התחבר
שלום, אורח
הדרכת שכבה צעירה
איזה שכבה עדיף להדריך?
ד' - ניצנים
ה' - עמלים צעירים
ו' - עמלים בוגרים
א ב ג ד ה ו ש
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 1 2 3 4 5 6

דירה להשכיר- קבלת השונה

בפעולה זו החניכים יבינו כי פנימיותו של האדם חשובה יותר מחיצוניותו ושאנשים שונים זה מזה. בפעולה החניכים ילמדו לבטא את עצמם בדרך תיאטרלית.

דירה להשכיר - קבלת השונה

מטרות

1. החניכים יבינו כי פנימיותו של האדם חשובה יותר מחיצוניותו.
2. החניכים יחוו חווית שחרור וילמדו לבטא את עצמם בדרך תיאטראליות.
3. החניכים יבינו כי אנשים שונים זה מזה וכי עליהם לקבל זאת ולהתייחס לכל הסובבים אותם בכבוד.

עזרים

נספח, חומרי יצירה, עזרים לסיפור: חומרים לתפאורה ותלבושות/ציורים של הספר בפלקטים (או A3)/פלקט עליו כתוב "אל תסתכל בקנקן אלא במה שבתוכו".

למדריכ/ה:
מימושו של שוויון ערך האדם הוא הבסיס לקיומה של חברה דמוקרטית. ההבנה, כי האחר שונה ממני ועם זאת עלי להתייחס בכבוד אליו ואל דעותיו, הינה תנאי הכרחי המאפשר את קיומן של קבוצות חברתיות בעלות מאפיינים ואמונות שונות זו עם זו, השותפות לאותו מרקם חברתי.
חניכי השכבה הצעירה נמצאים בראשיתו של התהליך החינוכי התנועתי ולכן עלינו להקנות להם את הבסיסים הערכיים הראשוניים שעליהם תבנה בהמשך השנים תפיסת עולמם הערכית המלאה.
הביטוי המרכזי המבטא את הפנמתו של ערך שוויון האדם הינו קבלת השונה. בפעולה זו נבחן ביחד עם החניכים את הקושי לנהוג בסבלנות ובכבוד לאדם האחר אשר שונה מאיתנו. עליך כמדריך לתבוע מהחניכים להתייחס בכבוד לחבריו ולשונים ממנו על אף הקשיים הכרוכים בכך.

מהלך הפעולה

1. חלק לכל חניך פתק ועליו קול אחר האופייני לחיה לעשות. בסוגריים כתוב מה המילה בעברית הבאה לציין את הקול הזה). הורה לחניכים כי מרגע שיינתן האות עליהם להסתובב בחדר ולחפש אחר חבריהם לאותו מין.
חיות וצליליהן לדוגמה:
w כלב - נובח - הב הב
w תרנגול - קורע - קו קו ריקו
w תן - מילל - אוואא
w כבשה - פועה - מההה
w סוס - צוהל - היי...
w חמור - נוער - אי אה
w צרצר - מצרצר - ציר ציר
w אפרוח - מצייץ - צביץ צביץ
w אריה - שואג - ווואאא

2. תן לכל קבוצית שנוצרה, עקב מציאת החברים אחד את השני, ליצור דבר מה המייחד אותה. זה יכול להיות תלבושת מיוחדת, מסכה מצחיקה, אוזניים אופייניות וכו'. פזר חומרי יצירה ועבור בין החניכים ועזור להם.
3. הכרז בחגיגיות: "כי עוד מספר דקות הולכת להיערך כאן בסדנה, תצוגת אופנה של מיטב חיות הבית והשדה! וההתרגשות בעיצומה".


4. סדר מבעוד מועד את חדר הפעילות כמסלול צעידה והכן דיסק עם שירי חיות או שירים המתאימים לצעידה על מסלול. תן לכל קבוצית לצעוד על המסלול וראיין אותן קצת על אופיין המיוחד, על התחביבים שלהן בתור חיות, מה הן עושות אחר הלימודים מה הן אוהבות לאכול וכו'...

למדריך: מטרת תצוגת האופנה היא להדגיש את שונותן ויופיין של כל חיה וחיה. לכן חשוב שתגדיש זמן תוך כדי התצוגה לראיון החיות. מצלמת ווידאו שתעמיד במרכז החדר ותצלם את 'האירוע' תתרום רבות לכך.
חוויה זו תשמש אותנו אח"כ במפגש עם הסיפור דירה להשכיר.

5. קרא עם החניכים את הסיפור "דירה להשכיר"/לאה גולדברג (נספח א').


להלן מתודות מומלצות לשימוש בקריאת הסיפור:
 חלוקה ל- 3-4 קבוציות: כל קבוצית מקבלת חלק מצולם מהסיפור + חומרי יצירה. על כל קבוצית להציג את הקטע מהסיפור שקיבלה וליצור לו תפאורה, תלבושות וכד'. רצוי לעשות על במה בקן.


 לצלם את הסיפור לכל החניכים ולהעלות את ההצגה כולם ביחד. לתת לחלק מהחניכים תפקידים של דמויות מהסיפור (חתולה, יונה, תרנגולת...) + אביזר מייצג (זנב, ענף זית, כרבולת...). קוראים יחד את הסיפור, כאשר המדריך או אחד החניכים הוא המספר וכל חניך קורא את החלק של הדמות שקיבל. בכל עותק מצולם של הסיפור צריך להדגיש בטוש זוהר את אחד התפקידים.


 תיאטרון בובות - הכנת מסכות/בובות גרב של הדמויות השונות בסיפור - חלק מהחניכים מקבלים דמות וצריכים להציג את הסיפור לשאר הקבוצה.


 בחדרים השונים בקן מחכות דמויות מהסיפור (חברים מהשכבה הבוגרת). המדריך מוביל את החניכים בין החדרים ע"פ הסדר הכרונולוגי של הסיפור והדמויות מדברות עם החניכים ומספרות להם את הסיפור מנקודת המבט שלהם.

 

למדריכ/ה: עליך לבחור את המתודה שמתאימה לקבוצה הספציפית שלך. לדוגמא, לקבוצה שקטה תתאים קריאה של הסיפור, לקבוצה יצירתית תתאים הצגה וכד'. זכור כי גם קבוצה שקטה תוכל ליהנות מקריאת הסיפור בצורה מפעילה ולכן עליך להשקיע מחשבה יצירתית בתכנון ההפעלה בלי קשר לאופי הקבוצה.

6. עצור את קריאת הסיפור/ההצגה לפני הקטע שבו מופיעה היונה, שאל את החניכים שאלות מנחות שיעזרו להם להבין את הסיפור לעומק:


• כיצד מתייחס החזיר לחתולה?
• מדוע הוא מתייחס אליה בצורה כזו?
• איך לדעתכם הרגישה החתולה כשהחזיר דיבר?
• מאיזה סיבה מחליטות החיות שלא לשכור את הדירה? (הן לא רצו לגור באותו הבניין עם חיות שונות מהם)
• האם אתם מסכימים עם הזמיר, הארנבת, החזיר והנמלה? האם היתה להם סיבה טובה לא לעבור לדירה?
• האם אתם מכירים אנשים שמתייחסים כך לאנשים אחרים?
• תנו דוגמאות למקרים כאלו.

למדריכ/ה:
חשוב שהשאלות שתשאלו יהיו קשורות ומחוברות לחיים של החניכים לכן עליך לבקש מהם לתת דוגמאות מהיום-יום שלהם (בי"ס, שכונה, קבוצה וכו') אין צורך להושיב את החניכים לדיון ערוך. שאלות אלו נועדו רק לגרות את המחשבה של החניכים ולהעמיק את החוויה.

7. המשך להתקדם בסיפור עם החניכים אל חלקו האחרון של הסיפור (הגעתה של היונה).


דיון:
• האם היונה מתייחסת בצורה שונה לחיות במגדל? כיצד?
• האם אתם מכירים אנשים שמתנהגים כמו היונה?
• איך מרגישים אנשים שמתייחסים אליהם כמו שהתייחסה היונה אל החיות?
• למה לדעתכם בחרה לאה גולדברג ביונה כחיה שרוצה לחיות עם כל השכנים?


8. אמור: היונה בחרה לראות את הטוב שבכל אחד מהחיות ולא להסתכל רק על החיצוניות שלהן. היא מאמינה שעל אף השוני הם יוכלו "לחיות ביחד בחברה טובה, בשלום ובנחת". היונה מסמלת את השלום שחלק חשוב ממנו הוא יחס של כבוד לאדם האחר ששונה ממני.

9. שאל מספר שאלות לסיכום ההתנסות:
 איך אתם חושבים שצריך להתייחס לילדים ששונים מכם?
 איך היה נראית הכיתה שלכם אם כולם היו מתייחסים אחד לשני כמו היונה?
 איך הייתם רוצים שנתייחס אחד לשני בקבוצה?

10. סיכום: בחברה שלנו יש מעט אנשים שבוחרים להתנהג בחיים כמו שהתנהגה היונה בסיפור. כאשר אנחנו מתייחסים לאדם האחר רק על פי החיצוניות והשוני שלו אנחנו מפסידים את הזדמנות לראות ולהכיר את התכונות הטובות והמיוחדות שלו. עלינו לזכור תמיד כי כל בני האדם שווים למרות היותם שונים, מעצם היותם בני אדם. רק אם נתייחס זה אל זו על בסיס היכרות אישית ולא על בסיס מראה חיצוני, רק אם נכבד את האחר והאחר יכבד אותנו תהיה חברה שנעים להיות בה. בכל מקום שאנחנו נמצאים, בקבוצה, בקן, בכיתה ובביה"ס, עלינו לתת לכל אדם את האפשרות להיות עצמו ולבטא את הכישורים, המחשבות והרגשות שלו.

"עלה והגשם!"


 

לכתבה זו מצורפים קבצים:

חזור להתחלה...