התחבר
שלום, אורח
הדרכת שכבה צעירה
איזה שכבה עדיף להדריך?
ד' - ניצנים
ה' - עמלים צעירים
ו' - עמלים בוגרים
א ב ג ד ה ו ש
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 1 2 3 4 5 6

אומץ ומנהיגות

בפעולה זו נעמוד עם חניכינו על החשיבות במאמץ ובהתעקשות על דברים שנראים להם חשובים. ננסה להעביר לחניכים את המסר כי חשוב להתאמץ לעשות מעשים לטובת דברים שחשובים לך וכי מעשים אלו מהווים חלק מרכזי בבחירה להנהיג.

אומץ ומנהיגות - אתה הגיבור

מטרות:
1. החניכים יבינו כי מנהיג הוא אדם הרואה את טובת חבריו ופועל לטובתם.
2. החניכים יבינו שבשביל להנהיג צריך אומץ.
3. החניכים יבינו שאומץ אינו דבר שנולדים איתו אלא ביטוי של רצון להתאמץ על דברים שחשובים לך.
4. החניכים יבינו שכל אחד מהם יכול להיות מנהיג אם ירצה בכך.

עזרים:

סירופ פטל, לימון, נספח א', נספח ב', נספח ג'

למדריכ/ה:
בפעולה זו נעמוד עם חניכינו על החשיבות במאמץ ובהתעקשות על דברים שנראים להם חשובים. ננסה להעביר לחניכים את המסר כי חשוב להתאמץ לעשות מעשים לטובת דברים שחשובים לך וכי מעשים אלו מהווים חלק מרכזי בבחירה להנהיג.
חניכים רבים מתבלבלים כיום בין עריצות ובריונות (דרך התנהגות נפוצה לילדים בגילאים האלו) לבין הנהגה ואחריות. הבלבול מקורו בחוסר ההבדלה בין מעשה של הנהגה למען טובת הכלל לבין מעשה של הנהגה לטובת עצמך או לרעתם של אחרים. יש להתעקש עם החניכים על ההבדל ולעודד בכך את הרצון והמוכנות להיאבק למען הטוב בעיניהם.

הערה חשובה: פעולה זו יכולה ברובה או בחלקה לעבור גם כשיעור חברה. בחרו את אחת המתודות המרכזיות ובנו סביבה את השיעור.

מהלך הפעולה

שלב ראשון - משחקי פתיחה - מהו אומץ?
1. אמרו: כעת נשחק כמה משחקים ויש רק חניך אחד, בכל פעם, שיקבל מאיתנו את תפקיד המנהיג מה שאומר שהוא זה המחליט מה עושים.

'מצא את המנהיג': מישהו יוצא החוצה, הקבוצה בוחרת לה מישהו שהולך להיות המנהיג ושאר הקבוצה תעשה את התנועות שהוא עושה. המנהיג חייב לשנות תנועה כל 30 שניות לפחות. החניך שיצא החוצה עומד במרכז המעגל וצריך לנחש מיהו המנהיג עם שלושה ניחושים בלבד.
'רב חובל אפשר לעבור?': כל הקבוצה עומדת בשורה בקצה אחד וחניך אחד נבחר עומד בקצה השני. החניכים צועקים לו: "רב חובל אפשר לעבור?" והחניך עונה להם "כן אבל רק כמו___" בכל פעם הוא מחליט על צורה אחרת שבה עליהם ללכת למשל: כמו קופים, כמו הליכת ירח וכו'. כאשר הם מתקדמים לכיוונו עליו לתפוס אותם. מי שנתפס הופך להיות רב החובל.
'הרצל אמר...': (כל פעם חניך אחר נותן הוראות). חניך נבחר נותן הוראות מה לעשות, ועל שאר החניכים לציית למה שאמר אך ורק אם אמר לפני כן "הרצל אמר", מי שמתבלבל מקבל איקס על היד.

2. שאלו:
 למי יש אומץ לשתות חצי כוס סירופ פטל?
 למי יש אומץ לשתות לימון סחוט בלי לעשות פרצוף?
 למי יש אומץ ליפול אחורה כשחבר יתפוס אותו?
 למי יש אומץ להסתובב עשרים פעם עם מטאטא ואז לקפוץ מעליו.
 חייבו את מי שאמר שהוא יכול לעמוד במשימה - לעמוד במשימה.
3. בררו עם החניכים: האם אלו באמת מעשים המעידים על אומץ?

למדריכ/ה:
מתודה זו מטרתה לעשות כיף אך גם לחדד לחניכים שאומץ לא אומר לעשות דברים מטופשים ולקבל הערכה על כך. בהמשך הפעולה נתנסה ונבין מה הוא אומץ באמת.

שלב שני - אמיץ ולא אמיץ
4. פזרו על הרצפה תמונות (נספח א') של כל מיני אנשים, על הקבוצה לסדר את התמונות על ציר מ'הכי אמיץ' ל'הכי פחות אמיץ'.

5. שאלו: איך ידעתם מי הכי אמיץ? לפי מה החלטתם?

6. הראו לחניכים משפטים קצרים המתארים סיטואציות אופייניות לילדים (נספח ב') והם צריכים להגיד בהצבעה מי מהילדים הוא אמיץ ומי לא.

למדריכ/ה:
אומץ הוא היכולת של אדם לעשות מעשה הדורש ממנו ללכת בעקבות אמונותיו גם אם למעשה זה יש מחירים - הוא מוכן, לדוגמא, לשלם את המחיר שאולי לא יקבלו אותו או שהוא לא יצליח להשיג את מבוקשו ויצטרך לוותר על כל מני דברים. כך או כך הוא מספיק אמיץ בכדי ללכת בעקבות האמת שלו. חשוב לציין כי מעשה אמיץ לא נועד לפגוע באנשים או להשפיל אותם אלא לעשות טוב ליחיד ולחברה .

שלב שלישי - מה הקשר בין הנהגה לאומץ?
7. אמרו: במשחק הבא, כל אחד מכם הוא הגיבור של הסיפור והוא מחליט מה קורה בו.
"אני הגיבור": תלו על קירות החדר את הכרטיסיות השונות (נספח ג'). הסבירו לחניכים שעליהם להתחיל מכרטיסייה מס' 1 וממנה להתקדם לכרטיסייה הבאה לפי מה שבחרו לעשות.
אחרי שהחניכים מסיימים, עברו איתם על כל דילמה ושאלו מה הם בחרו, בהצבעה.

8. סיכום: מנהיג הוא אדם הפועל לפי מה שלדעתו יהיה טוב לכולם ומתעקש על מה שנכון בעיניו. כדי להיות מנהיג דרוש אומץ - הכוונה באומץ היא המאמץ לעשות את מה שנכון בעינייך. כל אחד יכול להיות מנהיג אם ירצה ויבחר בכך.

"עלה והגשם!"
 

לכתבה זו מצורפים קבצים:

חזור להתחלה...