעולה מקוונת לקראת יום הניצחון על גרמניה הנאצית לשכבה המתבגרת

    מטרות:

    1.  החניכים יכירו את סיפור הגבורה של יהודי ברית המועצות , חיילי הצבא האדום.
    2.      החניכים יכירו בחשיבותו של יום הניצחון בלוח השנה הישראלי ויכירו את פועלם של וותיקי המלחמה בישראל.
    3. החניכים יבחרו לקחת אחריות על שימור הזיכרון של יום הניצחון היום ובעתיד.

    מהלך הפעולה:

    למדריכה : נושא יום הניצחון הוא נושא רחב מאוד , ביחס לגודלה העצום של המלחמה . בפעולה הקרובה אנחנו נתמקד בחיילים היהודים בצבא האדום, ולא בצבא האדום כולו .

    את הפעולה נעבור בליווי של מצגת – חשוב לעבור על המצגת לפני שמעבירים אותה לחניכים וללמוד אותה.

    חלק א'- ציר זמן היסטורי

    1. מראים תמונה  (שקופית 2) ושואלים

    (5 דק)

    – מה  אתם  רואים  בתמונה?

    –  מה  אתם  יודעים\ שמעתם  על  יום  הניצחון?

    –  שמעתם  פעם  את  המילה  "ווטרן?"

    למדריכה: זה רק חלק של הצפה , אז חשוב לא להתעכב יותר מידי. לתת לכמה חניכים לדבר ולהתקדם הלאה.

    אמרי : בפעולה הקרובה אנחנו נלמד את סיפור הגבורה של יהודי הצבא האדום במלחמת העולם השנייה. לא נצליח לגעת בהכל כי זה נושא רחב מאוד , אבל נדבר על מה שנצליח ויעניין אותנו.

     2.  קוראים יחד את ההגדרה לווטרן.

    3. עוברים עם החניכים בקצרה על ציר הזמן (שקופיות 3-7) (15 דק')

    בכל פעם מראים תמונה ושואלים את החניכים מה הם חושבים שקורה בתמונה ובחלק הזה בציר זמן (זה הזמן שלהם לפרוק קצת את שיעורי ההיסטוריה וחשוב שהם ינסו לנחש כדי שזאת לא תהפוך להיות הרצאה שלכם)

    – עוברים בין האירועים השונים בציר .

    שואלים : יש משהו שהפתיע אתכם? משהו שלא ידעתם?

    4. קוראים את הנתונים (5 דק')

    שואלים :

    –   למה לדעתכם יהודים רצו להתגייס למלחמה?

    –   למה לדעתכם זה צד במלחמה שאנחנו פחות מכירים?

    5סיפורי גבורה יהודית (שקופית 9) – בוחרים יחד עם החניכים 2-3 אנשים שרוצים להכיר את הסיפור שלהם מקרוב יותר . נותנים בכל פעם לאחד החניכים להקריא . (15 דק')

    למדריכה : כשלוחצים על הדמות מגיעים ישירות לסיפור שלה- סימן החץ למטה יחזיר אתכם לשקופית עם

    כלל הדמויות .

    שואלים –

    • איזה דילמות היו לו \ לה?
    • מה זה דרש ממנו \ ממנה להיות חייל בקרב?
    • מה הייתם רוצים להגיד לו\ לה אם הייתם פוגשים אותו\ה?

    6. משחק המדליות (שקופית 18) – במידה ונוצר לחץ של זמן אפשר לוותר. (10 דק')

    אימרי : אחרי המלחמה חיילים רבים קיבלו מדליות ואותו על מעשי הגבורה שלהם בזמן הקרבות.

    אנחנו רואים את הווטרנים הולכים עם המדליות על הז'קט – אבל חשבתם פעם מה זה המדליות האלה ומה הן מסמלות? אנחנו נשחק עכשיו משחק ונגלה מה אומרת כל מדליה. אלה כמובן ממש לא כל המדליות שיש.

    אומרים לחניכים לסמן על המסך (כל חניך בצבע אחר) איזו מדליה קשורה לתיאור הכתוב באמצע.

    בודקים מי היה הכי קרוב וקוראים מה מסמלת כל מדליה .

    למדריכה : גם כאן מגיעים לתיאור ע"י לחיצה על התמונה של המדליה.

    חלק ב'- יום הניצחון בישראל

    7.  חוק יום הניצחון – (15 דק')

    אימרי : חלק מהלוחמים (כמו שקראנו על חלקם) בוחרים לעלות לישראל. הם מגלים שכאן בישראל לא

    חוגגים את יום הניצחון כמו שהם מכירים ולפעמים לא מציינים בכלל. אז הם עושים פעולות שונות ומצליחים

    להגיע להישג חשוב מאוד – חוק יום הניצחון.

    קוראים יחד את החוק ורואים את הסרטון (שקופית 26).

    שואלים :

    –  איך חוק כזה יכול לשנות את היחס לווטרנים?

    – איך החוק יכול לשנות או להרחיב את מה שאנחנו יודעים על המלחמה?

    – איך אתם הייתם רוצים להתייחס ליום הזה?

    למדריכה : אנחנו מאוד מכירים את סיפור השואה – זה החינוך שלנו והסיפור שלנו וזה חשוב מאוד. ההכרה בסיפור החיילים היהודים בצבא האדום חשובה בשביל להרחיב את התמונה שלנו על מהם

    מעשי הגבורה של היהודים במלחמה הזו. ההתגייסות לצבא האדום הייתה גם למען ברית המועצות וגם

    למען העם היהודי.

    8.  מכתב מאברהם – קוראים את המכתב מאברהם יחד (10 דק')

    שואלים :

    – מה אברהם דורש מאיתנו?

    – למה הוא בוחר לדבר דווקא איתנו? עם הנוער? –   בסופו של דבר , אפילו בקרוב , הווטרנים יגיעו את מותם, והדור שלהם יעבור מהעולם- מה אתם חושבים שתפקידנו בהעברת הסיפור שלהם?

    חלק ג' – פרוייקט הנצחה לקבוצות דוברות רוסית

    9.  רואים יחד את הסרטון של "מבצע ווטרן" – (10 דק')

    שואלים :

    -מה הקושי שעולה מתוך הסרטון? אתם יכולים להזדהות?

    -פעם יצא לכם לשמוע את הסיפור המשפחתי מהמלחמה?

    נותנים לחניכים להציף תחושות וסיפורים .

    10. הצעה לפרוייקט – אימרי: אני חושבת שיש לנו תפקיד גדול בלשמור את הסיפור של הסבים והסבתות שלנו, יכול מאוד להיות שאם אנחנו לא נדאג לזכור ולהזכיר אותו כל הזמן אז הוא פשוט לא ייזכר. הווטרנים עבדו קשה מאוד על חינוך החברה הישראלית על סיפור הגבורה שלהם ועכשיו- זה תורנו.

     אני רוצה להציע לכם לעשות פרוייקט איסוף סיפורים , שיהפוך לספר.

    כל קבוצה שמעוניינת לעשות את הפרוייקט (או חניכים ספציפיים) – תפנה לעדן זגורסקי לקבלת דף ריאיון והסבר.

    eden.zagorskiy@gmail.com

    סיכום

    יש כל מיני דברים בהיסטוריה שלנו שאנחנו פחות מכירים , ויום הניצחון הוא יום כזה . אנחנו רואים לפעמים את המצעדים ואת האנשים המבוגרים עם המדליות ולא עד הסוף מבינים מה קורה . לפעמים זה ממש סבא או סבתא שלנו ואנחנו מרגישים הרבה קרבה אבל לא מספיק מבינים. אני חושבת שהסיפור של היהודים בצבא האדום הוא סיפור חשוב שאנחנו חייבים לדעת ולהכיר ולשמור עליו. יש לנו תפקיד גדול בתוך זה , כמו שאמר אברהם. זה יכול להיות יום רק של דוברי רוסית ולאט לאט להימחק, אבל אני חושבת שאסור לנו לתת לזה לקרות.

    שליחת כתבה
    השארו מעודכנים!