שליחת כתבה






    אייקון המקום שלי לשנות
    המקום שלי לשנות

    יאיר פלד

    חלל מערכות ישראל
    נפל ביום ד' אלול תשי"ט (07/09/1959)
    מידע כללי

    נפל ביום ד' אלול תשי"ט (07/09/1959)
    בן 27 במותו
    דרגה: סרן
    יחידה: חטיבת הצנחנים
    מקום מנוחתו: יגור
    הורים: שיינדל ופינחס
    יישובים: יגור
    מעגל תנועתי: בני הקיבוצים

    יגור
    בני הקיבוצים
    מידע כללי

    נפל ביום ד' אלול תשי"ט (07/09/1959)
    בן 27 במותו
    דרגה: סרן
    יחידה: חטיבת הצנחנים
    מקום מנוחתו: יגור
    הורים: שיינדל ופינחס
    יישובים: יגור

    סיפור חייו

    בן פינחס ושיינדל, מראשוני משק יגור. נולד ביום ה' בשבט תרצ"ב (13.1.1932) במשק. סיים את לימודיו בכיתות-ההמשך של בית-הספר שם. היה פעיל בחטיבת בני הקיבוץ המאוחד וכמדריך-נוער הירבה לסייר בכל אזורי-הארץ. לאחר שסיים קורס מפקדי-פלוגות של חיל-המילואים הצטרף לצבא-הקבע ושירת בדרגת סרן. ביזמתו ובעזרת יחידתו נפרץ לראשונה "מעלה היעלים" שבחבל סדום; מטרת מבצע זה היתה לפתוח עוד חבל-ארץ לתנועת רכב, לבטחון כל מי שיעבור בו. נפל בשעת מילוי תפקידו בהתנגשות עם מסתננים בקרבת הגבול המצרי ביום ד' באלול תשי"ט (7.9.1959) והובא למנוחת-עולמים במשקו. הניח אשה ובת. כחודש אחרי נפלו הוקדם גלעד לזכרו ב"מעלה היעלים". דרך זו, שהוכשרה לאחר-מכן על-ידי חיל-ההנדסה, מקצרת את הדרך מבאר-שבע לאזור ים-המלח ועוברת בנוף מרהיב-עין בין צוקים מתנשאים על פני ים-המלח. אחרי שאביו הסיר את הלוט מעל "מעלה יאיר" אמר מפקד-יחידתו בין השאר: "כמפקד האציל יאיר מרוחו על סביבותיו - רוח של ענווה, מעשה, מסירות ואהבת-הזולת. על כולנו עלה באהבת-הארץ ובהכרתה". אלוף פיקוד הדרום, אלוף אברהם יפה, תיאר את דרכו של יאיר כחוליה מקשרת את גבורת קנאי-מצדה עם חיינו כיום. בספר "מלחמות הצנחנים" של אורי מילשטיין הועלה זכרו.

    מידע נוסף

    בתאריך 5-6/9/9 השתתפו נציגי התנועה באירוע לציון 60 שנים לנופלו של יאיר.

    האירוע התקיים במעלה יאיר במדבר יהודה. את המעלה פרץ יאיר עם חייליו על מנת לפתוח ציר נוסף בין ים המלח לרמת מדבר יהודה, ונקרא בשם זה לאחר מותו.

    לכבוד האזכרה הכנו גלויה לחלוקה למשתתפים באזכרה (בעיצוב אסף כץ), וקיבלנו החלטה להנציח את יאיר במסע לחניכי שכבה ט', הפותח את קורס לקראת הדרכה.


    חזרה לספר הזיכרון


    שיתוף:


    הדפסה


    סיפור חייהם של כל אחת או אחד מהחללים נלקח מתוך אתר "יזכור" של משרד הביטחון או אתר "לעד" של הביטוח הלאומי. וזאת באישורם של אגף משפחות הנצחה ומורשת במשרד הבטחון ושל הביטוח הלאומי. אם מצאתם טעות, או אם ברצונכם להעיר ולהוסיף למידע הקיים, ניתן לשלוח פניה ל"ספר הזיכרון" באמצעות הדואר האלקטרוני (zikaron@noal.org.il) בצירוף פרטיכם המלאים.
    מערכת "ספר הזיכרון" תבחן כל פניה שתתקבל, ובמידת הצורך יבוצעו עדכונים בסיפור החיים.


    ליצירת קשר


    שיתוף נר זיכרון

    השארו מעודכנים!