שליחת כתבה






    אייקון המקום שלי לשנות
    המקום שלי לשנות

    שלא יעבדו עליכן

    הכירו את העצמאיות

    פמיניזם זה לכולן.ם

    8 במרץ 2017

    מחקר מקיף מלמד כי נערות מנוצלות בעבודה הרבה יותר מנערים. אלה רשימת הזכויות שחשוב שכל נערה תכיר לפני שהיא יוצאת לעולם העבודה. תזכרו, יש לכן גב!

    נערות צעירות רבות משולבות בעולם העבודה. לצערנו, אותם נורמות מעולם העבודה המבוגרים אשר מפלים נשים לעומת גברים, קיימים גם בעולם עבודות הנוער. מתוך סקר שהתקיים באפריל 2014 ע"י מכון גיאוקרטוגרפיה בעבור הנוער העובד והלומד בשיתוף עם קרן פרידריך איברט, גילינו כי 67% מהבנות העובדות מרגישות שהמעסיק שלהן לא שומר על זכויותיהן בעבודה, לעומת 37% בלבד (!) מהבנים.

    מסתבר שהרגשתן של הנערות הצעירות כי הן מופלות לעומת נערים מקבלת תוקף בכל התחומים. רק 32% מהבנות קיבלו שכר בתעריף שבת כשעבדו בשבת, לעומת 43% מהבנים. בנוגע לשעות נוספות, רק 11% מהבנות מקבלות גמול שעות נוספות, לעומת 25% מהבנים. חשוב לציין שזה נתון מדאיג לכל המינים. גם נסיעות מפלים את הנערות – רק 26% מהנערות מקבלות החזרי נסיעות באופן קבוע (כשהן זכאיות לכך), לעומת 38% אחוז מהנערים! כך גם בהפסקות – רק 30% מהנערות מקבלות הפסקה באופן קבוע כשהן זכאיות לכך, לעומת 54% מהנערים!

    אז מהן הזכויות שחשוב שכל הנערות העובדות יכירו?

    עבודה בשעות נוספות ושבת – אסור להעסיק בני נוער בשעות נוספות ושבת, אבל אם זה קורה לך מגיע לך 125% על השעה הנוספת הראשונה והשנייה ו-150% על כל שעה נוספת אחרי זה. בימי שבת מגיע לך 150% מהשכר הרגיל.

     

    סביבת עבודה בטוחה – המעסיק מחויב לדאוג לבטיחותן ושלומתן של הנערות העובדות. לספק את הציוד ונהלי העבודה המתאימים ולא להעסיק בעבודות מסוכנות. כמו כן, המעסיק מחויב לנקוט באמצעים למניעת הטרדות מיניות במקום העבודה ולדאוג לבירור וטיפול בתלונות. הדבר נכון גם כלפי עובדים וגם כלפי לקוחות. החוק מחייב מעסיק המעסיק מעל 25 עובדים לתלות תמצית של התקנון למניעת הטרדה מינית, אבל אנחנו ממליצים לכל מעסיק לתלות מסמך כזה, ואנחנו אפילו מוכנים לספק להם דף גדול עם תמצית התקנון, שתלוי בבתי עסק בכל רחבי הארץ.

     

    הקפדה על סחיבת משקלים תקניים – אסור למעסיק לדרוש מנערות עובדות לסחוב את אותם משקלים כמו נערים. לנער מותר לסחוב עד 12.5 ק"ג ולנערה עד 8 ק"ג)

     

    סיום העבודה בשעות מאוחרות – מומלץ לספק לנערות הסעה הביתה בשעות מאוחרות. (וככלל, אסור להעסיק נערות אחרי השעה 22:00, או בקיץ אחר 24:00, כאשר בקי המעסיק מחויב לספק הסעה לנערה אחרי 22:00)

     

    שוויון מגדרי – החוק אוסר על אפלייה במקום העבודה, אך מהתלונות שמגיעות אלינו עולה כי שכרן הממוצע של נערות עומד על 24.6 ₪ לשעה, כשאצל נערים הממוצע הוא 26.14 ₪ לשעה! על המעסיקים לשלם שכר שווה עבור אותה העבודה, ולא להפלות בין גברים לנשים. (אם מישהו רוצה להבין בכמה אחוז בנים מקבלים יותר תעשו את החישוב, לדעתי זה 5.9%). בנוסף לשכר, על המעסיק לדאוג שלא תתקיים אפלייה נוספת על רקע מגדרי במקום העבודה או כל יחס מפלה כלפי נערות.

     

    הסתדרות הנוער העובד והלומד היא הארגון היציג לכלל בני הנוער העובדים בישראל ומטפל בכל שנה באלפי פניות בנושא הפרות זכויות מקום העבודה. בשנת 2015 הוחזרו לבני הנוער מעל 2.4 מיליון ₪ ממעסיקים אשר פגעו בזכויותיהם כעובדים. בנוסף אלפי בני נוער מאוגדים בהסתדרות הנוער העובד והלומד ומיוצגים ע"י הסכמים קיבוציים אשר דואגים לתנאי עבודה מכובדים ואיכותיים. בכל מקרה של פגיעה בזכויות בני הנוער אפשר לפנות להסתדרות הנוער העובד והלומד ולקבל ליווי משפטי ומקצועי ע"י רכזי האיגוד המקצועי לנוער פניות אפשר לעשות בטלמסר 1121* או באתר או בפייסבוק

     

    שליחת כתבה
    השארו מעודכנים!