התחבר
שלום, אורח
הדרכת שכבה צעירה
איזה שכבה עדיף להדריך?
ד' - ניצנים
ה' - עמלים צעירים
ו' - עמלים בוגרים
א ב ג ד ה ו ש
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 1 2 3 4 5 6

יום הילד הבינלאומי

בפעולה זו החניכים יכירו את יום הילד הבינ"ל ויבינו את הצורך ומשמעות של יום זה, ויבינו את המשמעות של קיום זכויות אלו כחלק מהזכויות בחיים שלהם.

יום הילד הבינלאומי
20 בנובמבר

מטרות

1. החניכים יכירו את יום הילד הבינ"ל, ואת תוכנו.
2. החניכים יבינו את הצורך והמשמעות ביום זה.
3. החניכים יכירו את הזכויות ואת הדרך לשמור עליהן ולקיים אותן.
4. החניכים יבינו שהאחריות לשמירה ולקיום זכויות אלו היא גם שלהם.

עזרים

לוחות ריקים למשחק הבינגו/תחפושות להצגה, פלקט זכויות הילד.

מהלך הפעולה

שלב ראשון - פתיחה ורקע:
1. יום הילד הבינלאומי נקבע להיום בעקבות הסכמה באו"ם (יודעים מה זה האו"ם?) על אמנת זכויות הילד מ 20/11/1989 . אמנה זו כוללת 54 סעיפים המפרטים את הזכויות הבסיסיות של כל ילד בעולם, ללא הבדל דת, גזע, מין, צבע, לאום וכו', זכויות בסיסיות המגיעות לו ולכל ילד אחר, בזכות זה שהוא נולד כאדם בעולם.
שאל:
• האם אתם מכירים את הזכויות?
• האם ידעתם שקיים יום בינלאומי שמציין זאת? שהיום מציינים יום זה בכל העולם?

שלב שני - היכרות עם זכויות הילד:
2. אופציה א': בינגו זכויות
א. מחלקים לחניכים לוחות בינגו עם כוכבים ריקים. חושפים בפני הילדים לוח עם רשימת הזכויות ומבקשים מהחניכים לבחור את חמש הזכויות החשובות ביותר לדעתם ולרשום אותן על בתוך הכוכבים בלוח הבינגו שהם קיבלו.
ב. קוראים לחניכים מקרים בהם מופרות זכויות אלו ועליהם לענות איזו זכות הופרה ולסמן בלוח שלהם את הכוכב, אם רשמו זכות זו.

 כרטיסי אחריות
לכל זכות יותאם כרטיס אחריות המתאר איך לשמור על זכות זו ויעזור להבין כי האחריות היא בידיהם. אפשר לקרוא את הכרטיסים תוך כדי הבינגו, לגיוון המשחק, כבונוס.


אופציה ב':
א. חושפים בפני הילדים לוח עם רשימת הזכויות ומקריאים להם את הזכויות בזו אחר זו. אם יש צורך להרחיב ולהסביר רצוי לעשות זו ולענות על שאלות החניכים בנושא.
ב. מכינים מראש הצגה לחניכים (חברי בוגרת/צוות המדריכים) המבוססת על סיפור ובו הפרת זכויות רבות של ילדים ומציגים אותו בפניהם.
ג. החניכים צריכים להגיד בתום ההצגה אילו זכויות הופרו.

דיון:
• מדוע אנו זקוקים לזכויות אלו? למי הן עוזרות?
• האם אנו יכולים לחיות בלעדיהן?
• מה קורה אם וכשזכויות אלו מופרות?
• האם גם אנחנו מפרים זכויות אלו לפעמים?
• מי צריך להיות אחראי לכך שזכויות אלו לא יופרו?
• למה מציינים את אמנת זכויות הילד באותו היום בכל העולם?

3. סיכום:
בעולם כולו מופרות, מדי יום, זכויותיהם של מיליוני ילדים. אם בגלל שאנשים מבוגרים מנצלים את תמימותם, מעבידים אותם ללא תנאים אנושיים (כמו בני ישראל במצרים), או אם בגלל שהילדים עצמם פוגעים בכבודם של אחרים או פשוט לא מגנים על זכויות אלו ובכך לא ממלאים את חובותיהם ואת אחריותם כלפי עצמם וכלפי חבריהם ושאר הילדים בסביבתכם. עליכם להבין כי השמירה וההגנה על זכויות אלו היא גם חובה ואחריות שלכם וככל שתורידו מעצמכם חובה ואחריות זו, כך יופרו זכויות אלו יותר ויותר ולא יהיה מי שיגן עליהן.

 

"עלה והגשם!"




בינגו זכויות

1. להתבטא- זיו ביקש לספר סיפור עם מוסר השכל שכתב בעצמו למסדר הבוקר של בית הספר, אך האחראי על המסדר אמר לו שזה לא מקובל ואין לזה זמן.
2. להאמין- חיים ואיציק התווכחו ביניהם אם יש אלוהים, חיים החליט להפסיק לכבד את איציק כי טען שהוא לא מאמין ב-ה' .
3. להשתתף- לקראת טקס יום התלמיד בביה"ס ביקשו מתנדבים לקריאה, שירה וריקוד. רינת הילדה הגבוהה בכיתה ביקשה להשתתף בריקוד אך הבנות האחראיות על הריקוד לא הסכימו לשתף אותה בגלל הגובה שלה.
4. לטעות- אביטל ענתה בשיעור חשבון תשובה לא נכונה על שאלה שהמורה שאלה והמורה הענישה אותה על הטעות ואמרה לה ללכת לעמוד בקצה הכיתה עם הפנים לקיר.
5. לשאול- בשיעור מדעים האחרון אורית לא הצליחה להבין כלום. רוב השיעור היא הרימה יד כדי לשאול את המורה שאלות אבל המורה התעלמה ממנה והשיעור כבר נגמר. זה היה ממש מעצבן.
6. להשיב- יותם ממש רצה לקנות לעצמו צ'ופר במכולת בדרך לבית ספר אבל לא היה לו כסף. הוא ידע שאבא שלו שוכח הרבה פעמים כסף במעיל אז התגנב לחדר של הוריו כשלא היו בבית ולקח את הכסף. ביום המחרת אבא שלו בא אליו אחרי הצהרים בזמן ששיחק במחשב והתחיל לצעוק עליו "אתה לקחת את הכסף? אני יודע שכן! עזוב, אל תענה לי אפילו ויצא מהחדר בטריקת דלת.
7. להיות מוגן: שלא יכאיבו לי ושלא יעליבו וישפילו אותי - אתמול אחה"צ, שיחקנו כדורגל במגרש ואז הגיעו הגדולים התחילו לקלל ואיימו עלינו במכות אם לא נפנה להם את המגרש.
8. לשמור על בריאות- קיבלתי בתעודה הערה שלילית בגלל שאימי הייתה חולה במשך שבוע וכל בוקר איחרתי לבית הספר כי הייתי צריך לדאוג שהיא לוקחת תרופה ולהכין לה תה.
9. להישמע- במפקד הבוקר
10. להיות שווה- שלשום לא הסכימו לשתף אותי במשחק מחניים בהפסקה כי אמרו שאני שמן מדי בשביל זה.
11. להתאגד- לפני שבוע הודיעו לנו שהולכים להרוס את מגרש הכדורסל שאנחנו תמיד משחקים בו בשכונה אז החלטנו להתאסף כולם ביחד ולהתנגד לזה - לעשות הפגנה ולהוציא עצומה אבל ההורים שלנו לא הסכימו שנעשה את זה ולא נתנו לנו לצאת מהבית או לדבר על זה בטלפון או במחשב.
12. לפרטיות- רונה חיטטה לדליה ביומן כי הייתה שמועה שדליה כתבה שם שרונה מסתובבת בחוץ עד שעה מאוחרת עם נערים גדולים ממנה ומשתפת איתם פעולה במעשי ונדליזם.

כרטיסי אחריות

באחריותי להביע את דעתי בלי לפגוע באחרים.

באחריותי להקשיב לאחרים ולכבדם גם אם אינני מסכים עם דעתם.

אחריותי לא לפגוע באחרים באופן פיזי ומילולי.

אחריותי לאפשר לכל הילדים להיות חלק מהחברה, גם אם הם בעלי מגבלות.

אחריותי ללמוד מהטעויות שלי.

אחריותי לכבד מנהגים ותרבויות של אחרים ולשתף איתם פעולה.

האחריות שלי ללמוד.

אחריותי לשמור על גופי, לקבל טיפול רפואי כשצריך, ולעזור לחולים ככל שביכולתי.

אחריותי לגלות אכפתיות כלפי הזולת.

אחריותי לכבד את מה ששייך לאחרים ולא לפגוע בהם.

העשרה למדריך

בשנת 1954 המליצה העצרת הכללית של האומות המאוחדות למדינות החברות בה, לציין מידי שנה את יום הילד הבינלאומי. התאריך שנקבע הוא 20 בנובמבר, היום בו אישרה העצרת הכללית את האמנה לזכויות הילד בשנת 1989. ביום זה מגויסת התקשורת להגברת המודעות לרווחתם ולבריאותם של ילדים בכל רחבי העולם, ולעידוד האחווה וההבנה בין ילדים.

האמנה לזכויות הילד
האמנה לזכויות הילד היא הסכם מיוחד, הקובע את מכלול החובות שיש למדינות כלפי הילדים החיים בה. כאשר מדינה החברה באו"ם, מאשרת את הסכמתה לקיים את האמנה, היא מתחייבת לפעול ברוח האמנה ולקבל את החוקים המופיעים בה. הצורך ביצירת אמנה נבע מהעובדה שבמשך מאות שנים ילדים לא נחשבו לשווי ערך או שווי זכויות למבוגרים. אי- שיוויון עלול להוביל לניצול, לחוסר -צדק, ולהתעלמות מהצרכים האמיתיים של ילדים.

את האמנה חיברה האגודה הבינלאומית לזכויות הילד במשך 10 שנים, משנת 1979 שהיתה "שנת הילד הבינלאומית". כותבי האמנה הגיעו מארבעים אירגונים שונים, וכך היו יכולים להתייחס להיבטים שונים של זכויות הילד. האמנה הכתובה הובילה להקמת "הועדה לזכויות הילד". תפקיד הועדה לפקח על ביצוע ההסכם במדינות שקיבלו על עצמן לשמור על זכויות הילד. לועדה מסייעת האגודה הבינלאומית לזכויות הילד.

זכויות הילד
הנה כמה תחומים אליהם מתייחסת האמנה: הבטחת השמירה על עצם החיים אומרת שילדים זכאים לקבל טיפול רפואי אשר יגן עליהם ויבטיח התפתחות תקינה, כמו קבלת חיסונים נגד מחלות. האמנה מציינת שכל ילד זכאי לתנאי קיום בסיסיים - כמו אוכל וקורת גג. גם כיום קיימת בעולם תופעה של ילדים שמסיבות שונות מוצאים את עצמם ברחובות הערים ונאלצים לדאוג לעצמם לאוכל ולקורת גג. ילדים אלה חשופים לניצול מצד מבוגרים בעלי כוונות שליליות, ולעיתים גם להתעללות גופנית. הם מועסקים בעבודה קשה וממושכת תמורת שכר זעום. מדובר גם בילדים צעירים מאד, האמורים ללמוד בביה"ס, וכך גם נמנעת מהם הזכות לרכוש השכלה וחינוך העשויים להבטיח להם עתיד טוב יותר. עוד קובעת האמנה שיש לשתף ילדים בהחלטות המשפיעות על חייהם כמו למשל, מעבר לעיר אחרת או למגורים בפנימיה מחוץ לבית ובכך להרחיקם מהסביבה המוכרת להם.

זכויות הילד בישראל
ישראל, החברה באו"ם, אישרה את האמנה בשנת 1991, ובכך קבלה עליה לפעול ברוח הדברים הכתובים במסמך. בשנת 2000 חוקקה הכנסת את חוק זכויות התלמיד. החוק נותן תוקף רשמי לזכויות התלמיד, מול החובות המוטלות עליו. חוק זה הוא ברוח כבוד האדם ועקרונות אמנת האו"ם. בכנסת יש גם ועדה מיוחדת לקידום מעמד הילד והיא דנה בנושאים הקשורים לזכויות וחובות הילד ועוסקת בחקיקה הנוגעת בענין זה.

לקוח מתוך: אתר הספרייה הוירטואלית של מט"ח

על התפתחות זכויות הילד והפרתם ברחבי העולם

ילדים הינם בין בני־האדם הפגיעים ביותר ברוב החברות האנושיות משחר ההיסטוריה. לכן, טיפוח והגנה על זכויות הילד צריכים להיות בין היעדים החשובים ביותר של כל חברה מתוקנת.

זכויות הילד, ועצם מושג הילדות בכלל, התפתחו רבות במהלך ההיסטוריה האנושית. בתקופה שקדמה לניצני המהפכה התעשייתית במאה ה־18, לילדים כמעט ולא היו כלל זכויות נפרדות שהגיעו להם מעצם היותם ילדים. לרוב, הילדים (ובחברות רבות גם הנשים) היו כפופים לחלוטין לאב המשפחה, ואף נחשבו חלק מרכושו. דוגמה לכך היא ההתייחסות לילדים אתונאים במאה החמישית והרביעית לפנה"ס כ"בנים של אזרחים", חסרי כל מעמד משל עצמם. למרות שמבנה התא המשפחתי היה שונה בין חברה לחברה, כמעט בכולן נשמר אותו דפוס לפיו הילדים כפופים להוריהם ואין להם זכויות משל עצמם. הילדים רק יכלו לרשת את מעמדם מהוריהם, אשר יכלו לדרוש מילדיהם ציות מוחלט. ציות זה חוזק לרוב על ידי אמונות דתיות (כגון התנ"ך: "כבד את אביך ואת אימך"), מסורת, נורמות חברתיות, ואף יכולת ענישה חמורה (כמו פרשת "בן סורר ומורה" בספר דברים). לרוב, מצבן של הילדות בכל התחומים הללו היה אף קשה מזה של הילדים הזכרים, וברוב התרבויות נשים הועברו (או נקנו) מבית אביהן לבית בעליהן כאילו היו לא יותר מרכוש, וכל זאת בגיל צעיר מאוד.

על־אף שנחקק מספר זעום של חוקים לפני המאה ה-18 (כגון חוק איסור הקבצנות של צ'ארלס V באנגליה עוד במאה ה-16), רק מתחילת המהפכה התעשייתית וסדיקת "הסדר הישן" ומערכת החיים הפיאודלית, החלו להופיע חוקים אשר הגנו על זכויות הילד. זאת מכיוון שהמהפכה התעשייתית המוקדמת הפכה את הילדים בני הפרולטריון למעמד המנוצל ביותר בחברה. בעוד חלק ניכר מציבור העובדים לא הצליח להשיג עבודה, ילדים נאלצו לפרנס את משפחתם עם שכרם הנמוך שלשמו עבדו בתנאי עבודה איומים (שכרם ותנאי עבודתם של הילדים היו גרועים בהרבה מזה של המבוגרים). מצבם של ילדים אלו היה כל כך חמור שהוא עורר רבים להבין שצריך להגן על זכויות הילדים, ונושא זה תפס מקום חשוב במאבק לזכויות עובדים אשר ליווה את התפשטות החברה הקפיטליסטית. נוסף על כך, בשנים אלו (לפחות החל מ־1789) החלו להתערער כל הסדרים המסורתיים בחברה האירופאית, ונעשתה התקדמות אדירה בכל תחומי זכויות האדם (מהכרזת העצמאות האמריקאית והכרזת זכויות האדם והאזרח הצרפתית).

אך רק מתחילת המאה העשרים מדינות ברחבי העולם החלו להכיר בצורך של זכויות הילד המיוחדות כנובעות מכך שילדים זקוקים למעמד משפטי שונה מזה של מבוגרים. עד שנות השבעים נחקקו חוקים רבים ברחבי העולם אשר הבטיחו זכויות ילדים וזכויות רווחה רבות, בהן הזכות לבריאות, הזכות להגנה מפני ניצול והזכות לקיום בסיסי.

משנות השבעים ועד היום נעשתה התקדמות משמעותית בהבטחתן ובהרחבתן של זכויות הילד. מאבקן של תנועות רבות למען זכויות ילדים הפכו את זכויותיהם של ילדים כאזרחים שווים למובנים מעליהם במדינות רבות. ילדים נהנים מכל מגוון זכויות האזרח (מלבד הזכויות הפוליטיות וזכויות מסוימות שתלויות באחריות ובבגרות של האזרחים), ואף מהגנה מרובה יותר והכרה בצרכיהם המיוחדים כילדים. אחד הגורמים החשובים ביותר לביסוס הזכויות הרחבות של הילד בעולם הוא כתיבתה ואשרורה של "אמנת האו"ם בדבר זכויות הילד" (1989). אמנה זו אושררה על־ידי מדינות רבות בכל רחבי העולם, ומהווה בסיס משותף בכל העולם להבטחת זכויותיהם של הילדים.

זכויות הילד, כפי שהן מוכרות בישראל וברוב העולם, הן רחבות ביותר ומתייחסות לנושאים מגוונים, זאת על מנת לשמור על זכויות הילד בכל תחום ותחום שבו זכויותיו יוכלו להיפגע.
זכויות הילד כוללות זכויות בסיסיות שמגיעות לכל ילד כבן־אנוש. בין אלה כמובן נמנות הזכות לחיים והזכות לכבוד. כמו כן מובטחות לילדים כל החירויות שמגיעות להם כבני־אנוש, כמו חירות המחשבה, הדת, המצפון, וחופש הביטוי.
זכויות הילד גם כוללות את כל הזכויות הנדרשות בשביל לאפשר לילד לממש את עצמו. זכויות אלו כוללות את זכות הילד להתפתח מבחינה נפשית, רוחנית, גופנית, שכלית, חברתית ומוסרית. חשובה לא פחות היא זכותו של הילד לחינוך חינם, אשר מהווה תנאי הכרחי למימוש עצמי בתקופה המודרנית.

סוג נוסף של זכויות אשר מוענקות לילדים הן כל הזכויות אשר מגינות עליו מפגיעה. זכויות אלה חשובות מאוד בשביל להגן על הילד מפני אלימות, הזנחה, ניצול, תקיפה, הטרדה מינית, השפלה, התאכזרות ועוד תופעות פוגעניות אשר ייתכן שהילד לא יוכל להגן על עצמו מפניהן.

נוסף על כל אלה, מוכרות בחוק גם זכויותיו החברתיות של כל ילד, אשר מאפשרות לו להתקיים ברווחה ולא במחסור. בין השאר, זכותו של הילד לטיפול רפואי הולם, לביטחון סוציאלי ולקיום בכבוד, יחד עם זכותו של הילד לחינוך חינם מבטיחה את קיומו החברתי של הילד.
ולבסוף, מוכרות בין זכויות הילד זכויות אשר עוסקות בצורך של כל ילד במסגרת משפחתית מתפקדת, ואשר מעגנות את מחויבויותיהם של ההורים לילדיהם בחוק. החוקים גם מכירים בקשר המיוחד שבין הילדים להוריהם ודואגים לשמור עליו כל עוד הילד מקבל טיפול הולם מהוריו, ואם לא - זוהי חובתה של המדינה להעבירו לבית ראוי.

בעיני, הזכות של כל ילד להיות חופשי מניצול הינה זכות בסיסית וחשובה, אשר מופרת באופן שיטתי ברחבי העולם כולו. מימדיה העצומים של תופעה נוראה זו של ניצול ילדים היא הסיבה שצריך להדגיש זכות זו במיוחד. חלק ענקי מהתעשייה הגלובלית כולה עומד על ניצול אכזרי של ילדים בסדנאות יזע. תופעה זו רווחת במזרח הרחוק ובמדינות עולם שלישי, אשר בהם קל יותר לנצל את מעמדה הנמוך של האוכלוסייה ולהעסיק את הילדים - האוכלוסייה הפגיעה ביותר - בתנאים איומים. מכיוון שהתאגידים הרב־לאומיים הם אלה אשר מרוויחים, מבצעים ואחראים על ניצול הילדים, יש גם למדינות המערב אחריות בנידון. נוסף על כך, ישנם עדיין מספר רב של כמה מיליוני בני אדם בעולם אשר מוחזקים כעבדים (בעיקר באפריקה). ביניהם ישנם מיליוני ילדים וילדות צעירים. ראוי גם לציין את ניצול הילדים המזוויע הנעשה באמצעות גיוסם של ילדים לצבאות ומיליציות חמושות. דוגמא בולטת לכך היא הניצול של ילדים בצבעות הרבים שנלחמו במלחמת קונגו השנייה ("מלחמת העולם האפריקאית") מ1997 ועד היום, הגורמים לכך שחלק עצום - מעל ארבע וחצי מיליון - מחללי המלחמה הזו היו ילדים.

בעיה נוספת וחמורה מאוד היא הפגיעה בזכויותיהם החברתיות הבסיסיות ביותר של הילדים העניים בעולם. באזורים העניים ביותר בעולם יש למעשה רוב של ילדים, כך שרוב עניי העולם הם בעצם ילדים! תופעה זו היא רחבת ממדים באופן לא יאומן. מדובר לפחות במאות־מיליוני ילדים אשר חיים בתנאי עוני כל כך נוראים עד שהם סובלים מתת־תזונה. למעשה, כל שנה מתים 10,000,000 ילדים רק מרעב! נוספים על אלו מיליוני ילדים אשר מתים ממים ואוכל מזוהמים או ממחלות כמו מלריה אשר ניתן היה לשרוד אותן לו היה לילדים אלה יותר כסף. גם הילדים שמצליחים לשרוד חיים בעוני כל כך מביש, בלי אף סוג של הגנה סוציאלית, שלא לדבר על חינוך. למיליוני הילדים שמסתובבים ברחובות ערי העולם אין ממה להתקיים, ולכן זכויותיהם החברתיות לא מתממשות, ועמן שאר זכויות הילד הבסיסיות. לכן זכויות הילד החברתיות, בהן הזכות לחיות בכבוד, הן חשובות ביותר ומן הראוי שנחיצותן תודגש.

לסיכום, זכויות הילד התפתחו רבות במהלך ההיסטוריה. המאה האחרונה בפרט הייתה עדה לשיפור רב ומשמעותי בהגנת והרחבת זכויותיהם של ילדים, אך עדיין מצבם של חלק ניכר מהילדים בעולם קשה מנשוא וחמור ביותר. מכיוון שילדים מהווים את רוב האוכלוסייה הענייה בעולם, ומכיוון שילדים מטבעם הם האוכלוסייה החלשה ביותר אשר לא יכולה להיאבק על זכויותיה מפני עריצותם של אחרים, המאבק למען זכויות ילדי העולם צריך להיות בין היעדים החשובים והדחופים ביותר העומדים בפני המין האנושי.

עמרי עברון, סטודנט
http://www.shabibanki.org/index.php?option=com_content&view=article&id=102%3A2008-05-05-11-48-07&catid=76%3A-8&Itemid=79&lang=he


 

לכתבה זו מצורפים קבצים:

חזור להתחלה...