שליחת כתבה






    אייקון המקום שלי לשנות
    המקום שלי לשנות

    יום הזיכרון ליהודי אתיופיה שנספו בדרכם לישראל

    גבורה יהודית בצבא האדום

    מפגש זכרון בסלון

    7 במאי 2020

    פעולה לשכבה הצעירה והמתבגרת

    מטרות:

    • החניכים ילמדו על סיפור עלייתה של קהילת ביתא ישראל לארץ
    • החניכים יבינו שהחברה הישראלית בנויה מסיפורים שונים וחשובים של קהילות יהודיות שונות שבחרו לעשות את המעשה ולעלות לארץ ישראל.
    • החניכים יחוו פעולה מלמדת מעניינת ומעשירה .

    מהלך:

    • משחק פתיחה-משחק הזיכרון 10 דק

     מחלקים את הקבוצה לשתי קבוצות/שלוש קבוצות, והמדריך נכנס למשחקי הזיכרון שנמצאים פה- http://www.yo-yoo.co.il/memory/ דרך הזום, עושים משחק [המדריך עושה שייר סקרין ומקליק בשם הקבוצות] 

    • משחק הסבתא 7 דק'

    כל אחד אומר את השם של אחת הסבתות שלו, להציע להגיד את המצחיק יותר (חשוב לחשוב מראש אם זה עלול לייצר דברים לא מתאימים, לרוב זה בהתחלה מביך והופך מהר למשחרר, אבל צריך גם לחשוב אם אין פה איזו סיטואציה נפיצה יותר, וגם לתת דוגמא אישית[תמציאו שם מצחיק לסבתא שלכם אם צריך!]

    המדריך אומר את השם של שני חניכים, והראשון שאומר את השם של הסבתא של השני מנצח, ואומר את השמות של הזוג הבא! אם שני החניכים לא מצליחים תוך עשר שניות, מי שקרא בשמות שלהם מקבל נקודה ואומר זוג חדש אם המשחק מתחיל להיות קל אבל החניכים עוד לא מיצו, אפשר להוסיף את השם של הסבא, ואז לפני כל 'קרב' להגדיר גם אם עכשיו אומרים את הסבא או הסבתא!

    • המשפחה שלי 10 דק'

    פותחים מפה של העולם, לדוגמא-https://static.wixstatic.com/media/a4557f_821f35c7ac4b4736b527de98bb4cc00f~mv2.png/v1/fill/w_762,h_551,al_c,usm_0.66_1.00_0.01/a4557f_821f35c7ac4b4736b527de98bb4cc00f~mv2.png

    כל חניך בתורו צריך לספר מאיפה הגיע הסבתא/סבא וסבתא שלו, ומסמן/המדריך מסמן על המפה את הדרך לישראל.

    • שאלי:
      – מי יודע איך המשפחה שלו הגיעה לישראל?[תני להרבה ילדים לענות, אבל אל תיתני להם לספר יותר ממשפט, שלא ישעממו את החברים שלהם/יגרמו להם להרגיש שהסיפור שלהם פחות שווה]
    • ידעתם שהמשפחה של כולם הגיע מכל מיני מקומות?
    • למה לדעתכם אנשים באים במיוחד מרחוק לישראל?
    • אימרי: 10 דק'

    מקודם שיחקנו את משחק הזיכרון, באמת, משפחות הגיעו לישראל מהמון מקומות בעולם, אבל היום נלמד סיפור ממש חשוב על עלייה אחת מסוימת, ורציתי לשאול אתכן שאלה, לזכור סיפורים של משפחות זה חשוב בכלל?

    [תני מקום לשתי תשובות קצרות, עדיין לא לפתח את הדיון עכשיו]

    • אני רוצה שנראה סרטון קצר, שכתוב מזכרונות של אנשים שעלו, בעיקר כילדים.

    [תראו כמה שאתם מרגישים שהחניכים מצליחים להתרכז]-

    • שאלי: מה הסרטון גרם לכם להרגיש? למה לדעתכם הוא אומר שחשוב לזכור?

                                    מה הסיבות שאנשים ייצאו למסע ארוך וקשה על מנת להגיע לישראל?

    • תירס חם קצר 8 דק'

    המדריכה מחלקת את הילדים לשתי קבוצות, כל קבוצה צריכה לשלוח כמה שיותר דברים קשים/מפחידים/מסוכנים בלעשות מסע כזה.
    לחליפין, אם הקבוצה טיפה יותר בוגרת, מומלץ לתת לקבוצה אחת לכתוב כמה שיותר סיבות טובות לעלות למדינת ישראל ולחיות בה, ולקבוצה השנייה כמה שיותר סיבות לוותר על המסע ולהישאר באתיופיה.

    • שאלי:
    • אז מה אתם חושבים? מה זה דורש מקהילה שלמה לעלות ככה לארץ?

    אמרי: אני חושבת שזה מאוד מאוד אמיץ ומיוחד שאנשים בחרו ככה לעזוב הכל ולהגיע לכאן מתוך חלום גדול של כל כך הרבה שנים על להגיע לירוסלם, לארץ. אנשים היו מוכנים לעשות הכל למען הגשמת החלום הזה.  

    • האם הכרתם את הסיפור? אתם חושבים שהרבה אנשים מכירים את הסיפור?
    • לסיום –נשמע יחד בקליפ אמא ספרי לי  5 דק'
    • לסיכום

    בארץ שלנו יש הרבה מאוד אנשים גיבורים שעשו מסע מאוד לא פשוט לארץ ישראל, ואנחנו בנוער העובד והלומד ובקבוצה חושבים שמגיע לכולם להכיר וללמוד על המסע הזה. היום למדנו סיפור מאוד מיוחד וחשוב, שלא מספיק אנשים  מכירים. אני חושבת שכל הדברים שאמרתם ממש חשובים, וחשוב שעוד אנשים יכירו את הסיפור גם.

    אני מזמינה אתכם, לא משנה מאיפה המשפחה שלכם הגיעה, לשאול את ההורים והסבים שלכם וללמוד עוד על הסיפור של כולנו!

    שליחת כתבה
    השארו מעודכנים!